شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رسانههاي ديجيتال موجب شدهاند تا عرصه رقابت براي كسبوكارهاي كوچك به نسبت برندهاي بزرگ در سطحي برابر قرارگرفته و كسب نتايج قابلاندازهگيري را از طريق اصول روابط عمومي ديجيتال از هر زمان ديگري سادهتر ساخته است. اما براي موفقيت در اين زمينه بايد اصول بازي را ياد بگيريد.
موردتوجه قرار گرفتن توسط فرد يا مجموعه هدف بهواقع ميتواند موجب حركت سازمان شما و يكقدم نزديكتر شدن آن به هدف خودش شود، اما ديگر زمان توزيع اعلاميه و تراكت از طرق مختلف براي اطلاعرساني در رابطه با محصول يا خدمات خودتان به سر آمده است. روش بازي تغيير كرده و طبيعتاً بازيكنان همتغيير كردهاند.
هدف روابط عمومي امروزه برقراري ارتباط با تأثيرگذاران منتخب به شيوههايي خاص است. يك فرد تأثيرگذار در يك صنعت، مثلاً يك وبلاگ نويس كه در حوزه خاص محصولات و خدمات شما قلم ميزند، بهاندازه يك روزنامه معروف صبح كشور براي كسبوكار شما ميتواند اهميت داشته باشد، چراكه وي اعتماد گروه مشتريان هدف شما جلب كرده است. به عبارتي بايد توجه داشت كه اينجا همهچيز وابسته به مخاطبين شما و آنهاست. 5 راهكاري كه در ادامه به آن اشاره ميكنم به شما اجازه ميدهد تا استراتژيهاي اثربخش روابط عمومي ديجيتال را بهخوبي اجرا كنيد و نتيجه مطلوبي برابر با برندهاي بزرگ از آنها كسب كنيد:
1- درنتيجه جستجوهاي گوگل مطرح شويد.
امروزه مردم زماني كه در موتورهاي جستجو آنلاين چيزي را جستجو ميكنند، عموماً بر روي لينكهايي كليك ميكنند كه در صفحه اول نتايج به آنها نشان ميدهد و نياز خودشان را با همان نتايج رفع ميكنند. پس اين نكته خود اهميت مطرحشدن و نشان داده شدن شما در بين نتايج معرفيشده در صفحه اول را بهخوبي نشان ميدهد. پس بايد ضمن داشتن استراتژيها و رعايت اصول مرتبط با بهينهسازي نتايج، كارهايي را در عرصه روابط عمومي ديجيتال انجام دهيد كه به نشان داده شدن شما در صفحه اول كمك كند.
يكي از اين راهكارها شناخت درست و اصولي مخاطب است. براي هر مخاطب هدف (هر فرد، هر گروه و يا . . .) بايد يك پروفايل خاص تشكيل دهيد و خواسته و نيازهاي وي را شناسايي كنيد و مكتوب داشته باشيد. بدانيد براي رفع نيازهاي خودش از چه كلماتي براي جستجو استفاده ميكند و اينكه كدام آن كلمات مناسب با كسبوكار شما و از آن كلمات در محتوا وب خود استفاده كنيد.
2- يك داستان خوب مطرح كنيد، فقط سريعتر آن را مطرح كنيد.
حجم محتوا آنلاين امروزه نسبت به قبل بسيار افزايش پيداكرده است و اين موضوع خود بيانگر اين نكته است كه مخاطب زمان كه كمتري براي اختصاص دادن به محتواي شما در اختيار دارد و براي اين منظور بايد محتوايي توليد و منتشر كنيد كه از جذابيت بيشتري براي مخاطب داشته باشد. يكي از اين راهكارها اين است كه داستان خود را در فرمتها و شكلهايي از محتوا ارائه كنيد كه در زمان كمتر حجم بيشتري از محتوا شما براي مخاطب قابلدرك و استفاده باشد، يعني فرمتهايي مثل فيلم، پادكست و عكس. چراكه در اغلب موارد شما ميتوانيد محتوايي شامل مثلاً 20 تا 30 خط مطلب را تنها با يك عكس بهراحتي به مخاطب خود انتقال دهيد.
3- ديگر تأثيرگذاران مهم در صنعت خود را شناسايي كرده و از آنها استفاده كنيد.
گاهي اوقات يك روش كاراتر براي رساندن پيام و سخن خود به مخاطبين استفاده از افرادي است كه پيشازاين مخاطبين شما به آنها اعتماد داشته و سخن آنها را در آن موضوع خاص مورد تائيد قرار ميدهند. اين روش تحت عنوان بازاريابي بر اساس اعتماد و تأثير معتمدين و افراد بانفوذ شناخته ميشود. به اين موضوع هم توجه داشته كه در دوره فعلي نوع بسياري از رسانهها و كاركردهاي آنها تغيير كرده است، تلويزيون قديم جاي خودش را به شبكه يوتيوب و نسخه وطني خودش يعني آپارات داده است، راديو جاي خودش را به پادكست داده و روزنامه هماكنون بهصورت وبلاگ، فروم و شبكههاي اجتماعي در اختيار ما هستند. بازاريابي از طريق افراد صاحب نفوذ در بين جمعيت هدف ما بر اين اساس است كه بايد بر اشتراكگذاري پيام شما توسط اين افراد كليدي تمركز داشته باشيد كه اغلب صاحبان وبلاگهاي مهم و معتبر بوده يا دنبال كنندگان زيادي در شبكههاي اجتماعي هستند.
براي آغاز بهترين راه داشتن يك نظرسنجي از بين مخاطبين هدف، دادن يك مشوق به آنها جهت پاسخگويي به نظرسنجي شما و پيدا كردن شبكههاي ارتباطي است كه آنها بيشتر با آن وقت خود را سپري ميكنند. سپس بايد كلمات كليدي مرتبط با كسبوكار خود را در آنها جستجو كنيد و ببينيد چه كسي درواقع در بستر اين رسانهها از اعتبار كافي برخوردار است و محتوايي مشابه و همراستا با محتواي شما توليد ميكند كه رقيب شما بهحساب نميآيد و سپس تمركز بر روي آنها براي رساندن پيام خود به مخاطبان هدف موردنظر هست.
4- شبكههاي اجتماعي ابزار چندمنظوره شماست.
شبكههاي اجتماعي درواقع ابزاري براي تغيير دادن بازي در عرصه روابط عمومي هستند كه كاربردهايي براي داستانسرايي، نظارت و تبليغ و ترويج دارند. كسبوكارها هم ميتوانند بهصورت درست و اصولي از آنها براي توسعه و شكل دادن به روابط خود با گزارشگران و صاحبان نفوذ در صنعت خود بپردازند. فراموش نكنيد كه اين خبرنگاران و افراد داراي نفوذ هم در درجه اول انسان هستند و با استفاده از اين ابزارها ميتوانيد ارتباطات خود را به صورتي شخصي با آنها پيش ببريد، چراكه آنها هم مطمئناً عكسي شخصي از خانواده، كسبوكار و مسافرتهاي خود منتشر ميكنند. در اينگونه مواقع با يك سؤال خيلي ساده، مثلاً اينكه نژاد حيوان خانگي شما چيست، ميتوانيد با آنها ارتباط برقرار كنيد و رفتهرفته اين ارتباط را گسترش دهيد. اما معرفي و تبليغ كالا و خدمات خودتان را بگذاريد براي پيامهاي شخصي و از انتشار آنها در فضاي عمومي باهدف ديده شدن توسط آنها شديداً اجتناب كنيد.
5- با معيارهاي جديد در عرصه روابط اجتماعي آشنا شده و از آنها استفاده كنيد.
در رسانههاي چاپي، اطلاع پيدا كردن از اين اينكه چه نفر پيام شما را خواندهاند كاري بسيار سخت و دشوار است. اما روابط عمومي ديجيتال نظارت بر عملكرد محتواي شمارا بهصورت بسيار دقيق ممكن ميسازد. با اين كار بهراحتي ميتوانيد متوجه شويد كه كدام كانالها در حال سرازير كردن ترافيك بهسوي وبسايت شما هستند و اينكه چه مطالب و محتوايي براي آنها از همه مهمتر و جذابتر بوده است. با استفاده از اين اطلاعات بهراحتي ميتوانيد محتواي مشابه ازنظر موضوع با شكل و فرمت را براي مخاطبين خود مهيا كنيد.
فقط به ياد داشته باشيد كه ابزار روابط عمومي ديجيتال برعكس روابط عمومي سنتي دقيقاً همان فرصتهايي را در اختيار شما قرار داده است كه برندهاي بزرگ در اختياردارند و براي پيشبرد كار خود از آنها بهره ميبرند و در اين عرصه كسب موفقيت فقط و فقط وابسته به چگونگي استفاده شما از اين ابزارهاست.