شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : براي داشتن يك برند تأثيرگذار به چه نكاتي بايد توجه كرد
سه شنبه، 17 مرداد 1396 - 08:58 کد خبر:30782
برندسازي در دنياي كنوني كسب و كار، اهميت زيادي دارد و شركت هايي كه بتوانند نام خود را به عنوان برندي شناخته شده در ذهن مخاطبان ثبت كنند، پيروز نبردهاي امروزي هستند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، برندسازي در دنياي كنوني كسب و كار، اهميت زيادي دارد و شركت هايي كه بتوانند نام خود را به عنوان برندي شناخته شده در ذهن مخاطبان ثبت كنند، پيروز نبردهاي امروزي هستند

در مورد ساخت برند معمولا ۲ نظر وجود دارد: بسيار آسان است بايد كمي در شبكه‌هاي اجتماعي فعال باشيد؛ سخت است و ارزش سرمايه‌گذاري ندارد. البته آنلاين بودن در دنياي كسب و كار، كليدي است اما در عين حال نياز به سرمايه‌گذاري هم دارد. يعني نظر هر ۲ گروه به‌نوعي درست است. اما اگر با كساني كه در اين زمينه تجربه كافي دارند صحبت كنيد، به شما خواهند گفت كه حدود ۴ تا ۵ سال براي ساخت يك برند زمان لازم است. برند سازي همچون مسابقات دوي ماراتن است، نه دوي سرعت! بايد براي شرايط، رقابت و تلاش طولاني آماده باشيد و اين را به خاطر بسپاريد كه تلاش شما ارزشش را خواهد داشت.

به گزارش زوميت،مهم است كه از همان ابتداي كار انتظارات خود را مشخص كنيد و از ميزان سرمايه‌ي مالي و زماني كه براي رسيدن به هدف و تأثيرگذاري نياز داريد، آگاه باشيد. نردبان تأثيرگذاري صنعتي، يك نردبان بلند است كه پله‌هاي بسيار دارد. نمي‌توانيد با يك گام به بالاي آن برسيد. بايد سعي كنيد با گام‌هاي مستمر و محكم و با استفاده از تاكتيك‌هاي مختلف خود را به سمت پله‌هاي بالاتر هدايت كنيد تا بتوانيد يك برند تأثيرگذار بسازيد.

گام‌هاي بعدي مي‌تواند به جلب و نگه‌داشتن توجه مخاطبان كمك كند:

۱. محتواي مستمر و ارزشمند منتشر كنيد

نه اين‌كه بخواهيم به شما بگوييم تهيه محتوا كار آساني است و شايد حتي از مهارت‌هاي اصلي شما هم نباشد؛ اما با اين وجود نبايد از آن به‌عنوان بهانه‌اي براي توليد محتواي كم‌ارزش، (سوء) استفاده كرد.

انتقال ايده‌ها و اندازه‌گيري روابط بدون داشتن محتوا ميسر نيست. نمي‌توان در همه‌ي مكان‌ها حضور يافت و تمام افراد را ملاقات كرد. از محسنات توليد محتوا همين است كه مي‌توان به‌واسطه‌ي آن مقياس‌دهي كرد و شركت را گسترش داد.

احاطه كردن اطرافتان با محتوايي كه از سمت خود شما توليد مي‌شود، يك راه مؤثر براي مشخص كردن جايگاهتان به‌عنوان رهبر صنعت خود و دسترسي به مخاطبان است. ۸۵٪ فعالان بازار اين موضوع را قبول دارند كه توليد محتوا، يك فاكتور مهم در موفقيت عمومي سازمانشان بوده است. ۷۵٪ فعالان نيز از شروع كردن بازيابي محتوايي به نتايج مثبتي دست يافته‌اند.

اما توليد محتوا به‌تنهايي آن تأثيرگذاري مطلوب را به دست نخواهد داد. شما بايد اين محتوا را در برابر افراد متناسب قرار دهيد و اين همان زماني است كه نقش شبكه‌هاي اجتماعي پررنگ مي‌شود.

۲. براي تأثيرگذاري از شبكه‌هاي اجتماعي بهره بگيريد

با توجه به اين‌كه بازاريابي به شبكه‌هاي اجتماعي روي آورده است، احتمالا اين موضوع به ذهن شما هم خواهد رسيد كه اين سرويس‌ها يك روش خوب براي انتشار محتواي شما هستند. اين در حالي است كه تنها ۴۳٪ فروشندگان B2B از اين شبكه‌ها به‌عنوان استراتژي محتوايي خود بهره مي‌گيرند.

اين‌كه كدام شبكه را براي برقراري ارتباط با مشتريان خود استفاده كنيد و چطور محتواي مورد نظر خود را به دست مخاطبان صحيح برسانيد بسيار اهميت دارد. براي آنكه بهترين بهره را از شبكه‌هاي اجتماعي ببريد، نبايد تمام تمركز خود را به يك شبكه معطوف بداريد و از ديگران غافل بمانيد.

محتوايي كه شما براي توليد آن زحمت كشيده‌ايد اگر به دست مخاطب صحيح نرسد، از ارزش خاصي برخوردار نخواهد بود. با همراهي تيم خود سعي كنيد يك استراتژي مناسب براي توسعه‌ي اجتماعي محتواي خود پيدا كنيد و بدين ترتيب مشتريان و مخاطبان بالقوه‌ي خود را بيابيد.

به همين موارد ساده بسنده نكنيد. سعي كنيد تأثيرگذاران حيطه خودتان را پيدا كنيد و چيزهايي را كه منتشر مي‌كنند، مطالعه كنيد. ببينيد كدام موضوع توجه بيشتري به خود جلب مي‌كند و اين فاكتورها را در محتواي خود قرار دهيد. اين دست مطالب پرطرفدار را تبليغ كنيد تا بيش از پيش مقابل چشم مخاطبان قرار گيرد.

همان‌طور كه گفته مي‌شود، اطلاعات قدرت است. پس از آن بهره بگيريد تا بتوانيد از حضور آنلاين بيشترين نتيجه را به دست آوريد.

۳. خود را در مقابل مردم قرار دهيد

وقتي به انتشار محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌پردازيد تعداد كساني كه در اين شبكه‌ها همراه شما مي‌شوند بيشتر مي‌شود و تعداد دنبال‌كننده‌هاي شما رشد مي‌يابد؛ اما هيجان‌زده نشويد! تعداد دنبال كننده‌ها به معناي ميزان تأثيرگذاري واقعي شما نيست و معمولا با هم همبستگي ندارند.

از اين رشد مي‌توانيد به‌ گونه‌اي ديگر استفاده كنيد. سعي كنيد علاوه بر حضور در شبكه‌هاي آنلاين، نام خود را در كنفرانس‌ها و مراسم صنعتي مرتبط با كارتان نيز مطرح كنيد. از كارهاي كوچك شروع كنيد. به‌عنوان شركت‌كننده در مراسم شركت كنيد و با افراد ديگر ملاقات كنيد و سعي كنيد با آن‌ها رابطه‌هاي كارآمد بسازيد. به‌مرور زمان مي‌توانيد از محتوياي خود بهره ببريد و به‌عنوان سخنران در كنفرانس‌ها شركت كنيد و بدين ترتيب برند خود را به سايرين و مخاطبان مرتبط بيشتري معرفي كنيد.

اگر شما محتوا، دانش، حضور اجتماعي و روابط صحيح داشته باشيد، يعني مي‌توانيد راه خود را روي سكو باز كنيد. سخنران بودن مي‌تواند به شما نقش تأثيرگذار در فضاي كاري خودتان ببخشد. برند شما به شما كمك مي‌كند تا سخنراني كنيد و سخنراني كردن به برند شما كمك مي‌كند تا مخاطبان بيشتري را به‌سوي خود جلب كند.

۴. با ساير تأثيرگذاران شبكه‌ سازي كنيد

مهم نيست چقدر مي‌توانيد تأثيرگذار باشيد؛ بدانيد كه هرگز نمي‌توانيد به‌تنهايي در فضاي كاري خود موفق باشيد. مگر اين‌كه سعي كنيد همتايان خودتان را پيدا كنيد و با آن‌ها روابط قوي بسازيد. ايده‌هايتان را رد و بدل كنيد. آن‌ها را ارزشيابي كنيد. اين كار به بهتر شدن روابط شما نيز كمك خواهد كرد. كسي چه مي‌داند، شايد روزي شما اولين كسي باشد كه آن‌ها در صورت نياز به او مراجعه كنند.

۵. دست به قلم شويد

پس از طي كردن مراحل بالا، يعني توليد محتواي باكيفيت، برقراري ارتباط با ساير تأثيرگذاران، شركت در مراسم و سخنراني‌ها و حضور اجتماعي قوي، وقت آن رسيده است كه كتاب خودتان را بنويسيد.

البته اين كار براي موفق بودن برند تأثيرگذار ضروري نيست؛ اما مطمئنا نقش منفي نيز در روند رشد كسب و كار نخواهد داشت. فراموش نكنيد كه همواره بايد روي خودتان، حضور آنلاين، برند و محتوا سرمايه‌گذاري كنيد.

 

منبع: فرصت امروز