شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سازمانها و شركتهاي تجاري اروپا و ايالات متحده سالانه بيش از 2100 جايزه براي كارزارهاي روابطعمومي اهدا مي كنند. درآمد تخمينزده شده از شهريه ورودي تنها 6/1 ميليون دلار است.
تنها بيش از 20 سازمان وجود دارد كه جوايز ملي و بينالمللي روابطعمومي اهداء ميكند كه به برنامهها، رشتهها و انواع مختلفي تقسيم ميشوند. اين كسبوكار ميليونها دلار درآمد را نصيب سازمانها ميكند، زيرا شهريه ورودي معمولا در حدود 300 دلار است و غيرمعمول نيست كه از هر داوطلب براي هر مراسم اهداء جايزه 1000 دلار دريافت كنند. اما از ديدگاه برندگان جوايز، صرف چنين هزينهاي ارزش دارد زيرا به آنها فرصت ميدهد تا مشتريان بالقوه را تحت تأثير قرار دهند.
بنابراين، جاي تعجب نيست كه صنعت روابطعمومي خود، جايزه را به يك محصول انبوه تبديل كرده است. تنها جوايز ارتباطگران به 550 گروه تقسيم ميشود كه برخي از آنها بسيار تخصصي هستند. براي مثال، جايزه عطارد به 342 گروه تقسيم ميشود، با هزينه ورودي 240 تا 310 دلار براي هر شركتكننده در هر گروه. با فرض وجود حداقل سه رقيب براي هر جايزه، هزينه ورودي بايد 250 هزار دلار شود.
منبع: آرشيوي: پورتال پيآر نيوز آنلاين