شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به نظر من به طوركلي روابط عمومي ها به دليل اين كه يا وابسته به شركت هاي دولتي هستند يا مرتبط با بخش خصوصي هستند و اين كه بخش عظيمي از مراجعات بخش دولتي و خصوصي در حال حاضر از طريق سايت ها و فضاي الكترونيكي قابل انجام است ضرورتا بخش انتشارات الكترونيكي و فعاليت هايي كه در اين حوزه صورت مي گيرد از اهميت خاصي برخوردار است و اين بخش براي ارتباط با مخاطبان فضاي مناسبي است.
از طرف ديگر واقعيتي كه امروز با آن مواجهيم اين است كه به دلايل مشغله هاي زندگي ماشيني كمتر مخاطبان در رابطه با مطالعه انتشارات مكتوب علاقه و تعامل نشان مي دهند و حتي شاهد هستيم كه به شدت تيراژ روزنامه هاي مطرح نيز در حال كاهش است و نشريات چاپي روابط عمومي امروزه با مشكل مخاطب و خوانده شدن و ديده شدن مواجه هستند.
لذا توجه و رويكرد بيشتر نسبت به فضاي الكترونيكي و نشريات ديجيتالي با توجه به مزيت هايي كه از لحاظ در دسترس بودن اطلاعات روابط عمومي ها و در ميان گذاشتن آن ها با مخاطبان روابط عمومي ها در حال حاضر به چشم مي خورد چرا كه از اين طريق سريع تر اطلاعات و اخبار ارسال مي شود و در دسترس كاربران قرار مي گيرد به شكلي كه مي توان ادعا كرد برخي پيام ها به لحظه و بروز (آپ ديت) مي شوند و لحظه اي اخبار روي سايت روابط عمومي در اختيار مخاطبان قرار داده مي شود.
در مورد كاركردهايي كه انتشارات چاپي در شرايط فعلي مي تواند داشته باشد بايد گفت اساسا برخي فعاليت هاي انتشاراتي چاپي و مكتوب روابط عمومي هاي سازمان ها، وزارتخانه ها و بخش هاي خصوصي براي مطالعه و خواندن نيست بلكه براي ديده شدن فعاليت ها و اخبارشان است. انتشارات چاپي هنوز جايگاه خاص خود را دارد گرچه محدودتر شده اما از بين نمي رود.
وقتي وارد دفتر روابط عمومي سازماني مي شويم روزنامه، بولتن و نشرياتي كه اخبار آن سازمان را منعكس كند بايد در اختيار مراجعين و مخاطبين قرار داده شود و اساسا اين نشريات براي ديده شدن حوزه فعاليت ها و اقدامات و شعارها و اخبار كوتاه و گزارش كارهايي است كه در سازمان انجام شده و توسط روابط عمومي مهندسي شده و به چاپ رسيد.
اما سايت ها و انتشارات ديجيتالي مستلزم اين است كه يك اراده و عزم واقعي براي ورود و ديده شدن سايت و مطالب الكترونيكي وجود داشته باشد و اين موضوع نيز تا حدي ورود افراد به آن حوزه را با مشكل مواجه مي كند و سرعت كمتري مي يابد.
در حالي كه كاركرد ديده شدن نشريات در نمايشگاه ها و دفاتر روابط عمومي ها همچنان باقي است اين دو كاركرد كاملا متفاوت است اما حوزه ديجيتال با همه مزيت هايي كه در سرعت بخشيدن به فعاليت ها و ايجاد ارتباطات موثرتر دارد ولي در مقايسه با نشريات مكتوب، نقص هايي دارد كه اين دو را از هم متمايز كرده است.
ما مي توانيم نشريات خود را براي مخاطبان ارسال كنيم و در شرايطي گوناگون به ساده ترين روش، پيام مكتوب را انتقال دهيم.
نتيجه مي گيريم هر دو در كنار هم لازم و ملزوم فعاليت هاي روابط عمومي ها مي شود و نمي توان نشريات مكتوب را به كل كنار گذاشت.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)