شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مزيت هاي انتشارات چاپي و آنلاين در روابط عمومي ها
سه شنبه، 3 مرداد 1396 - 11:15 کد خبر:30548
براي توسعه كاربردي نشر الكترونيك با توجه به مزيت هايي كه دارد هنوز محدوديت هايي وجود دارد كه فراگيري آن را با مشكل مواجه مي كند و جهت بروز شدن روابط عمومي ها بايد اين فراگيري ايجاد شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مبحث انتشارات الكترونيك و چاپي دو شيوه ارايه هستند كه بايد ضرورت هر دو در فعاليت ها و كاركردهاي روابط عمومي مورد توجه قرار گيرد و هر دو به نوعي لازم و ضروري هستند و بايد در روابط عمومي به كار گرفته شود كه البته هر يك در كاركرد و جايگاه خاص خود اهميت دارد.


چرا كه هنوز هم ما با مخاطباني مواجه هستيم كه ترجيح مي دهند از انتشارات چاپي استفاده كنند و عليرغم سرعت دسترسي به سايت ها و كم هزينه بودن آن در مقابل انتشارات مكتوب جايگاه خود را بين مخاطبان دارد. اين در مورد روزنامه ها نيز مصداق دارد. شاهد هستيم روزنامه هاي چاپي هنوز تيراژ خود را حفظ كردند و افراد زيادي تمايل به مطالعه آن ها به همين شكل مكتوب دارند. البته انتشارات چاپي به خاطر مزيت ماندگاري و جذابيت بصري و امكان رجوع مجدد، جايگاه ويژه خود را حفظ كرده اند اما در شيوه نشر الكترونيك دسترسي سريع و لحظه اي و امكان واكنش سريع، مزيت قابل ملاحظه اي است كه بايد به آن توجه كرد.


روابط عمومي ها مي توانند در فعاليت هاي خود از شيوه ارايه الكترونيك براي بولتن ها و خبرنامه هاي الكترونيكي براي ايجاد ارتباط سريع با مخاطب استفاده كنند در حالي كه عرضه كار چاپي دشوارتر و حتي رساندن آن به دست گروه مخاطبان نيز با دشواري هايي مواجه است كه فراگيري را با مشكل مواجه مي كند.


نشر الكترونيكي فراگيري بيشتري در فضاي مجازي با مخاطبان بيشتري را به سهولت و سرعت بدون پرداخت هزينه فراهم مي كند. اما موضوع مهم كه بايد به آن توجه شود اين كه در حال حاضر كاربرد نشر الكترونيك به دلايلي محدود و كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.


سايت هاي برخي سازمان ها هنوز بروز نيست و مثلا بروشور دو سال گذشته در سايت وجود دارد. خبرنامه هاي الكترونيك عملا خبرنامه نيستند و فراگيري ندارند.


البته برخي روابط عموميها هستند كه نشر الكترونيك را با كاركردهاي مهم آن در سازمان ها اجرايي كردند اما هنوز تعداد آن ها محدود است. يكي از مهم ترين مشكلات بحث آموزشي و نيروي انساني متخصص است. به عنوان نمونه بايد كارشناسي مخصوص و آموزش ديده براي بارگذاري اخبار و اطلاعات لحظه اي روي سايت سازمان ها وجود داشته باشد. از سويي لازم است كه فعاليت هاي كشورهايي كه در حوزه نشر الكترونيك و روابط عمومي مدرن به پيشرفت هايي رسيده اند مورد بررسي قرار گيرد و الگوبرداري مناسب انجام شود و اين فرهنگ در كشور توسعه پيدا كند.

 

موضوع سواد رسانه اي و اينترنتي نيز يكي از عواملي است كه توسعه انتشارات الكترونيكي را با مشكل و دشواري هايي در فضاي كلي جامعه مواجه مي سازد و در اين جا لازم است كار طبقه بندي مخاطب و مخاطب شناسي به درستي انجام شود تا به اين موضوع پي ببريم كه كدام رسانه براي چه مخاطبي مناسب است و در فعاليت هاي روابط عمومي اعمال شود.


واقعيت اين است كه براي توسعه كاربردي نشر الكترونيك با توجه به مزيت هايي كه دارد هنوز محدوديت هايي وجود دارد كه فراگيري آن را با مشكل مواجه مي كند و جهت بروز شدن روابط عمومي ها بايد اين فراگيري ايجاد شود.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)