شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : همياران روابط عمومي
یکشنبه، 15 اردیبهشت 1392 - 11:14 کد خبر:3050
صفرلكي بكارگيري همياران روابط عمومي در 800 شعبه بانك مهر اقتصاد از برنامه هاي محقق شده روابط عمومي بانك مهر اقتصاد در راستاي مراقبت از برند در سال گذشته عنوان كرد.
شارا، بهنام اميني- روابط عمومي ها در هر سازماني نقشي مهم و كليدي ايفا مي كنند، چنانچه روابط عمومي سازماني بتواند در حوزه اطلاع رساني و ارتباط گيري، وظيفه خود را به نحوي شايسته ايفا كند، موفقيت و رضايتمندي از آن سازمان دور از انتظار نيست.
در واقع مي توان اينگونه عنوان كرد كه روابط عمومي ها اگر در معرفي و دفاع از برند سازماني خود به نحوي شايسته عمل كنند، آن سازمان از جايگاه و مقبوليت مناسبي در جامعه برخوردار است.
با ابراهيم صفرلكي، رئيس اداره كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد به گفتگو نشستيم تا بيشتر از چند و چون ريزه كاري هاي فعاليت روابط عمومي در اين بانك براي دفاع از برندش ميان بانك ها و موسسات مالي ديگر با خبر شويم. با ما همراه باشيد.
تدوين سند راهبردي بانك مهراقتصاد
صفرلكي درخصوص فعاليت هاي روابط عمومي بانك مهر اقتصاد گفت كه سال گذشته اقداماتي را در چند بخش ساماندهي كرديم؛ اولين موضوعي كه توانستيم با همكاري متخصصان حوزه روابط عمومي به آن دست يابيم تدوين و طراحي سند راهبردي براي مجموعه بانك مهراقتصاد بود تا براساس آن، برنامه ها و اقدامات خود را با استراتژي هاي خاص تدوين كنيم كه خوشبختانه توانستيم سال را با موفقيت نسبي به پايان برسانيم.
در مطالعات اوليه كه درخصوص روابط عمومي بانك مهراقتصاد براساس سنوات گذشته انجام گرفت، نكات قوت و قابل بهبود را بررسي كرديم. از جمله نكات قابل بهبود، ارتقاء ميزان مهارت و دانش همكاران در رابطه با روابط عمومي در دفتر مركزي و استان ها بود. در همين راستا تلاش كرديم با برگزاري دوره هاي آموزشي و حضور در مجامع علمي روابط عمومي ميزان دانش و مهارت همكاران را ارتقاء بخشيم.
مديريت بر هزينه و اطلاع رساني هدفمند
مدير كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد اولين اقدام در راستاي افزايش ميزان دانش و مهارت همكاران را برگزاري كلاس هاي آموزشي ويژه كاركنان عنوان كرد و افزود: در سطوح بالاتر نيز مديران در مجامع تخصصي روابط عمومي كه عموما در تهران و چند استان محدود برگزار شد، حضور يافتند كه خوشبختانه از برگزاري اين دوره هاي آموزشي رضايت نسبي به دست آمد و مي توان مدعي بود از نظر تئوري همكاران بنده به حوزه ماموريت هاي ذاتي روابط عمومي به سطح خوبي از آگاهي رسيده اند.
دومين موضوعي كه شخصاً مد نظر داشتم و براي تحقق كامل آن تلاش هاي زيادي صورت گرفت: بودجه ريزي در روابط عمومي بود. براي اين امر از برخي مدل ها كه براي تنظيم نظام بودجه ريزي ميتوان بهره برد با تركيبي از توانمندي بانك، رقابت با ساير موسسات مالي و درصدي از فروش، توانستيم ميزان بودجه سالانه خود را برآورد و در نهايت بودجه را بر اساس شاخص هاي مشخص به استان ها اختصاص دهيم.
رويكردمان را نيز در سال 91 «مديريت بر هزينه ها و اطلاع رساني هدفمند» تعريف كرديم، ضمن اينكه بودجه مناسبي به استان ها اختصاص داديم، تلاش شد ما به ازاي هزينه ها، بهره گيري و استفاده از ابزارها و كانال هاي ارتباطي به شكل صحيح بكار گيري شوند تا خدايي ناخواسته منافع سازمان هدر نرود.
در ارزيابي عملكرد سال 91 اين موضوع را هم مي توان بيان كرد كه با بودجه اي كه در سال گذشته هزينه شد نتيجه كار با ارزيابي هاي به عمل آمده از اقدامات روابط عمومي و تبلور آن در ميزان جذب منابع ريالي براي بانك و اعطاي تحصيلات در نظام بانكي، به شكل قابل قبولي محقق شده و اين اطمينان حاصل شد كه ابزارها، كانال ها و ميزان بودجه اي كه در استان هزينه شده، توانسته موثر واقع شود و اهداف راهبردي بانك مهر اقتصاد به خوبي محقق شود.
همياران روابط عمومي
صفرلكي بكارگيري همياران روابط عمومي در 800 شعبه بانك مهر اقتصاد را يكي ديگر از برنامه هاي محقق شده روابط عمومي بانك مهر اقتصاد را در راستاي مراقبت از برند در سال گذشته عنوان كرد و گفت: نگاه به بكارگيري همياران روابط عمومي برگرفته از نگاه جامع به حوزه عملكرد روابط عمومي ها است، بنده معتقدم روابط عمومي ها در سراسر كشور بايد بتوانند در پنج حوزه ايفاي نقش كنند؛ اولين حوزه اي كه روابط عمومي ها بايد بتوانند در آن به خوبي نقش آفريني كنند، حوزه برندسازي بطور كلي مراقبت و توسعه برند سازماني است. با توجه به گسترده گي نظام بانكي و به طبع بانك مهر اقتصاد با بهره مندي از 9 ميليون سپرده گذار كه حاصل 20 سال فعاليت اين بانك است، تصويري از بانك مهراقتصاد در اذهان عموم از خود برجاي گذاشته است كه مي توانيم آن را اينگونه عنوان كنيم كه از شهرت و اعتبار خاصي برخوردار شده است. ما معتقديم مراقبت از اين شهرت و اعتبار وظيفه اي همگاني براي تمامي دست اندركاران بانك مهر اقتصاد است البته با اولويت روابط عمومي. اميدواريم با اعتبار و شهرتي كه حاصل سال ها تلاش خالصانه و صادقانه همكارانم در مجموعه بانك مهراقتصاد است، بتوانيم به درستي از آن مراقبت كنيم و به مشتريان و مخاطبان جديدمان، اعتبار و خوش نامي اين بانك را با عنوان روابط عمومي منتشر و اطلاع رساني كنيم.
كاركرد ديگر در روابط عمومي در بانك مهراقتصاد: اطلاع رساني شفاف و صادقانه است كه نيازمند مخاطب شناسي خاص مي باشد؛ مخاطباني كه ما در بانك مهراقتصاد با آن ها در ارتباط هستيم، از قشر و صنوف مختلف، با ديدگاه ها و نظرات متنوع است. اما به هر شكل همه اينها در سبدي به اسم سبد مشتريان بانك مهراقتصاد قابل احترام و تكريم هستند و ما وظيفه داريم به آن ها در حوزه خدمات، محصولات و برند سازماني به درستي و به موقع با استفاده از ابزارها و تاكتيك هاي مناسب، اطلاع رساني صحيح داشته باشيم.
نقش آفريني روابط عمومي در عرصه مسئوليت هاي اجتماعي
رئيس اداره كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد درخصوص توسعه و مراقبت از سرمايه اجتماعي به عنوان يكي ديگر از كاركردهاي روابط عمومي اظهار داشت: ما معتقديم بانك و همه سازمان هاي بزرگ بايد بتوانند در عرصه مسئوليت هاي اجتماعي نقش آفريني كنند.
توسعه و مراقبت از سرمايه اجتماعي سازمان به عنوان كاركرد ديگري كه براي روابط عمومي بانك مهر اقتصاد طراحي شد بر مبناي انتظاراتي كه از روابط عمومي بانك مهر اقتصاد مي رفت، نيازمند تدبير درست از طرف متوليان امر در دفتر مركزي و اجرا در سراسر كشور بود. در راستاي تبيين كاركردها و نقش آفريني روابط عمومي، سال گذشته در سراسر كشور به ازاي هر نقطه تماس ما با مشتري كه همان شعبه است، يك همكار به عنوان هميار روابط عمومي در نظر گرفته شد و اولين موضوعي كه در سال 92 به صورت جدي دنبال مي كنيم آموزش اين عزيزان است كه به عنوان هميار با ما همكاري مي كنند و طبيعي است به علت گستردگي شعب و تعداد زياد همياران روابط عمومي -بالغ بر 800 نفر- تا حدودي امكان برگزاري دوره هاي آموزشي بصورت حضوري ميسر نيست اما مي توانيم به صورت مكاتبه اي، انيميشن، مولتي مديا و ساير ابزارهاي مورد نظر، اطلاعات تخصصي را به اين عزيزان منعكس كنيم تا نسبت به وظايف ذاتي روابط عمومي آشنا شوند. قدم بعدي تشويق و ترغيب به عنوان كاركردها و وظايفي است كه موجب جلب اعتماد بيشتر مشتريان مي شود، پس از روابط عمومي ها انتظار مي رود آن را به خوبي انجام دهند تا از اين طريق با گسترش حوزه نفوذ روابط عمومي ها، حداكثر بهره وري را از ظرفيت هاي خوب روابط عمومي ببريم.
ناگفته نماند كه همياران روابط عمومي، همكاراني هستند كه در قسمت هاي مختلف بانك وظايفي را بعهده دارند اما با توجه به علاقه مندي شان به فعاليت در حيطه كاري روابط عمومي، همكاراني شناسايي شدند كه بيشترين تناسب و ويژگي را با روابط عمومي داشته باشند.
ارتقاي دانش روابط عمومي در ميان همياران
صفرلكي در خصوص حمايت از افزايش دانش همياران روابط عمومي اظهار داشت: امسال روابط عمومي بانك مهر اقتصاد به كمك كارگزار روابط عمومي، سررسيدي را كه در اين حوزه كم نظير و تخصصي است منتشر كرد و با تقديم آن به هر هميار، در واقع محتواي آموزشي فوق العاده اي را در اختيارشان قرار داد، هر چند كه در طول سال هم با ابزارهاي متنوع ديگري، دانش روابط عمومي را به دوستانمان منعكس خواهيم كرد. با اين حال برگزاري همايش و گردهمايي استاني راهكار ديگريست تا اهداف، برنامه ها و نكات آموزشي را به آن عزيزان اطلاع رساني كنيم.
«سرمايه انساني» حافظ «سرمايه اجتماعي» است
رئيس اداره كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد، اتخاذ تدابير و رويكردهاي مناسب آن را با ايفاي نقش روابط عمومي با پنج كاركرد، كماكان در دستور كار اين اداره كل عنوان كرد و افزود: انتخاب رويكردها دال بر توجه به مباحثي بود كه بتوانند كاركردهاي مورد نظر را به ظهور برسانند، اما مهمترين موضوعي كه در سال جديد بايد نسبت به آن توجه ويژه داشته باشيم، مراقبت از سرمايه اجتماعي سازمان است.
از آنجا كه سرمايه انساني به عنوان حافظ سرمايه اجتماعي سازمان تلقي مي شود، همكاران ما از ميان قشر تحصيلكرده جوان انتخاب شده اند، همين قابليت، درصد تغيير پذيري در سازمان را افزايش داده و آنان را موظف به فرهنگ جهادي كرده يعني هم كار خوب مي كنند و هم خوب كار مي كنند و ما اين را به عنوان يك هدف گذاري در نظر گرفتيم.
دوستان عزيز بنده بايد بتوانند در بانك مهراقتصاد، همكاران نخبه را شناسايي كنند، بعد از شناسايي نخبگان، روابط عمومي در حوزه مركزي بايد بتواند ويژگي هاي اخلاقي، رفتاري و كاري آن ها را بيرون كشيده و به عنوان الگو به ساير همكاران مان انتقال دهد. بدين طريق روابط عمومي در حوزه مراقبت و توسعه سرمايه اجتماعي سازمان نقش آفريني مي كند.
از سويي ديگر، ما با حجم زيادي از مشتريان در ارتباط هستيم كه به علت تعلقات رفتاري همكارانمان جذب سازمان شده اند و اين مزيت در حوزه مسايل اقتصادي به نوعي ويژگي خاصي براي مهر محسوب مي شود چراكه بانك ها و موسسات مالي مي بايست از قوانين و مقررات بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تبعيت كنند و بعد رفتاري كاركنان تنها شاخصي است كه مي تواند براي بانك ها مزيت ايجاد كند.
اگر روابط عمومي ها از كُدهاي ويژه اي براي سازماندهي بُعد رفتاري كاركنان استفاده كنند، مي توانند از مزيت ايجاد سرمايه عظيمي همكاران و مشتريان بيشترين بهره برداري را كنند.
طبيعتاً حفظ اين سرمايه عظيم نيازمند مراقبت است، همين امر مستلزم تسريع در انتقال فرهنگ، انديشه و نگاه به ساير همكاران و مشتريان است. از اين طريق در كنار حفظ برند سازماني، مزيت رقابتي ايجاد شده و نتيجه اش حفظ منافع سازمان و مشتريان است.
27 ارديبهشت روزي براي پاسداشت روابط عمومي
صفرلكي معتقد است نخست بايد از متولياني كه تلاش كرده اند در تقويم رسمي ايران عزيزمان روزي به نام روز ارتباطات و روابط عمومي نامگذاري شود تشكر و قدرداني كرد زيرا از اين طريق؛ كمك به توسعه مفاهيم، كاركردها و نقش آفريني هايي كه روابط عمومي در حوزه پيشرفت سازمان، نهادها و در نهايت نظام مقدس جمهوري اسلامي داشته باشد، بيشتر نمود دارد.
در ثاني من معتقدم روابط عمومي ها يك سري وظايف ذاتي در قبال سازمان شان بعهده دارند كه بايد به درستي و با حساسيت خاص براي اجراي آن ايفاي نقش كنند، اما نگاه خاص تر بنده اين است كه روابط عمومي ها بايد بتوانند به جهت گيري هاي نظام هم كمك كنند.
همانطور كه مي دانيد هر سال از سوي مقام معظم رهبري يك شعار سال مطرح مي شود كه اگر اين شعار توسط روابط عمومي ها در ساختار تمامي سازمان هاي دولتي و غيردولتي به درستي تبليغ، تشريح و رمز گشايي شود، كار بزرگي در كشور شكل مي گيرد. پيشنهادم به متوليان امر روابط عمومي اعم از انجمن متخصصان روابط عمومي، كارگزار روابط عمومي، سمپوزيوم روابط عمومي و همه تشكل هايي كه در كشور به توسعه روابط عمومي كمك مي كنند اين است كه در رمزگشايي از شعار سال احتمام ورزند و همانطور كه «ارتباطات» همواره امري دوسويه تعريف شده است، بايد بتوانيم بازخورد و نتايج عملكردي شعار سال را نيز به درستي به عموم منتقل كنيم و ان شاالله در مسير واقعي خودش، آن را به اجرا در عمل و بازخوردكمك كنيم.
حرف آخر
مدير كل روابط عمومي بانك مهر اقتصاد گفت دو انتظار دراين حوزه وجود دارد: نخست آن كه به طبع متولياني پذيرفته اند در راستاي توسعه مفاهيم روابط عمومي در كشور به عنوان يك حرفه و تخصص تلاش كنند، اين ها بايد از نگاه درآمدي پرهيز داشته باشند تا در راستاي كمك به ساير مديراني كه در دستگاه هاي اجرايي متولي انجام امور اند، نقش آفريني كنند، كاركرد و ضريب نفوذ روابط عمومي ها را در مقام عمل نشان دهند و به ميزان تاثيرگذاري روابط عمومي ها اذعان كنند.
يك توصيه هم به مديران روابط عمومي ها دارم: برنامه ريزي عالمانه داشته باشند و نگاه شان را به حوزه روابط عمومي چه در بُعد تبليغ، اطلاع رساني، ارتباط با رسانه و چه در بهره گيري از تمامي ابزارهاي مورد نياز حوزه عمومي روابط عمومي به گونه اي باشد كه بتوانند ميزان اثر بخشي را افزايش و نظر مساعد مخاطبين و ساير ذينفعان را نيز تامين كنند.
به گونه اي از ابزارها و كانال هاي ارتباطي استفاده نكنيم كه موجب رنجش خاطر مخاطبان شود و يا بخشي از مديران را از فعاليت هاي روابط عمومي دل زده كنيم.