شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آنچه در رسانهها اتفاق ميافتد در بسياري موارد به خصوص در رسانههاي نوين بازتابي از آن چيزي است كه به عنوان دماسنج افكار عمومي تلقي ميشود، آنچه در گذشته در رسانه ها اتفاق ميافتاد دماسنج احزاب و نگرشهاي سياسي و گروه هاي سياسي و رهبران آنها بود.
اما آنچه امروز در شبكه هاي اجتماعي اتفاق ميافتد ترمومتر افكارعمومي است، يعني آنچه در واقع نياز افكارعمومي است را ميتوانيم از طريق رصد رسانههاي جمعي خوبي شناسايي كنيم.
به همين دليل اگر ميخواهيم روابط عمومي موفقي داشته باشيم و بدانيم چه مسيري براي بهبود كار در جهت نيازهاي مردم را دنبال كنيم رصد افكارعمومي از طريق رسانهها امري واجب و اجتناب ناپذير است.
در واقع روابط عمومي يك واحد بسته و در خلاء نيست كه بتوانيم آن را اندازه گيري كنيم، در كشور حدود 5 هزار و 600 واحد روابط عمومي وجود دارد و نميتوانيم مشخص كنيم چه مقدار به رصد و پايش ميپردازند و چه درصدي از روابط عمومي ها اين كار را انجام نمي دهند.
اما در كل ميتوان گفت اگر روابط عموميها ميخواهند موفق باشند بايد بر موضوع رصد و پيمايش رسانهها توجه خاص داشته باشند. متاسفانه در حاضر نگاه به اين فضاي رصد و پيمايش رسانه ها از سوي روابط عمومي نگاه قوي و جدي نيست كه بايد در اين زمينه تغيير نگرش حاصل شود.