شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دكتر اميدعلي مسعودي استاددانشگاه: لزوم سنجش بازخورد مخاطبان بارصد وپايش رسانه ها
چهارشنبه، 14 تیر 1396 - 08:14 کد خبر:30354
روابط‌ عمومي‌ها وظايف متعددي دارند كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها اطلاع‌رساني است، و براي اين كه روابط عمومي بداند تا چه حد اطلاعيه‌ها و پيام‌هايي كه روابط عمومي منتشر كرده به دست مردم رسيده و اثرگذاري داشته بايد از راه‌هاي مختلف آن را مورد بررسي قرار دهد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط‌ عمومي‌ها وظايف متعددي دارند كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها اطلاع‌رساني است، و براي اين كه روابط عمومي بداند تا چه حد اطلاعيه‌ها و پيام‌هايي كه روابط عمومي منتشر كرده به دست مردم رسيده و اثرگذاري داشته بايد از راه‌هاي مختلف آن را مورد بررسي قرار دهد.


رصد و پايش رسانه ها يكي از اين راه‌ها سنجش بازخورد مخاطبان است اما راه ديگر اين كه تحليل كنيم رسانه‌ها چگونه اطلاعات پيام‌هاي روابط عمومي را منعكس كردند. به همين خاطر ما در طول روند فكري روابط عمومي هم بايد نظرسنجي از مخاطبان داشته باشيم و هم از طريق روش تحليل محتوا كه يكي از روش‌هاي مهم علم ارتباطات است را اجرا كنيم.

 

 در واقع تعامل روابط عمومي با جامعه و مخاطبان اهميت بالايي دارد كه اين پايش و رصد مي‌تواند روشنگر راه و اهداف آينده‌ آن باشد.


البته در شرايط فعلي كه روابط عمومي‌ها با بهره‌گيري از تكنولوژي‌هاي نوين با شيوه‌ الكترونيكي اقدام به اطلاع‌رساني مي‌كنند، كارشان راحت‌تر است چرا كه خيلي سريع تر از طريق موتورهاي جستجوي فضاي مجازي را رصد مي كنند و مي ببيند كه رسانه‌ها چه اخبار و پيام‌هايي را در مورد سازمان مورد نظير منعكس كرده اند.


در گذشته اين اقدام از طريق بولتن هاي بريد جرايد انجام مي‌شد كه يا روابط عمومي سازمان‌ها آن را انجام مي‌داد يا توسط شركت‌هاي خصوصي انجام مي‌شد و همراه تحليل به دست مديران ارشد سازمان رسانده مي‌شد، آن‌ها متوجه مي‌شدند كه بازخوردهايي كه از فعاليت‌هاي سازمان در رسانه‌ها وجود دارد چگونه است.

 

محتوا و شيوه‌هاي دسترسي به داده‌ها متفاوت است اما امروز خوشبختانه هم دسترسي به اطلاعات رسانه‌ها و هم نرم‌افزارهايي كه مي‌تواند تجزيه و تحليل پيام‌ها را داشته باشد در اختيار روابط عمومي است به عنوان نمونه نرم‌افزار ‌SPSS در اين روش بسيار كارايي دارد.