شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 12 سال در حسرت "صفحه خوانندگان"
شنبه، 31 تیر 1396 - 08:28 کد خبر:30326
صفحه خوانندگان نمايانگر بخش مهمي از افكارعمومى سازمان است و محكم‏ترين نتيجه‏ اى كه مى ‏توان گرفت اين است: گشايش صفحه خوانندگان در نشريات داخلي، روشى بديل براى ارتباط با كاركنان سازمان است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي داخلي، ارتباط بين سازمان و مخاطبان مختلف آن است. مخاطبان مورد نظر براي روابط عمومي داخلي، كل كاركنان سازمان از مدير ارشد اجرايي گرفته تا كارگران شركت و كارمندان سازمان را در بر مي‌گيرد. ضروري است سازمان داراي روابط مثبت و مطلوب با افراد مرتبط باشد، زيرا كاركنانش در قلب سازمان قرار دارند.


براي توسعه اين ارتباط، سازمان بايد با كاركنانش صادق و روراست باشد و اطلاعاتي درباره رويه ها و سياست ها، تغييرات در سازمان يا برنامه ها و رويدادهاي آينده را به اطلاع آنان برساند و به اين كاركنان اجازه دهد كه متقابلاً نظرات خود را ابراز دارند.


همچنين بر سازمان است كه كاركنانش را تشويق نمايد احساس تعلق به سازمان داشته باشند و بسان روح يك گروه واحد عمل كنند تا به نتيجه برسند. سازمان براي رسيدن به اين هدف بايد از فنون و رسانه‌هاي مناسب و ساير وسايل مانند صفحات اينترنت و اينترانت، سخنراني‌ها، رسانه هاي جديد، جلسات ويژه، انتشارات و شركت در رويدادهاي مختلف استفاده نمايد.


ارتباطات داخلي داراي پيوند قوي با فرهنگ جمعي است؛ براي علايق سازمان و نيز كاركنانش طراحي مي‌شود و به شكل ارتباطات رسمي و غيررسمي در مي‌آيد. به عنوان رابطي براي جريان اطلاعات بين مديريت و اعضاي سازمان، در هر رتبه و مقام، عمل مي‌كند.


ارتباطات درون سازماني كه مبتني بر نظريه ارتباطات است، از ابزارهايي چون خبرنامه‌ها براي انتشار اطلاعات مربوط به جديدترين خبرهاي سازمان، سياست‌هاي مديريت، موضوعات منابع انساني و منافع، ابتكارات كاري، مديريت بحران و در نهايت نظرات و پيشنهادات و انتقادات كاركنان در قالب "صفحه خوانندگان" استفاده مي‌كند.


صفحه خوانندگان را مى‏ توان از بخش هاى جذاب هر خبرنامه ‏اى دانست. در اين بخش خوانندگان و كاركنان با مديران و مسئولان سازمان، با كاركنان ديگر و گاه انگار حتى با خودشان حرف مى ‏زنند. بنابراين صفحه خوانندگان چه از نظر ساختار و چه در محتوا متفاوت با بقيه بخش هاى خبرنامه است.


صفحه خوانندگان موضوع خودبه‏ خود با ارزش و بسيار مهمى است كه انعكاس آن نه تنها مايه تقويت روحيه و تشويق كاركنان و ايجاد و تقويت فضاي مفاهمه و همكاري و مشاركت مي شود، بلكه اگر با دقت و حوصله بدان توجه شود سبب افزايش بهره وري نيز خواهد شد و مي تواند زوايايى تازه از مسايل سازماني را به روى مسئولان باز كند.


اما متاسفانه بندرت سازمان و شركتي پيدا مي شود كه يك صفحه از خبرنامه خود را به خوانندگان اختصاص داده باشد در حالي كه مدعي است اين خبرنامه براي كاركنان و ارتباط با آنها منتشر مي شود. در واقع خبرنامه تبديل مي شود به يك نشريه تبليغاتي و پر است از مطالب و عكس هاي آقاي مدير؛ و شوربختانه نشريه اي كه قرار بود يك ابزار ارتباطي باشد به ضد خود تبديل و در دام الگوي تبليغي جيمز گرانيگ زمين گير مي شود.


اگر قرار است به نتيجه اي برسيم بايد از يك الگوي تعاملي تبعيت كنيم و زمينه اي فراهم شود تا مديران و كاركنان سازمان بتوانند براي حل مشكلات و تحقق اهداف سازماني با همديگر گفتگو كنند. در واقع خبرنامه به ابزاري براي تعامل و توسعه و تقويت روابط و هم افزايي سازماني تبديل شود.


امروز زمان تك گويي و زورگويي بسر آمده است اما گويا در سيستم اداري ما كه متاسفانه در عصر حجر سير مي كند حتي روابط عمومي ها اجازه ندارند چنين صفحه اي را در نشريه داشته باشند و تعداد محدودي كه موفق به گشايش چنين صفحه اي شدند محتوايي كه گوياي فلسفه وجودي صفحه خوانندگان باشد به چشم نمي خورد.


نتيجه اين كه صفحه خوانندگان نمايانگر بخش مهمي از افكارعمومى سازمان است و محكم‏ترين نتيجه‏ اى كه مى ‏توان گرفت اين است: گشايش صفحه خوانندگان در نشريات داخلي، روشى بديل براى ارتباط با كاركنان سازمان است.