شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغات انتخاباتي و هشدارهاي مشفقانه
چهارشنبه، 11 اردیبهشت 1392 - 15:55 کد خبر:3029
برادرانه توصيه مي كنم تا در اين ماه ها و روزهايي كه از آنها بوي تبليغات انتخاباتي به مشام مي رسد مراقبت نمايند تا خداي نكرده از اعتبار آنها سوء استفاده نشود.
شارا، كاظم متولي- به برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراها نزديك مي شويم، طبيعتاً همه افراد و گروه ها اعم از سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي بنحوي و در مقدار و اندازه اي خواه ناخواه با اين مقوله و پديده مهم سال 1392 خورشيدي اگر نگوييم درگير لااقل همراه و همساز مي شوند. بعبارت ديگر انتخابات في نفسه و جداي از دغدغه ها و تعلّقات خاص مردم به چگونگي برد و باخت ها بر روند گدران روزمره عمومي تاثيرات ناگزير خواهد داشت، بويژه آنكه از تمهيدات و توصيه هاي مجموعه حاكميت چنين بر مي آيد كه انتخاباتي پر جوش و خروش و فراگير مدنظر بوده و شركت هر چه بيشتر نمايندگان آراء و سلايق گوناگون در اين عرصه مطلوب و رضايت بخش تلقي مي گردد.
در حال و هواي تبليغات انتخاباتي، نامزدها و مشخصاً آژانس هاي تبليغاتي و ستادهاي ديربط براي نفوذ در اذهان و افكار عمومي و اقناع و مجاب سازي آنها به راي دادن همه مساعي و تدابير و مهارت ها را بكار مي گيرند كه البته مي بايد اين اقدامات در قالب ها و برنامه هايي معقول، اخلاقي و قانوني انجام شود اما بعضاً در اين عرصه به تلاش هاي مرموزانه، حاشيه اي، غيرمستقيم و خارج از عرف و فرهنگ اجتماعي نيز متوسّل مي شوند و براي كسب شهرت و منزلت از هر وسيله و ابزاري هرچند خلاف موازين اخلاقي و قانوني دريغ نمي ورزند! در اين ميان اگر مقدور باشد از هر كس و هر سازمان و مجمع و عنوان و نام و نشاني به بهانه هاي مختلف بهره هاي تبليغاتي مي برند.
چون بدون تعارف بعضي از نامزدهاي انتخاباتي احتمالاً در اين هنگامه و كارزار گوشه چشمي هم به روابط عمومي هاي سازمان ها و تشكل هاي علمي و صنفي آنها داشته و براي بهره گيري از ظرفيت ها و بضاعت هاي آنها برنامه ريزي مي كنند لذا اين قلم برآن شد تا در مقام حفظ كرامت ها و حرمت هاي علمي و حرفه اي دست اندركاران و منتصبان به واحدهاي روابط عمومي اختصاراً نكته هايي را زنهارگونه و مشفقانه يادآور شود، البته بديهي است كه در مبحث انتخابات وسايل تبليغاتي آن دفاتر روابط عمومي هاي احزاب و گروه هايي كه رسماً و مستقيماً حامي و كارگزار كانديداهاي مشخصي هستند در زمره مخاطبين اين مقاله نمي باشند.
اما همانطور كه ياد شد ممكن است در جريان مبارزات و تبليغات انتخاباتي برخي از مبلغان و حاميان بعضي از كانديداها درصدد بهره جويي از امكانات نظري و علمي دفاتر روابط عمومي هاي سازمان ها و ادارات كشور و موسسات و انجمن هايي كه با مقولات آموزشي و صنفي آنها مرتبط و منتصب مي باشند برآيند، كه در اين راستا هوشياري ها و توجهات شايسته و بايسته اي مورد طلب و انتظار مي باشند. همواره يادمان باشد كه مبداء و آغاز پيدايش دانش و هنر و حرفه روابط عمومي در جهان با شيوع دلزدگي ها و ملالت هاي عمومي از ترفند هاي تبليغات يكسويه و جهت دار و پرحجم و ابهام آميزي كه در عرصه هاي مختلف در جريان بوده تجلي يافت و صداقت و صراحت بعنوان شاخصه هاي راهبردي در جاي جاي منابع آموزشي و حرفه اي روابط عمومي نقش بست و حك شد و از آن پس اعتمادسازي براساس اطلاع رساني هاي واقعي بجاي هياهوهاي توخالي تبليغاتي مورد اهتمام قرار گرفت و خوشبينانه بيش از 60 سال است كه در كشور ما نيز با استقرار واحدهاي روابط عمومي از سوي مديران و كارشناسان اين واحدها و محققان و مدرسان ذيربط و مساعي كم و بيش تشكيلات و انجمن هاي روابط عمومي حتي المقدور در حفاظت از بي طرفي، امانت داري، شفاف سازي و آبروداري اين واحدهاي ارتباطي تلاش هاي لازم بعمل آمده است.
مراقبت
انسان ها در همه ابعاد و لحظات زندگي، در همه تحركات و تنوعات امور به تلنگر و مراقبت كردن نيازمندند، در بي پروايي و به اصطلاح باري به هرجهت بودن، كردارها بسامان نمي شود و نقص و زيان و لنگي همواره آسيب رسان راهيان غفلت زده مي باشند. لذا در مورد موضوع مورد بحث يعني ايام و موسوم تكاپو ها و تبليغات انتخاباتي نيز فعالان اين عرصه روابط عمومي با مراقبت ها و تاملات مربوطه مي توانند از لغزش هاي پيش رو مصون بمانند، در اين راستا برخي از نكات ذيربط را يادآور مي شود:
1- هرگونه حمايت هاي مالي، فني، تبليغاتي و امثالهم از سوي واحدهاي روابط عمومي سازمان ها و بنگاه هاي دولتي بمانند ديگر ادارات و نهادهاي رسمي به كانديداها برحسب موازين قانوني ممنوع بوده و مي بايد از هر نوع جانبداري هاي غيرمستقيم و حاشيه اي نيز پرهيز شود.
2- تشكل ها و موسسات و انجمن هايي كه با نام و نشان روابط عمومي شناخته مي شوند بموجب مفاد اساسنامه هاي مصوب خود غيرسياسي بوده و نوعاً در امور آموزشي و انتشاراتي، پژوهشي و صنفي فعاليت مي كنند، اين گونه موسسات كه به نحوي در برگيرنده عضويت تعدادي از دست اندركاران دفاتر روابط عمومي ها و كارشناسان مربوطه نيز مي باشند، مي بايد با حساسيت بيشتر در صيانت و حفاظت از شئونات و ارزش هاي خود مقيد باشند. در ايام و روزهايي كه به انتخابات نزديك مي شويم و فضاي عمومي عمدتاً در حال و هواي تبليغات انتخاباتي قرار گرفته است افرادي زيرك با رندي و قيافه هاي حق بجانب ناگهان بيادشان مي آيد كه چقدر خوب است تا يادبودها و تجليل ها و همايش ها و اهداي لوح و تابلو و انجام سخنراني براي بزرگداشت فلان و بهمان ها برگزار شود! كه البته در بيان ضرورت برگزاري اين گونه نمايش ها، بهانه هايي موهوم و آشفته اي را نيز عنوان مي كنند و سرانجام بعضاً موفق مي شوند تا بعضي از مسئولين، تشكل ها و انجمن هاي ياد شده را به برگزاري تجمع هايي به ظاهر علمي و پژوهشي را ترغيب و راضي نمايند. در اين گردهمايي ها ضمن سخنراني ها و اهداي جوايز و تعارفات معموله، آشكار و پنهان و عمدتاً غيرمستقيم به تبليغات و چهره نمايي و بزرگ نمايي بعضي از كانديداها مي پردازند و شگفتا كه از بذل و بخشش القاب دهن پركني مانند پدر، استاد، پيشكسوت، دكتر، پرفسور، اسطوره و چهره جاودان و ... به بغضي از افرادي كه انصافاً در اين قواره ها نمي گنجند در اين تجمع ها ابايي ندارند، در پايان بار ديگر از كليه افراد و اشخاص حقيقي و حقوقي مرتبط با روابط عمومي كه مكتب پاكي ها و فضيلت ها است دوستانه و برادرانه توصيه مي كنم تا در اين ماه ها و روزهايي كه از آنها بوي تبليغات انتخاباتي به مشام مي رسد مراقبت نمايند تا خداي نكرده از ظرفيت ها و نام و نشان و اعتبار آنها سوء استفاده نشود.