شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- درجه رهبري شما چيست؟ گزارش 2017 مركز پلانك براي رهبري روابط عمومي نشان مي دهد رهبري در روابط عمومي به طور متوسط (C +) است و بهبودي ندارد.
در سال 2015، مركز پلانك براي رهبري روابط عمومي و هيون همكاران، اولين كارت گزارش خود را در مورد رهبران روابط عمومي ايجاد كردند. رهبران، نمرات بالاتري را براي پنج حوزه ي مورد بررسي و رهبري، مشاركت شغلي، اعتماد به سازمان، فرهنگ كار و رضايت شغلي بدست آورده اند، اما شكاف هاي مهمي براي مناطق بهبود يافته است.
به تازگي، نزديك به 1200 رهبر PR و متخصصين در ايالات متحده، همان نظرسنجي را تكميل كرده اند. * نمرات عملكرد رهبري و اعتماد در سال 2017 تغييري نكرد، اما براي فرهنگ كار، اشتغال و رضايت شغلي كاهش يافت. درجه كلي براي رهبران PR از B- به C + كاهش يافت.
شكاف بين ادراك رهبران و كاركنان از پنج حوزه باقي مانده است، در حالي كه تفاوت هاي جنسيتي به شدت در حال افزايش است. نگراني هاي قبلي در ارتباطات دو طرفه، تصميم گيري مشترك و تنوع دوباره توسط مردان و زنان برجسته شد.
چهار يافته كليدي
عملكرد رهبر برتر (A- / C +)
ادراك رهبران و كاركنان آنها نسبت به عملكرد رهبر برتر، به شدت متفاوت بود: رهبران خود يك "A" را به خود اختصاص دادند، در حالي كه پيروان آنها "C +" را به دست آوردند. اين نمرات تقريبا با كساني كه در سال 2015 بودند، مشابه بودند. جهت گيري و دخالت در تصميم گيري استراتژيك، اما نمرات پايين تر براي ديدگاه، مهارت هاي ايجاد ارتباط و توانايي هاي رهبري تيم را به دست آوردند.
مشاركت شغلي (B-)
درجه كاهش يافت، زيرا حرفه اي ها كمتر مشغول به كار بودند. در سال 2017، 57.2 درصد از پاسخ دهندگان مشغول به كار بودند (در مقايسه با 59.7 درصد در سال 2015)؛ 35.9٪ مشغول به كار نبودند (به ترتيب 34.4٪)؛ و 6.8٪ فعالانه فعال شدند (در مقابل 6.0٪). اين كاهش تا حد زيادي وابسته به مشاركت كمتر زنان است. در سال 2015، بيشتر زنان (61.3٪) از مردان (9/57٪) مشغول به كار بودند. با اين حال، در سال 2017، مردان (62.1٪) بيشتر از زنان (52.9٪) مشغول به كار بودند.
رضايت شغلي (C +)
اين درجه به عنوان كساني كه راضي يا بسيار راضي با شغل خود كاهش يافته از 66.7٪ به 61.9٪ كاهش يافته است. درصد كساني كه ناراضي و يا بسيار ناراضي از كار خود را افزايش يافت از 22.1٪ به 24.1٪، در حالي كه كساني كه راضي و نه ناراضي افزايش يافت از 11.2٪ به 14.0٪. بيشتر مردان (65.9٪) با شغل خود راضي يا بسيار راضي بودند (3/58٪). آژانس هاي روابط عمومي نسبت به افرادي كه در شركت ها يا غيرانتفاعي مشغول به كار هستند، بيشتر راضي هستند.
تقسيم جنسيتي
زنان در روابط عمومي به طور قابل توجهي كمتر مشغول بودند، كمتر از كارشان شغل داشتند، كمتر اعتماد به نفس در فرهنگ كارشان، اعتماد كمتر به سازمان هايشان و انتقاد نسبت به رهبران برتر نسبت به مردان داشتند. يافته هاي بيشتر در ميان زنان كار در سطوح پايين تر در سازمان ديده مي شود. تنها منطقه بدون مسئله جنسيتي قابل توجه بود: رهبران زن و مرد ارشد در سازمان ها هر يك از پنج حوزه را تقريبا يا مشابه با يكديگر مقايسه كردند.
سه شكاف مهم
درك رهبران و كاركنان آنها. رهبران ارشد عملكرد خود را ارزيابي كردند و همه مناطق ديگر به طور قابل توجهي بالاتر از كاركنانشان بود. چيزها متفاوتند و خيلي بهتر از بالا. رهبران ممكن است اغلب عملكرد خود را بالاتر از كاركنان خود بپردازند، اما از لحاظ آماري فاصله زيادي بزرگ است. رهبران در همه سطوح مي توانند از تكيه بر كمتر در حالت انتقال و بيشتر در حالت پذيرش در هنگام برقراري ارتباط با كاركنان بهره مند شوند. راه حل هاي ديگر عبارتند از: 1) افزايش اشتراك قدرت، 2) تقويت ارتباطات دو طرفه و 3) افزايش مهارت هاي بين فردي در كار گروهي.
مسائلي مانند عدم ارتباط دو طرفه، اشتراك محدود قدرت و تنوع نگراني ها، به تفاوت هاي ميان فرهنگ هاي موجود و يك سيستم ارتباطي غني اشاره مي كند كه بعضي اوقات به عنوان فرهنگ ارتباطي شناخته مي شود. چنين فرهنگي مشخص مي شود:
1) يك سيستم ارتباطي باز؛
2) گفتگو، بحث و يادگيري؛
3) استفاده از كانال هاي دو طرفه و چندگانه؛
4) محيطي كه كاركنان مي توانند بدون ترس از مجازات سخن بگويند؛
و 5) پشتيباني رهبران و ارزش روابط عمومي و ارتباطات داخلي.
درك زنان و مردان در حرفه. شكاف جنسيتي در بررسي 2017 در هر حوزه موضوعي عميق تر شد. ادراكات زنان از فقدان قدرت مشترك در تصميم گيري، ارتباط دو جانبه ناكافي و عدم ارزش گذاري نظرات آنها در سطوح پايين تر اعتماد به سازمان و فرهنگ آن، اعتماد كمتر به رهبران و كاهش مشاركت شغلي منعكس شده است. تقريبا نيمي (47.1٪) زنان فعال يا غير فعال نبودند.
پيشرفت در تنوع در چندين جنبه با كند و آهسته ادامه دارد. براي زنان در اين نظرسنجي، به نظر مي رسد كه موفقيت در اين زمينه هنوز به چالش كشيده شده است؛ فاصله پرداخت واقعي است شكاف فرصت واقعي است؛ و شكاف موجود و احترام واقعي است. قدرت عمل براي بستن اين شكاف در ذهن، قلب و دستان رهبران فعلي در تمام سطوح حرفه اي قرار دارد.
<span title="The purpose of this biennial report is to assess leadership in PR, identify enrichment opportunities and then act to strengthen our profession’s leadership�" a="" crucial="" strategic="" asset."="">هدف اين گزارش دوسالانه، ارزيابي رهبري در روابط عمومي، شناسايي فرصت هاي غني سازي و سپس اقدام به تقويت رهبري حرفه ما - يك دارايي استراتژيك مهم است. كارت گزارش 2017 شكاف هاي مداوم را برجسته مي كند. در حاليكه تنش هاي اجتماعي در دنياي امروز به احتمال زياد اين مسائل را تشديد مي كنند، ما بايد رهبران بزرگتري باشيم و شكاف ها را كنار بگذاريم.