شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، يك داستان سرايي خوب هميشه به موفقيت كمپين هاي تبليغاتي كمك شايان مي كند. بسياري از پيشگامان تبليغات همچون لئو برنت معتقدند كه يك داستان قوي در تبليغات به غني سازي محتوا و احساسات در رابطه با مخاطبان كمك كرده و در برقراري ارتباطات بسيار مهم است.
داستان سرايي چيز جديدي نيست، اما رشد سريع رسانه هاي اجتماعي تقاضا براي راه هاي مؤثر براي انتقال روايت برند را ايجاد كرده است. اكوسيستم هاي اجتماعي به سرعت با معرفي قالب ها و فرمت هاي تبليغات پاسخ داده است. اما قالب هاي جديد تبليغات فقط نيمي از اين نبرد هستند. بخش دوم و شايد مهم تر، برقراري ارتباط در داستان در مسيري است كه مي خواهد با مخاطب هدف شما ارتباط برقرار كند.
با توجه به مطالعات صورت گرفته، همان بخشي از مغز كه به ما كمك مي كند تا داستان را درك كنيم، براي هدايت تعاملات و فعاليت هاي انساني نيز استفاده شده است. به عبارت ديگر، داستان سرايي مؤثر مي تواند به طور مستقيم رفتار مخاطبان خود را تحت تأثير قرار دهد.
با علم به اين مسئله، واقعيت اين است كه داستان سرايي در تبليغات قطعاً تأثيرگذار است و تيم يا گروه خدمات و توليد محتوا در شبكه هاي برند به اين مسئله كمك مي كنند.
سه مرحله الزام آور براي داستان سرايي در تبليغات:
چرا ما فيلم نگاه مي كنيم؟ چرا ما مجذوب محتواي يك كتاب مي شويم؟ وقتي كه فيلم ها خوب ساخته يا داستان ها خوب نوشته شوند در واقع آنها داستان هاي فوق العاده اي را براي ما بيان مي كنند و ما به عنوان يك انسان، به طور غريزي تمايل داريم با آنها ارتباط برقرار كنيم و در بسياري از موارد، ما رفتار و تجربيات مان را با داستان هاي آنها مقايسه و هم تراز مي كنيم.
با اين تفكر، با اجراي درست تبليغات اجتماعي مي توانيد يك اثر مشابه خلق كنيد. در اينجا سه راه براي تحقق آن پيشنهاد مي شود:
1- شناسايي ماموريت برند و پي ريزي اصول
براي شروع داستان، نياز داريد بدانيد چشم اندازي را كه دنبال مي كنيد، چيست؟ فارغ از سودآوري و انتفاع كه طبيعتا هر بنگاه اقتصادي و كسب وكاري آن را دنبال مي كند، چرا شركت شما وجود دارد؟ برند شما چه چيزي را قرار است نشان دهد؟
هدف عمومي فراتر از امور مالي، پايه و زمينه اي است كه شما مي توانيد ارتباط با مشتريان را ساخته و به توسعه ارتباطات عميق تر با آنها بپردازيد. Honest Tea مثال كامل از برندي است كه به طور صحيح ماموريت خود را درك و از آن براي ارتباط با مشتريان خود استفاده مي كند.
توليد نوشيدني با مزه اي فوق العاده. Honest Tea با در نظر گرفتن سلامت و محيط زيست در رابطه با مصرف كنندگان، با آنها ارتباط برقرار كرده و به طور صريح و شفاف از چگونگي بهره مندي و دستيابي به منابع و فراهم كردن محصول براي آنها مي گويد. اگر يك دليل قدرتمند براي «بودن» داريد، پس روايت برند شما با مشتريان تان مي تواند شكل گرفته و به ارتباط منجر خواهد شود و البته براي آنها در جهت مسيري كه منتهي به خريد مي شود، الهام بخش خواهد بود.
2- قابل اعتماد، راستگو و صادق باشيد
ريشه كردن در هر داستان شگفت انگيزي، يك احساس قوي از صداقت و شفافيت با خود دارد. اما آن چيزي نيست كه يك شبه اتفاق بيفتد.
در حقيقت سال ها با ارسال پيام ها و داستان هاي سازگار براي رسيدن به نقطه اي كه شما را قابل اعتماد و راستگو بدانند زمان مي برد.
وقتي يك بنگاه ماموريت هايش را درك مي كند، به آن مي چسبد. اين تعهد به اين معنا نيست كه نمي تواند آن را دستخوش تغيير قرار دهد، اما در هر مرحله اي كه هستيد، بايد ثبات و تداوم (سازگار) داشته باشيد. در طي مراحل، تغيير دادن پيام يا متنوع ساختن آن منجر به سردرگمي مخاطبان شده و آنها را به سمت برندهايي هدايت مي كند كه بتوانند شناخت دقيق تر و بهتري از آنها داشته باشند.
مطمئناً برند براي انطباق نياز به ماندن در صحنه دارد، اما چشم پوشي از هويت برند مي تواند صرفاً به خاطر تناسب، به صداقت شما صدمه زده و برند را از مسير اعتماد خارج كند. هر وقت مي خواهيد يك تغيير اساسي در پيام اصلي برندتان ايجاد كنيد، مطئن شويد كه اتفاقي با برنامه است كه دليل آن سازمان و مشتريانش هستند.
با توجه به مطالعات انجام شده توسط كوهن و ولف، ماندن ديزني به عنوان يكي از معتبرترين برندهاي جهان شگفتي نيست. روايت ديزني از زمان تأسيس (تقريباً از 100 سال پيش)، سازگار و باثبات مانده است و ريشه در ارزش هاي اصلي خود با محوريت خلق تجربيات جادويي دوانده؛ تلاشي كه مشتريان به وضوح به آن توجه داشته و در موفقيت مستمر ديزني منعكس شده است.
3- اصول يك داستان خوب را فراموش نكنيد
موفقيت هر داستاني متكي بر يك سري اصول نوشتاري قدرتمند است. يك داستان جذاب واقعي بايد ساده بوده و دربرگيرنده آغاز، ميانه و پايان باشد. در زمينه تبليغات اجتماعي، برندتان بايد از اصول مشابه پيروي كند.
صرف نظر از نوع تبليغ، تبليغ بايد شروعي قوي داشته باشد كه بتواند توجه مخاطبان را جلب كرده، موقعيت ايجاد كرده وآنها را تحريك به ماندن و فكر كردن كند. وسط تبليغ خود را با يك مشكل و درگيري كه نياز به حل و فصل دارد و چگونگي رفع آن، مطرح كنيد.
تحقيقات انجام شده توسط ميلوارد براون بيان مي كند داستان هايي كه به وضوح وظايف يك برند را الزام آور، باوركردني و جدايي ناپذير نشان مي دهند در طرح داستان بسيار مؤثر هستند. درست مثل يك فيلم و داستان خوب، يك تبليغ تأثيرگذار بايد يك شگفتي ايجاد كرده و مردم را با اشتياق زياد رها كند.
منبع: فرصت امروز