شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نقش روابط عمومي در بازاريابيهاي امروزي غيرقابل انكار است. منظور از داشتن آميختهي بازاريابي، داشتن استراتژي است كه ۴ عنصر زير را در برگيرد: محصولات يا خدمات، قيمت محصولات، ارتقا و بهبود محصولات و توزيع آنها. اگر چه نقش تبليغات در ارتقاي محصولات و افزايش ميزان فروش مشخص و بديهي به نظر ميرسد، اما پي بردن به اهميت و نقش روابط عمومي پيچيدهتر خواهد بود.
روابط عمومي ميبايد بخش مهمي از آميخته بازاريابي را تشكيل دهد و هر گونه ابهامات در مورد نقش آن برطرف شود. بر خلاف تبليغات كه معمولا به صورت رو در رو انجام ميشود و تاثير آن به آساني قابل تشخيص است. نقش روابط عمومي در سازمان دهي مسائل مربوط به بازاريابي پيچيدهتر است، اما نميتوان گفت نسبت به تبليغات اهميت كمتري دارد.
تبليغات موفق در نتيجه روابط عمومي موفق
هر چند كه تبليغات و روابط عمومي دو مقوله كاملا جداگانه با اهداف مشخص و متفاوت هستند. اما اگر همسو با يكديگر عمل كنند، موفقتر و موثرتر خواهند بود. اگر روابط عمومي بتواند به درستي به وظايف خود عمل كند و در مورد محصول يا خدمات خود يا پيشرفت آنها يك اطلاعات عمومي اوليه براي مشتريان ايجاد كند، تبليغات نيز ميتواند تاثيرگذارتر بوده و نقش خود را بهتر ايفا كند. روابط عمومي ميتواند با برقراري ارتباط با عموم مردم و ايجاد اعتماد نسبت به يك برند به پيشبرد استراتژيهاي بازاريابي كمك كرده و قبل از شروع تبليغات، زمينه سازي مناسب را انجام دهد. به عبارت ديگر، سرمايه گذاري چندين ميليون توماني بر روي يك محصول بدون فراهم كردن زمينه آشنايي اوليه اتلاف هزينه و انرژي ميباشد.
نقش روابط عمومي در سازمانهاي مختلف
ممكن است يك سازمان از تبليغات استفاده نكند يا با آن سر و كاري نداشته باشد. اما روابط عمومي مقولهاي است كه تمامي سازمانها، چه بزرگ و چه كوچك، با آن درگير هستند. براي مثال، پليس و سازمانهاي نظير آن براي خدمات خود هيچگونه تبليغاتي ندارند، اما براي ارائه خدمات با نقش روابط عمومي سروكار دارند. علاوه بر اين، شركتها و كسب و كارهاي كوچك كه به تازگي آغاز به كار كردهاند. ممكن است بودجه كافي براي تبليغات نداشته باشند. اما ميتوانند با بهره گيري از نقش روابط عمومي و فوايد آن، از تاكتيكهاي مختلف براي جذب مشتري استفاده كنند. از سوي ديگر، تبليغات محدود به عملكردهاي خاصي از بازاريابي است، در حالي كه شما در روابط عمومي هيچگونه محدوديتي نخواهيد داشت؛ به همين دليل است كه نقش روابط عمومي از تبليغات نيز مهمتر خواهد بود.
جامعيت روابط عمومي
تبليغات محدود به انجام كارهايي ميباشد كه منجر به ارتقاي يك محصول يا خدمات ميشود. اما نقش روابط عمومي در سازمانها بسيار گستردهتر و جامعتر است و ميتواند بر روي سود و منفعت يك سازمان تاثير بهسزايي داشته باشد. همچنين اين تاثيرگذاري در همه زمانها خواهد بود و منحصر به زمان شروع كار سازمان يا شركت نيست. بايد توجه داشت، اگر چه روابط عمومي و تبليغات ارتباط تنگاتنگي با هم دارند، اما روابط عمومي بخشي از تبليغات يا فرم ديگري از آن نخواهد بود. روابط عمومي تاكتيك خاصي از بازاريابيست كه ميتواند در بخشهاي مختلف بازاريابي يك برند يا سازمان اعمال شود.
مساله مهم ديگري كه در ارتباط با نقش روابط عمومي در استراتژيهاي بازاريابي كسب و كارها وجود دارد اين است كه چگونه روابط عمومي را در برنامه ريزيهاي خود دخيل نماييد. در ادامه سه نكته كليدي در اين باره بيان ميشود تا به شما كمك كند بتواند بيشترين اثرگذاري را از روابط عمومي داشته باشيد:
تدوين و سازمان دهي پيامها
روابط عمومي براي انتقال موثر پيام يك برند به مخاطبان نيز مورد استفاده قرار ميگيرد. با شناخت مخاطبان خود ميتوانيد پيامهاي خود را به گونهاي تنظيم نماييد كه پاسخگوي نيازهاي آنان باشد. بنابراين، در بازاريابيهاي آتي خود از اهميت تدوين پيامهايتان غافل نشويد. ابتدا از تشخيص تمامي مخاطبان اوليه و ثانويه خود آغاز كنيد و مطمئن باشيد پيامهايتان متناسب با سلايق و نيازهاي مشتريانتان ميباشد. ليستي تهيه كنيد و تمامي گروههايي كه مخاطبانتان را تشكيل ميدهد، در آن گروهبندي كنيد. سپس پيامهايتان را طوري تنظيم كنيد كه نيازهاي خاص هر گروه را در بر گيرد. گروههاي كليدي در اين ليست شامل مشتريان، كارمندان، سرمايه گذاران، شركاي تجاري، تامين كنندگان قطعات مصرفي و كاربران شبكههاي اجتماعي ميباشد.
بازاريابي محتوايي
يك اصل اساسي در روابط عمومي ايجاد و پرورش روابط است. داشتن ارتباط طولاني مدت و پايدار با متخصصان صنعتي، خبرنگاران، ويراستاران و منتقدان به شما كمك ميكند تا بتوانيد محتواهاي به اشتراك گذاشته شده را مرتبط با اهداف و نيازهاي مشتريان تنظيم كنيد.
اگر از اين ارتباطات در استراتژيهاي بازاريابي خود استفاده كنيد، تا ميزان زيادي متخصصان صنعتي ميتوانند به پيشرفت كار شما كمك كنند. از سوي ديگر، انتخاب مناسب محتوا در بازاريابي به شما اين فرصت را ميدهد تا بتوانيد بهتر ديده شويد و راحتتر به اهداف خود برسيد.
ايجاد آگاهي نسبت به برند
المان و هسته اصلي روابط عمومي اينست كه بتوانيد به سرعت اطلاعات خود را منتشر كرده و بين قشر وسيعي از مخاطبان نسبت به برند خود آگاهي ايجاد نماييد. انتشار نام يك شركت در اخبار معتبر يك رسانه، اعتبار آن برند را افزايش ميدهد و اين تصور را در بين مشتريان و مخاطبان ايجاد ميكند كه اين برند، برند قابل اعتماد و مطمئني ميباشد.
از تاكتيكهاي مرتبط با نقش روابط عمومي براي كسب اعتبار و شهرت از طريق شبكههاي اجتماعي استفاده نماييد و آن را با استراتژيهاي تبليغاتي خود نيز هماهنگ كنيد. بايد به اين نكته توجه كنيد كه مشتريان شما كدام كانال خبري يا انتشارات صنعتي يا منابع خبري آنلاين را دنبال ميكنند؟ از همان كانالهاي ارتباطي براي برقراري ارتباط با آنها استفاده كنيد و تمركز خود را بر آن دسته از منابع خبري قرار دهيد كه اطمينان داريد مشتريانتان دائما آنها را دنبال ميكنند.
نكته آخر، همانطور كه گفته شد، روابط عمومي و بازاريابي اهداف يكساني را دنبال ميكنند. ارتقا و بهبود نقش روابط عمومي در سمت و سويي كه بتواند منجر به افزايش ارتباط شما با مشتريان و جلب اعتماد آنها شود، ميتواند منجر به موفقيت شما در كسب و كارتان باشد.
منبع: www.ibazaryabi.com