شارا- انجمن متخصصان روابط عمومي از سال 1381 تاكنون هفت دوره جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ها را با رويكرد مهارتي و تخصصي در قالب همايش، جشنواره و كارگاه هاي آموزشي برگزار كرده است. در آستانه برگزاري هشتمين دوره اين جشنواره با سيد شهاب سيد محسني، رييس انجمن متخصصان روابط عمومي به گفت و گو نشسته ايم.
جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي، چه سالي و با چه چشم اندازي آغاز شد؟
اولين جشنواره در اسفندماه سال81 با هدف معرفي الگوهاي برتر انتشاراتي روابط عمومي سازمان ها و ايجاد رقابت سالم در اين حوزه توسط انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار شد، چرا كه انجمن بر اين اعتقاد بود كه محتواي توليدات انتشاراتي اعم از نشريات سازماني، بروشورها، گزارش هاي سازماني و ... فاقد رويكرد حرفه اي و پيام هاي اثربخش و انگيزشي مي باشد و لازم است روابط عمومي ها در اين زمينه هم آموزش ببينند و هم با آثار فوق در اين حوزه آشنا شوند و سطح كمي و كيفي توليدات شان ارتقاء يابد.
از همان ابتدا هم بخش رقابتي در جشنواره پيش بيني شده بود، دليل وجود اين بخش در متن جشنواره چه بود؟
جشنواره چيزي جز ايجاد يك رقابت سالم و ارائه الگوهاي برتر نيست و از اين رهگذر است كه افراد شركت كننده در جشنواره با آثار بديع و حرفه اي در حوزه هاي مختلف نشر چه به صورت مكتوب و يا الكترونيكي آشنا مي شوند، بنابراين بخش رقابتي از مهمترين برنامه هاي جشنواره محسوب مي شود و ميدان رقابت علمي روابط عمومي ها مي باشد.
نگاه شما در انتخاب آثار برتر، ايده آل ها است و يا نه! به واقعيت هم توجه داشته ايد؟
بديهي است به واقعيت ها توجه داريم ولي رويكردمان رسيدن به ايده آل ها هم است، براي همين منظور ارزيابي آثار روابط عمومي ها را در دو سطح ملي و استاني تقسيم بندي كرده ايم كه رقابتي عادلانه وجود داشته باشد و برحسب اعتبارات، جايگاه، امكانات و گستردگي روابط عمومي ها انتظار توليدات انتشاراتي را داشته باشيم. در پايان جشنواره نيز تلاش داريم كه كارنامه اي از عملكرد روابط عمومي هاي شركت كننده در جشنواره و سطح كمي و كيفي آثارشان را ارائه كنيم.
آيا احساس نمي كنيد پس از برگزاري هفت دوره، جشنواره در موضوع انتشارات به پايان راه خود در بحث انتشارات رسيده ايد؟
در انجمن همواره سعي هيات مديره بر اين بوده كه در هر دوره نوآوري هايي در برگزاري جشنواره وجود داشته باشد و همزمان با روند توسعه تكنيك هاي انتشاراتي به ويژه در حوزه نشر الكترونيك پيش بيني هايي شده است به عنوان مثال جشنواره امسال در بخش رقابتي ارسال آثار مربوط به نسخه موبايلي وبسايت نيز آورده شده است كه به نوعي صرورت وجود استفاده از اين نوع فعاليت ها در حوزه نشر الكترونيك نيز تبيين و تعريف شود و يا برگزاري دومين همايش تخصصي توليد محتوا نيز بر اساس اين ضرورت برگزار مي گردد.
گاهي اوقات مطرح مي شود كه آثار حمايت كنندگان جشنواره، احتمالاً بدون داشتن شرايط لازم و با ملاحظاتي به عنوان اثر برگزيده معرفي مي شوند، اين موضوع تا چه حد صحت دارد؟
اعضاي هيات مديره انجمن حساسيت و دقت نظر بالايي در ارزيابي علمي آثار بدون هيچ گونه ملاحظه اي را دارند براي همين در هفت دوره ارزيابي آثار سعي شده در هر رشته حداقل دو داور و از اساتيد متخصص در هر رشته استفاده شود كه در مسير قضاوت و داوري حق سازماني ضايع نشود. در عين حال معمولاً سازمان هايي كه از همايش ها و جشنواره ها حمايت مي كنند اكثراً خود داراي رويكرد حرفه اي بوده و در رديف روابط عمومي هاي فعال قرار دارند كه گاهاً اين شبهه ايجاد مي شود كه بواسطه حمايت مالي از آنان تقدير شده است.
آيا جشنواره به جز بحث معرفي آثار برتر در بخش رقابتي، اهداف ديگري را هم تعقيب مي كند؟
ايجاد رقابت سالم و انتقال تجارب بين روابط عمومي هاي سازمان هاي دولتي و غير دولتي در حوزه فعاليت هاي انتشاراتي با هدف ارتقاء سطح كيفي اين توليد را مي توان از مهمترين اهداف اين جشنواره برشمرد كه در اين راستا از دستاوردهاي آن نيز ارائه الگوهاي برتر انتشاراتي در زمينه هاي مختلف توليد نشريات سازماني، بروشور، وب سايت و ... است.
كارها معمولا در چه سطحي اند (سطح كارها را چگونه ارزيابي مي كنيد)! الويت ها و ارزيابي هايتان از آثار برتر با چه مشخصاتي سنجيده و داوري مي شوند؟ (به اختصار بفرمائيد)
آثار انتشاراتي روابط عمومي ها را مي توان به چند دسته تقسيم كرد: آثاري كه داراي محتوي ضعيف ولي پر زرق و برق و كاغذ گران و چاپ خوب است، آثاري كه محتواي نسبتاً قابل قبولي دارند ولي از چاپ خوبي بهره مند نيستند و آثاري كه هم محتواي خوب و كيفيت درخوري داشته و هم در امور فني و چاپ مطلوب هستند. در اين ميان آنچه بيش از همه مورد توجه اساتيد و داوران ارزياب قرار دارد محتواي غني به همراه جذابيت حداقلي نشريه براي جذب مخاطبان است. در عين حال هر يك از اقلام انتشاراتي كه مورد ارزيابي واقع مي شود داراي فرم ارزيابي مخصوص و شاخص هاي جداگانه اي مي باشد كه يك فن انتشاراتي از تمامي ابعاد مورد بررسي و ارزيابي واقع شود.
با تاكيدي كه در اين دوره از جشنواره هم بر محتوا داريد، آيا توجه به محتوا در ارزيابي آثار جشنواره هم به شكل خاص تري توجه قرار مي گيرد؟
بله همانطور كه در سوال قبل اشاره كردم در عصر حاضر ابزارهاي اطلاع رسان هم زياد و هم ارزان و در دسترس هستند. امروزه كيفيت كاغذ و چاپ هاي جديد ديجيتال قابل مقايسه با گذشته نيست ولي آنچه بيش از همه نيازمند توجه و سرمايه گذاري است توليد محتوايي است كه قرار است نشريه، بروشور و يا يك سايت را از اطلاعات اش بهره مند سازد كه بتواند مخاطب را جذب، آگاه و بر آن اثر بگذارد، بنابراين محتوا به شكل خاص تري مورد توجه واقع شده است.
قبول داريد كه برخي پيام ها و يا حتي محتواها به محض دريافت از سوي مخاطب يا مشتري، راهي سطل زباله مي شوند؟ دليل آن چيست؟
يكي از دلايل و اهداف اصلي برگزاري جشنواره كه قبلاً اشاره كردم پايين بودن سطح كيفي بسياري از اقلام و فنون انتشاراتي روابط عمومي ها بوده است. در اين ميان محتوا در توليدات انتشاراتي نقش مهمي ايفا مي كنند براي همين منظور در دو سال اخير در كنار جشنواره انتشارات، همايش تخصصي توليد محتوا را با حضور اساتيد و صاحب نظران اين رشته برگزار مي كنيم كه اتفاقاً استقبال خوبي نيز از آن به عمل آمده است. لذا هدف نهايي انجمن ارتقاء سطح كيفي و عمق بحشيدن به محتواي اقلام انتشاراتي روابط عمومي ها مي باشد.
آيا تاثير محتوا در همه قالب هاي انتشاراتي يكسان و به يك شكل است؟
محتوا چيزي جز پيامي كه مي خواهيم از طريق ابزار و رسانه ها و اقلام انتشاراتي، انتشار و انعكاس دهيم نيست. بنابراين اهميت و تاثير محتوا يك اصل محسوب مي شود حال اينكه آيا اين محتوا در تمامي قالب هاي انتشاراتي داراي اهميت يكساني است، بستگي به نوع رسانه و قالب انتشاراتي آن دارد چرا كه محتوا در يك نشريه داخلي با شكل و كاركردهاي محتوا در يك وب سايت نيازمند تفاوت ها و قطعاً با اثرگذاري متفاوتي همراه خواهد بود.
در پايان اگر نكته و حرف نگفته اي با مخاطبان هشتمين جشنواره انتشارات روابط عمومي داريد بفرمائيد.
بهر حال با حمايت اساتيد، مديران و كارشناسان روابط عمومي سازمان هاي دولتي و خصوصي تاكنون هفت دوره جشنواره ملي انتشارات به همراه همايش تخصصي توليد محتوا برگزار شده است و اين همراهي و حمايت برگزاري اين رويداد امكان پذير كرده است و هم اين انگيزه را در بين هيات مديره انجمن ايجاد كرده كه اين راه را ادامه دهند. در اين مسير همواره از نقطه نظرات علاقه مندان و شركت كنندگان استفاده و سعي شده هر دوره با نوآوري هاي بيشتر و كاستي هاي كمتري روبه رو باشد. اميد است كه جشنواره هشتم نيز بتواند رضايت نسبي دست اندركاران روابط عمومي را فراهم آورده و يك گام ديگر توليدات كمي و كيفي عرصه انتشارات را به جلو ببرد.