شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آيا تاكنون به اين موضوع فكر كردهايد كه چگونه ميتوانيد در تبليغات شبكههاي اجتماعي خود برند خود را معرفي كرده و پستهاي آن را به اشتراك بگذاريد بدون اينكه ديگران احساس ناخوشايندي نسبت به اين تبليغات داشته باشند و آنها را بلاك كنند؟ هر چند در نگاه اول ممكن است اين كار دشوار به نظر برسد اما برخي از بازاريابان ديجيتال نكات برجستهاي را در اين زمينه پيشنهاد ميدهند.
مطالعات اخير انجام شده توسط شركت Kantar TNS نشان ميدهند برخي از مشتريان احساس خوبي نسبت به تبليغات گسترده در شبكههاي اجتماعي نظير اينستاگرام ندارند و احساس ميكنند بيش از حد توسط اين تبليغات محاصره شدهاند.
اين گزارش كه رفتار و نظرات بيش از ۷۰ هزار كاربر اينترنت در بيش از ۵۰ كشور را تحليل كردهاند، نشان ميدهد حدود ۲۶ درصد از افراد شركت كننده، پستها و تبليغات بسياري از برندها را بدون توجه به محتواي آن رد ميكنند.
با توجه به استفاده گسترده از شبكههاي اجتماعي، امروزه چالش اصلي اين است كه بتوانيد پيام برند خود را به گوش ديگران برسانيد، بدون اين كه تاثير منفي بر روي مخاطب بگذاريد. در ادامه نكاتي را در اين زمينه با هم ميخوانيم.
هم جهت كردن محتوا و استراتژيهاي مربوط به آن با نياز و سليقه مشتريان
در دنياي امروز براي استفاده از شبكههاي اجتماعي، مشتريان ميتوانند با توجه به گستره انتخابهايي كه پيش رو دارند، شبكهاي را انتخاب كنند كه از نظر محتوا بيشترين همخواني را با سلايق و نيازهاي آنان دارد. و اگر تبليغات يك برند غيرمرتبط با نيازهاي آنها مدام روي شبكههاي اجتماعيشان مثل توييتر ظاهر شود، به راحتي آن را بلاك ميكنند. حتي اگر برند مورد علاقه يك مشتري بيش از حد معمول تبليغات داشته باشد، ممكن است از نظر مشتريان به عنوان اسپم شناخته شود.
در تبليغات شبكههاي اجتماعي هر برند بايد به دقت مشتريان و مخاطبان خود را شناخته و بداند كه اين مشتريان از هر كانال ارتباطي به چه نحوي استفاده ميكنند تا بتواند استراتژيهاي انتشار مطالب را با نيازهاي مشتري تطبيق دهد.
براي مثال، يكي از تيمهاي بازاريابي براي نشان دادن تبليغات يك شركت رباتيك به صورت كامل از تاثيرات مثبت تبليغات شبكههاي اجتماعي بهره گرفته است. اين شركت يك وبسايت داشته و داراي كمپين اجتماعي است كه امكان ارتباط از هر كانال و شبكه اجتماعي را براي مخاطبان خود فراهم كرده است. اين شركت حتي به مشتريان اجازه برقراري ارتباط با رباتها از طريق پيام رسان فيسبوك را هم ميدهد. در حقيقت اين امكان براي مشتريان فراهم شده است كه وارد كمپينهاي اجتماعي شده و با مردم سراسر جهان در تعامل باشند.
استفاده از افراد حرفهاي براي رساندن پيام خود به مخاطبان
سه عامل سبب ميشود افراد پستهاي تبليغاتي يك شركت را بياثر بدانند: اول آن كه محتواي پستها به مخاطب مرتبط نبوده يا براي آنان مفيد نباشد. دوم آن كه يك پست چندين و چند بار تكرار شود. و آخر آن كه ظاهر و محتواي پست مورد پسند مخاطبان نبوده و يا با بستر تبليغاتي موجود همخواني نداشته باشد. يا به بيان سادهتر، محتواي پست براي مخاطب ارزشمند نباشد.
اگر شما در حال حاضر در تبليغات شبكههاي اجتماعي خود اين سه ويژگي را داريد، بهتر است از افراد حرفهاي در اين زمينه استفاده كنيد تا پيام خود را به مخاطبان خود برسانيد. اين افراد هم ميتوانند محتواي مطالب شما را متناسب با نياز مخاطبان آماده كنند هم با خلاقيت خود بستري مناسب براي تبليغات فراهم كنند. همچنين ميتوانند پستهاي شما را به نحو زيركانه تنظيم كنند.
اين روش در تبليغات بين YouTube و شركت پژو امتحان شده است. اين روش توانسته است تعادل خوبي بين محتويات پستها و ويژگيهاي خودرو فراهم كند.
دادن جلوه انساني به برند
اگر مشتريان احساس كنند توسط يك برند مورد هدف قرار گرفته شدهاند براي آنها خوشايند نيست و باعث از دست رفتن اعتماد آنان ميشود. برعكس، مشتريان دوست دارند حق انتخاب داشته باشند و اين نكته قابل توجهي براي بازاريابان حرفهاي است
در تهيه پست براي تبليغات شبكههاي اجتماعي بايد تحصيلات، اطلاعات، سرگرمي مشتريان مد نظر قرار گيرد. همچنين به عواملي همچون انگيزه و رك و صادق بودن نيز توجه شود. اگر پستهاي شما چند مورد از موارد فوق را در برميگيرد، شما به مشتريانتان انگيزه كافي براي خريد محصولات برند خود را ميدهيد. براي مثال اگر شما به عنوان يك بازارياب براي يك شركت ويتامين تبليغ ميكنيد، ميبايد بر روي سلامت تمركز كنيد و مخاطبان خود را از اين طريق تحت تاثير قرار دهيد.
افزايش ارتباط با مخاطبان در تبليغات شبكههاي اجتماعي
اگر از نظر مشتريان و مخاطبان شما تبليغاتتان آزاردهنده و غيرمرتبط است، بدون شك روش نادرستي را در پيش گرفتهايد. بسياري از بازاريابها هنگام استفاده از شبكههاي اجتماعي براي تبليغات، اصول اين كار را به درستي نميدانند و از چگونگي استفاده از اين بستر براي تبليغات خود آگاه نيستند.
به عنوان فعال يك صنعت، ما نياز داريم استراتژيك عمل كنيم. امروزه، عليرغم وجود ابزارهاي پيشرفته و شركاي تجاري، تشخيص مخاطبان براي تبليغات شبكههاي اجتماعي سادهتر از گذشته است. برندهاي تجاري نياز دارند از طريق شبكههاي مختلف و با پستهاي خود با مخاطبان اصلي خود در ارتباط باشند و ميبايست مخاطبان خود را براي دنبال كردن آنها در شبكههاي اجتماعي متقاعد سازند.
منبع: www.ibazaryabi.com