شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران: گوش به زنگ بازار
سه شنبه، 9 خرداد 1396 - 09:47 کد خبر:29788
 مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران در يك شركت، مسوول رساندن پيام‌هاي كليدي شركت به گوش بازار است. بازار شامل سهامداران فعلي و سرمايه‌گذاران بالقوه است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)،  مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران در يك شركت، مسوول رساندن پيام‌هاي كليدي شركت به گوش بازار است. بازار شامل سهامداران فعلي و سرمايه‌گذاران بالقوه است. بازار شامل تحليلگران و مشاوران سرمايه‌گذاري است كه با بررسي و تحليل اوضاع شركت‌ها، به مشتريان خود پيشنهاد سرمايه‌گذاري روي آنها را مي‌دهند يا به آنان توصيه مي‌كنند تا سهام خود را در شركتي مشخص به فروش برسانند. در مطلب قبلي به معرفي مجموعه وظايف گروه ارتباط با سرمايه‌گذاران پرداختيم. تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران، بسته به اندازه شركت ممكن است متشكل از افراد زيادي باشد. در مورد شركت‌هاي كوچك‌تر ممكن است اين بخش تنها يك يا دو عضو داشته باشد، اما آنچه مهم است، مهارت‌هايي هستند كه اين افراد بايد دارا باشند. يكي از مهم‌ترين اين مهارت‌ها قدرت تحليل است.مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران نه تنها بايد در تحليل و ارائه گزارش‌هاي مالي و مخابره اهداف و استراتژي‌هاي شركت بسيار خبره باشد، بلكه بايد بتواند دائما پيام‌هايي را كه بازار مخابره مي‌كند، جمع‌آوري كرده، آنها را با تيم خود تحليل كند و در اختيار هيات‌مديره قرار دهد.

 

در مورد شركت‌هاي بزرگ، واحد ارتباط با سرمايه‌گذاران و به‌خصوص مدير آن، لازم است حتما از قدرت تعيين استراتژي نيز برخوردار باشد. پيام‌هايي كه بازار به هر شركت مخابره مي‌كند، مي‌توانند فرصت‌هاي زيادي را پيش پاي مديران قرار دهد. در عين حال، بي‌توجهي به آنها به سادگي باعث از دست رفتن فرصت خواهد شد. تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران علاوه‌بر قابليت پاسخگويي به سرمايه‌گذاران خود، بايد دائما به رصد سرمايه‌گذاران شركت‌هاي رقيب نيز بپردازد.به‌عنوان مثال دو شركت BMW و پورشه را در نظر بگيريد كه رقيب يكديگر به شمار مي‌روند. فرض كنيد هر دو شركت BMW و پورشه يك سهامدار حقوقي مشترك داشته باشند. روزي اين سهامدار مشترك به فروش سهام خود در شركت BMW اقدام مي‌كند. در اين صورت تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران پورشه با اطلاع از اين موضوع، بايد سريعا به بررسي عواقب اين اقدام سهامدار در شركت خود برآيد و نسبت به علت اين تصميم‌گيري، استراتژي مناسبي تهيه كند.

در صورتي‌كه هدف اين سهامدار از فروش سهامش در BMW اين باشد كه كلا از سرمايه‌گذاري بر شركت‌هاي خودرويي بيرون بيايد، اين احتمال قوت مي‌يابد كه در آينده‌اي نزديك به فروش سهامش در پورشه نيز اقدام كند. در اين صورت لازم است مديران پورشه، با پيش‌بيني اين مساله، طرحي براي روبه‌رو شدن با اين موضوع تهيه كنند. طبيعتا، هرچه سهام اين سهامدار بيشتر باشد، موضوع اهميت بيشتري مي‌يابد.اما اين احتمال نيز وجود دارد كه اين سهامدار به دلايل ديگري، اقدام به فروش سهام خود كرده باشد. مثلا ممكن است از يكي از استراتژي‌هاي جديد BMW ناراضي باشد يا براي يكي از محصولات جديدي كه BMW به توليد آن پرداخته است يا قصد توليدش را دارد، آينده مثبتي را پيش‌بيني نكند و در نتيجه سرمايه خود را در خطر ببيند.در اين صورت، سناريويي كه پورشه و تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران آن پيش روي خود خواهند داشت، به كلي با تصوير قبلي متفاوت است. مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران پورشه، در اين حالت مي‌تواند با بررسي و تحليل نيازهاي اين سرمايه‌گذار، وي را بيش از پيش به سمت خود بكشد. چنانچه مدير ارتباط با سرمايه‌گذاران پورشه دريابد كه توقعات اين سرمايه‌گذار با برنامه‌هاي آتي پورشه همسوتر هستند، مي‌تواند اين موضوع را به عنوان فرصتي براي انتقال سرمايه از BMW به پورشه معرفي كند.

ممكن است فروش سهام از سوي يك سرمايه‌گذار ده‌ها دليل مختلف داشته باشد، اما اين تجربه و قدرت تحليل تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران يك شركت است كه با بهره‌گيري از آن مي‌تواند دلايل عملكرد و تصميم‌گيري‌ سرمايه‌گذاران را به خوبي درك كند و از آنها به‌منظور تبيين بهترين استراتژي‌ها استفاده كند و هيات‌مديره شركت را براي درست‌ترين تصميم‌گيري ياري كند. از سوي ديگر، چنانچه اشاره كرديم، واحد ارتباط با سرمايه‌گذاران بايد داده‌هاي مالي و وضعيت درون شركت را نيز تحليل كند و نتايج آنها را در پايان هر دوره به مناسب‌ترين روش ممكن در اختيار بازار قرار دهد. هر چه اطلاعاتي كه ارائه مي‌شوند شفاف‌تر باشند، شركت جايگاه بهتري در ميان تحليلگران مي‌يابد. هرچه تحليلگران بيشتري به بررسي وضعيت يك شركت بپردازند، نام شركت بيشتر در دهان‌ها خواهد چرخيد و عملا براي شركت تبليغات صورت مي‌گيرد. در آينده به اين موضوع خواهيم پرداخت كه مديران عامل چگونه مي‌توانند عملكرد تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران خود را بسنجند. يكي از فاكتورها براي سنجش عملكرد اين بخش، تعداد تحليلگراني است كه مرتبا به بررسي و تحليل گزارش‌هاي مالي شركت مي‌پردازند. هرچه تحليلگران بيشتري به اين داده‌ها توجه كنند، نشان مي‌دهد عملكرد تيم ارتباط با سرمايه‌گذاران بهتر بوده است.

نكته‌اي كه لازم است مديران ايراني به آن توجه كنند، اين است كه منظور ما از اين گزارش‌هاي مالي «صورت‌هاي مالي» كه به صورت خام و تحليل نشده هر سه ماه يكبار به بورس ارائه مي‌شوند يا در سايت كدال قرار مي‌گيرند، نيستند. در واقع بررسي اين صورت‌هاي مالي در ميان سرمايه‌گذاران كشورهاي پيشرفته آنقدر وقت‏گير خواهد بود كه مي‌توانيد مطمئن باشيد هيچ سرمايه‌گذاري براي بررسي اين داده‌هاي دسته بندي نشده، وقت نخواهد گذاشت.در مطلب بعدي با جزئيات توضيح خواهيم داد كه گزارش‌ها و تحليل‌هايي كه واحد ارتباط با سرمايه‌گذاران وظيفه تهيه آنها را به عهده دارد، بايد چه استانداردهايي را داشته باشند. اگر شركت‌هاي ايراني حقيقتا به دنبال يافتن سرمايه‌گذاران خارجي هستند و اميدوارند بتوانند در آينده سهام خود را در ساير بورس‌هاي دنيا عرضه كنند، لازم است با اين استانداردها آشنا شده و آنها را در سازمان خود پياده‌سازي كنند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4058