شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اگر تا به حال فيلم هاي كلاسيك تاريخ سينما را مشاهده كرده باشيد، معمولا مديران شركت ها به صورت افرادي مستبد و منفور ترسيم شده اند. اگرچه اين نوع ترسيم ويژگي مديران در آن زمان تاحدودي زياده روي محسوب مي شود، با اين حال نكته قابل توجهي در چنين طراحي اي نهفته است.
به عبارت ساده، شرايط موجود در كسب وكارهاي امروزي به راحتي مي تواند منجر به انزواي مديران شده و به اين ترتيب آنها را از برخي واقعيت هاي جاري دور نگه دارد. راهكار مورد توجه در ايده حاضر، استفاده از روش «مديريت با قدم زدن در شركت» است.
در واقع با استفاده از چنين الگويي شما به داخل شركت رفته و شرايط را از لايه هاي زيرين مورد بررسي قرار خواهيد داد. اين سبك به طور كامل با الگويي كه برخي مديران جوان در ذهن دارند و متكي بر اطلاعات ارائه شده از سوي بخش هاي مختلف است، متفاوت است.
ايده
گرگ اشتاين هافل، مديرعامل و رئيس برند مشهور تارگت، زمان زيادي را به انجام شيوه موسوم به «مديريت با قدم زدن در فروشگاه ها» اختصاص مي دهد. لازم به ذكر است كه برند تارگت پس از والمارت، دومين شركت بزرگ خرده فروشي آمريكاست.
در ادامه بخشي از نظرات اشتاين هافل را در مورد شيوه مورد علاقه اش بررسي خواهيم كرد: «به نظر من اين نكته كه رهبران تجاري منزوي نشوند، اهميت بسيار زيادي دارد. شما به عنوان مدير يك برند خرده فروشي نياز داريد به زيرمجموعه هاي خود سر بزنيد.
همچنين علاوه بر بازرسي از فروشگاه هاي خود، بررسي فروشگاه هاي رقبا نيز از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. موضوعاتي كه در بررسي ها بايد مدنظر داشت عبارتند از اينكه چه نوع فضايي بر فروشگاه حاكم است؟ آيا جو شعبه موردنظر آرام است؟ آيا ارزش هاي بنيادين برند در فروشگاه ها رعايت و دنبال مي شوند؟ علاوه بر اين موارد نبايد نگاه به صف خريد را از ياد برد.
در واقع وضعيت صف هاي فروشگاه بايد كاملاً تحت كنترل كارمندان تان باشد تا از هرگونه بي نظمي و نارضايتي مشتريان جلوگيري شود.
موارد ديگري از قبيل وجود امكانات تفريحي براي مشتريان، بررسي وضعيت شعبه هاي برندهاي رقيب و همچنين صحبت رو در رو با مشتريان (با آگاهي به اين امر كه شما مديرعامل برند هستيد) مي تواند نكات مثبت و مفيد ديگري باشد.»
علاوه بر تجربه منحصر به فرد مدير برند تارگت، مكالمه جالب جان كوتر، استاد دانشگاه هاروارد، با مسئولان برند داو جونز و يك شركت اطلاعات مالي آمريكايي نيز تا حدود زيادي به روشن شدن ايده حاضر كمك خواهد كرد.
در واقع اين مكالمه در يكي از كتاب هاي كوتر ذكر شده است. بر اين اساس جان كوتر به سخنان جالب مدير اين برند اشاره مي كند: «ما اجازه نمي دهيم در ساختار سازماني محدودمان كنيد.
اگر نياز به اطلاعات خاصي داشته باشيم، به صورت مستقيم به سراغ منبع اطلاعاتي معتبر خواهيم رفت. به عنوان مثال اگر در زمينه شرايط كارمندان نياز به بررسي باشد، ترجيح مي دهم خود به ميان آنها رفته و اطلاعات كسب كنم.با استفاده از اين روش، جايگاه مديريتي من به عنوان يك فرد معمولي تنزل پيدا خواهد كرد. با اين حال نبايد تصور كرد كه چنين امري بي فايده و خطرناك است.
در واقع اين نكته كه كارمندان به شما دسترسي داشته و مديرعامل شان را فردي مانند خود قلمداد كنند، نتايج غيرقابل باوري هم روي عملكرد آنها و هم كسب اطلاعات مورد نياز خواهد داشت.»
آنچه در عمل بايد انجام دهيد
- هيچ راه گريزي براي ناديده گرفتن اهميت حضور در محل ارتباط مشتريان با برندتان نيست. براي شركت هاي خرده فروشي چنين مكاني به طور معمول فروشگاه هاي شركت است.
- در عصر نوين مديران به راحتي مي توانند توسط كارمندان در انزوا قرار گرفته و از مسائل بنيادين شركت بي اطلاع بمانند.
علت اصلي چنين حادثه اي فاصله معناداري است كه در برخي شركت ها ميان مديران و كارمندان وجود دارد.
تجربه ثابت كرده است در صورت برقراري ارتباط مناسب و نزديك با كارمندان اطلاعات مفيدي را به دست خواهيد آورد.
در واقع كارمندان علاقه مند به ايجاد ارتباط پايدار با شما هستند و ارائه اطلاعات، كمترين كاري است كه براي تان خواهند كرد.
- يكي ديگر از مواردي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، كيفيت ارسال سفارشات مشتريان است.
اين مورد بيشتر در شركت هاي پستي كاربرد داشته و نيازمند توجه به فرآيند تحويل سفارشات در خارج از شركت است.
- بهتر است سلسله مراتب موجود در شركت ها را كنار گذاشته و به ميان كارمندان تان برويد. اين امر علاوه بر ايجاد پيوند عاطفي، شما را در جريان امور نيز قرار خواهد داد.
منبع: فرصت امروز