شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي دولت در مدار صفر درجه
شنبه، 6 خرداد 1396 - 07:28 کد خبر:29717
دولت پاسخگو بايد در ارتباط با مردم بهترين نمره را داشته باشد و به فن روابط عمومي به عنوان علم و تخصص نگاه شود اما متاسفانه در عمل چنين نيست. روابط عمومي دولت بايد در اطلاع رساني درست پيشگام باشد و اگر اطلاع رساني نادرستي هم صورت گرفت، سريع و به موقع نسبت به آن واكنش نشان دهد لذا ضرورت دارد دستگاه هاي اجرايي، روابط عمومي هاي فعال داشته باشند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شكي نيست كه بايد تلاش هاي دولت قدر شناخته شود كه لازمه آن اطلاع رساني با استفاده از منطق درست براي اقناع افكارعمومي است. در همين رابطه، عدم تعامل صحيح مسئولان با اهالي رسانه و روابط عمومي از مهمترين مشكل در اين زمينه است. بايد به اهالي اين عرصه به عنوان ديده بان هاي صادق در جامعه توجه بيشتري شود و علاوه بر آن، بايد به خواسته هاي صنفي آنها نيز به طريق اولي رسيدگي شود.
 

 بنابراين فعاليت هاي دولت دوازدهم در شرايط بيش رو از هر زمان ديگري نيازمند ارتقاي جايگاه روابط عمومي، تعامل با رسانه ها و نتيجتا ارتباطات شفاف با مردم است؛ ارتباطي كه بتواند ضمن ترويج روحيه اميد در ميان مردم، آنها را با واقعيات و شرايطي كه كشور با آن روبروست آشنا كند، اما سوال اينجاست كه كدام بازوي ارتباطي بهتر مي تواند چنين نقشي را به خوبي ايفا كند؟


آيا تبليغات دولت روحاني بايد محور فعاليت ها باشد يا روابط عمومي؟ كدام كانال هاي ارتباطي و رسانه اي بهتر مي توانند عمل كنند؟ و چه استراتژي ها و سياست هايي مي تواند جهت بهتري به فعاليت هاي رسانه اي دولت بدهد؟


اينجا چند پيشنهاد وجود دارد كه با هم چهار مورد آن را مرور مي كنيم:

 

1. تقويت گفتمان دولت

  تبيين اصول فكري و عملي مفهوم اعتدال از وظايف روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي است و همه روابط عمومي ها موظفند كه درباره گفتمان و سياست هاي دولت اطلاع رساني كنند. علاوه بر آن، روابط عمومي هاي دستگاه هاي اداري براي گسترش و تقويت فرهنگ تدبير و اميد بايد تلاش هاي برنامه ريزي شده زيادي بكنند و در اين راستا متاسفانه كاستي هاي فراواني وجود دارد.


همچنين پافشاري دولت براي اجرايي شدن منشور حقوق شهروندي و دسترسي آزاد مردم به اطلاعات از اولويت هايي است كه كمك روابط عمومي ها را مي طلبد و بايد تلاش شود بحث رعايت حقوق و دسترسي آزاد مردم به اطلاعات بيش از پيش اجرايي گردد.

 

 ايجاد همگرايي در وزارتخانه ها و سازمان ها يكي ديگر از اولويت هاي روابط عمومي هاست كه به همكاري مسئولين و برنامه ريزي هوشمندانه نياز دارد.

 

2. فراهم كردن بسترهاي واقعي دسترسي آزاد به اطلاعات
در همه جاي دنيا، ابزارهايي توسط دولت ها تعبيه شده تا مردم بتوانند به اطلاعات مورد نظر دست پيدا كنند و اين امكانات در كشورهاي پيشرفته و حتي برخي كشورهاي جنوب شرق آسيا وجود دارد و شهروندان به راحتي  مي توانند به گزارش ها و اطلاعات موردنظر دسترسي داشته باشند. 


دولت روحاني بايد فضايي فراهم كند تا اشخاص حقيقي و حقوقي بتوانند اطلاعات به خصوص يك نهاد دولتي را درخواست كنند و آن اطلاعات درخواستي در سايت ويژه اي و براي عموم منتشر شود. اين حداقل كاري است كه دولت مي تواند در خصوص پياده سازي منشور حقوق شهروندي و دسترسي آزاد به اطلاعات در سازمان ها و نهادهاي زيرمجموعه خود انجام دهد.
 

3. تقويت روابط عمومي ها

 دولت پاسخگو بايد در ارتباط با مردم بهترين نمره را داشته باشد و به فن روابط عمومي به عنوان علم و تخصص نگاه شود اما متاسفانه در عمل چنين نيست. روابط عمومي دولت بايد در اطلاع رساني درست پيشگام باشد و اگر اطلاع رساني نادرستي هم صورت گرفت، سريع و به موقع نسبت به آن واكنش نشان دهد لذا ضرورت دارد دستگاه هاي اجرايي، روابط عمومي هاي فعال داشته باشند.


علاوه بر آن، تعهداتي كه اين دولت به مردم داده است، تعهد تك تك مسئولين دستگاه هاي اجرايي است و همگي بايد در حوزه مديريتي خود نسبت به آن پاسخگو باشند. در شرايط فعلي به نظر مي رسد دولت روحاني در اين زمينه دچار مشكل جدي است بويژه اين ضعف در روابط عمومي ها جدي تر است كه باعث شده نقدهاي زيادي به دولت وارد شود.

 

درست به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي و تعالي جايگاه آن به عنوان نهادي كه مي‌تواند به صورت نظام مند و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل بين مردم و دولت عمل كند، بسيار حايز اهميت است و نمي توان همانند سنوات گذشته به شعارهاي برخي مسئولين كه وعده رفيع‌تر شدن منزلت روابط عمومي را سر مي دهند دلخوش كرد.

 

متاسفانه واقعيت اين است روابط عمومي در دستگاه هاي اجرايي همچنان در سراب فكري و سليقه اي مديران ارشد گرفتار است و جايگاهش آن چنان كه بايد شناخته نشده و به حياط خلوت ايشان و جايي براي انتصاب نيروهاي غير حرفه اي و يا قبيله اي تبديل شده است.

 

 

4. مديريت انتظارات
با انتخاب حسن روحاني، انتظاراتي در جامعه شكل گرفت كه باعث شد تا حدودي ثبات به جامعه برگردد و مردم با نگراني كمتري نسبت به آينده براي فعاليت‌هاي مختلف خود به برنامه‌ريزي بپردازند. لذا جا دارد كه دولت اين انتظارات را مديريت و مردم را متوجه واقعيت‌ها كند و انتظارات غير واقعي براي آنها به وجود نياورد و خود نيز در به وجود آوردن اين انتظارات غيرواقعي پيشقدم نباشد و به عبارت صحيح‌تر به بالا رفتن آن دامن نزند. البته و صد البته مردمي كه به آقاي روحاني راي دادند مطالباتي داشته و دارند كه تحقق آن بر آقاي رييس جمهور فرض است.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)