شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا دولت به بلندگو نياز دارد؟/ دولت دوازدهم دست و بال روابط عمومي را باز كند
پنجشنبه، 4 خرداد 1396 - 17:27 کد خبر:29716
روزنامه آفتاب يزد روز پنجشنبه 4 خرداد 96 در تيتر نخست خود از قول كارشناسان بيان كرده كه: اين دولت بلندگو مي خواهد. در يادداشت هاي پيشين به ضعف و كاستي شديد دولت يازدهم در زمينه روابط عمومي و رسانه اشاره كرده بودم و فقدان راهبرد ارتباطي و رسانه اي دولت را يادآور شده بودم.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روزنامه آفتاب يزد روز پنجشنبه 4 خرداد 96 در تيتر نخست خود از قول كارشناسان بيان كرده كه: اين دولت بلندگو مي خواهد.

در يادداشت هاي پيشين به ضعف و كاستي شديد دولت يازدهم در زمينه روابط عمومي و رسانه اشاره كرده بودم و فقدان راهبرد ارتباطي و رسانه اي دولت را يادآور شده بودم.

اينك كه با شكل گيري دولت دوازدهم زمينه هاي تغيير و اصلاح اين كاستي فراهم آمده بايد گفت ديگر زمان به دست گرفتن بلندگوهاي گوش خراش و بستن گوش ها به سر رسيده است.

گرچه دولت به دليل سياست هاي نادرست صدا و سيما و تقابل فكري رسانه ميلي با دولت در معرض كم لطفي و حتي گاهي هجمه ناجوانمردانه دروغ و افترا قرار گرفته ، اما دولت در كنار بلندگو به گوش هايي شنوا نياز دارد تا بتواند به موقع صداي اقشار مختلف مردم را به خوبي و وضوح بشنود و خواسته ها و نيازهاي واقعي آنان را شناسايي كند و براي تامين اين نيازها و خواسته ها تدابير لازم را بيانديشد.

بي ترديد براي دستيابي به چنين مقصودي بهره مندي از مكانيزم هايي مطمئن و پايدار براي پاسخگو شدن دستگاه هاي اجرايي از جمله ضرورت هاي انكارناپذير است.

روشن بودن بلندگوهاي دولت نبايد به اين روند خطرناك منجر شود كه دولت گوش هاي خود را ببندد و دهان خود را باز كند و حرف خود را مدام از طريق بلندگوها تكرار كند!

براي تحقق چنين رويكردي لاجرم دولت بايد كاستي دولت يازدهم را با تدوين راهبردهاي ارتباطي و رسانه اي و روابط عمومي جبران كند و با بازتعريف رسالت و جايگاه و نقش روابط عمومي ها در دستگاه اجرايي و رفع ظلمي كه با ادغام برخي از آن ها در ساختارهاي ديگر روا شده ، دولت دوازدهم را براي يك انقلاب روابط عمومي و رسانه اي مهيا سازد.

ضعف و كاستي دولت يازدهم در زمينه اطلاع رساني و روابط عمومي بايد در دولت دوازدهم جبران شود اما تقويت يكجانبه بلندگوهاي دولت مسير صحيحي نيست و شايسته است در تحولي كه ان شاء الله بايد رخ دهد صاحبنظران و استادان ارتباطات و متخصصان خوش سابقه روابط عمومي مشاركت كرده و برنامه مشخصي را براي آن تدوين كرده و دولت را در اين زمينه ياري رسانند.

دولت دوازدهم امروز بيش از هر زمان ديگري به شدت نيازمند بهره مندي از معاونان ومشاوران و متخصصان ارتباطي دارد كه ضمن برخورداري از بينش، دانش و مهارت كافي در زمينه ارتباطات و رسانه و روابط عمومي، و خوش نامي و سلامت نفس ، با برخورداري از سهم قابل اعتنايي در ساختار قدرت در دولت بتوانند روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي را به صورت حرفه اي و تمام وقت راهبري نمايند.

در اين راستا اتكا به برنامه هاي راهبردي و عملياتي روابط عمومي و نيز ارزيابي مداوم عملكرد روابط عمومي ها و نظارت بر حسن اجراي وظايف آنها و نيز برخورداري از نظام تشويق و تنبيه مي تواند تضمين كننده موفقيت برنامه هاي روابط عمومي در دستگاه هاي اجرايي باشد.

اميدواريم دولت دوازدهم در فضاي ايجاد شده پس از 29 ارديبهشت ماه 96 با باز كردن دست و بال روابط عمومي ها اجازه پرواز و اعتلاي روابط عمومي را در سپهر ايران اسلامي صادر كند.

يادمان نرود كه به راه انداختن و روشن كردن بلندگوهاي گوش خراش در حاليكه دست و بال روابط عمومي ها بسته است، نتيجه اي جز خدشه دار كردن اعتماد عمومي نسبت به دولت ندارد.