شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي در بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي در جايگاه واقعي خود قرار گرفته، ولي در جوامع درحال گذار اين ساختار بيشتر تقليدي و دچار روزمرگي و پراكنده كاري شده است. در صورتي كه روابط عمومي ها به دليل جايگاه راهبردي زيربنايي خود مي توانند سازمان هاي مختلف را در همگامي با پيشرفت و تحولات جهاني ياري دهند، چراكه روابط عمومي يك واحد پويا و ارگانيك سازماني است كه هيچ گاه در آن سكون و تعطيلي وجود ندارد.
روابط عمومي مانند واحدهايي نظير امور اداري و مالي نيست كه در ساعات و زمان هاي معيني فعاليت داشته باشد، بلكه مجموعه اي با فعاليت هاي خطير، وسيع و شبانه روزي است. حيات سازماني مستلزم فعاليت مداوم روابط عمومي هاست و سازمان بدون روابط عمومي زنده و پويا، موفق و اثربخش نخواهد بود.
آن چه حايز اهميت است، ماهيت غير مادي وظايف و مسؤوليت هاي روابط عمومي هاست. بدين معنا كه اولا تمامي پيكره سازمان با روابط عمومي در ارتباط است. ثانيا روابط عمومي فعاليتي مبتني بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها، باورها، انديشه ها و... است. روابط عمومي در كشور ما نياز به توسعه ي همه جانبه و ترقي و تعالي روزافزون دارد. چراكه امروزه كمتر سازماني را در سطح جهان مي توان يافت كه فاقد واحد روابط عمومي باشد.
اين امر نشانگر جايگاه و نقش راهبردي روابط عمومي در زندگي فردي و اجتماعي افراد سازمان هاست. به طور كلي روابط عمومي پويا، چشم و گوش و قلب سازمان است كه بدون آن حيات سازماني دوام ندارد. در شركت بيمه آسيا نيز همين نوع نگاه به روابط عمومي حاكم است. روابط عمومي بيمه آسيا با فعاليتي شبانه روزي، مداوم و كادري متخصص و همدل، همواره سعي مي كند به نياز هاي امروزي و متنوع شركت پاسخ مثبت داده و در هر ساعت از شبانه روز به سوال ها و درخواست هاي مخاطبان خود جامه عمل بپوشاند.
توسعه هر كشوري به عملكرد توسعه اي اركان آن كشور بستگي دارد. توسعه و عملكرد نهاد هاي فعال در كشور نيز وابسته به توسعه روابط عمومي ها است. يكي از مباني توسعه سازماني، روابط عمومي است. به دليل آن كه روابط عمومي، پايگاه اطلاعاتي و ارتباطي سازمان است. پس ناديده گرفتن روابط عمومي، يعني ناديده گرفتن حجم وسيعي از مخاطبان و اهميت ندادن به آنان. سازمان به عنوان يك سيستم اجتماعي با هدف و وظايف مختلف نيازمند آن است كه توسط روابط عمومي خود به جامعه، مطبوعات، مديران و... معرفي شود؛ تا در اين راه به رشد و توسعه دست يابد و در عالم تجربه، رقابت و صحنه هاي بين المللي به موفقيت دست پيدا كند.
روابط عمومي با پذيرش نقش هايي همچون : آينده نگري، بحران ستيزي، اعتبار سازي، فرهنگ سازي و.. نقش مهمي در توسعه سازماني بازي مي كند. توسعه سازمان ها و شركت ها نيز در يك فرايند جامع تر و كلي تر موجب توسعه كشور و قدرتمند شدن آن مي شود
از نظر اينجانب و با توجه به تجربه بيست سال فعاليت در اين حوزه به جرات مي گويم كه كار روابط عمومي نبايد در حد پنهان كاري و سرپوش گذاشتن بر اقدامات سازمان محدود شود. با تلاش وصبر فراوان بايد آنقدر اعتماد مديران به دست اندركاران روابط عمومي ها زياد شود كه روابط عمومي ها بتوانند به راحتي در سياست گذاري و برنامه ريزي هاي سازماني به تشخيص و مصلحت انديشي بپردازند. وقتي اعتماد جلب شد، آنوقت حقايق شفاف و صحيح به مردم اطلاع رساني شود.
به تجربه دريافت شده است، هزينه اي كه براي اصلاح اطلاعات غلط بايد پرداخته شود بسيار بيشتر از انتقال حقيقت به مردم است. بر همين اساس ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اگر دير حركت كنيم و بخواهيم اطلاعات را مخفي نگه داريم، اطلاعات پيشاپيش ما منتقل مي شود و تاثير و واكنش خود را مي گذارد. چرا كه روابط عمومي ها بايد متوجه باشند كه در عصر حاضر با مخاطبان فعالي رو به رو هستند كه آنها به دنبال تحليل، چرا و چه و اما و اگر مطالب مي گردند و صبر نمي كنند تا ما به آنها اطلاعات بدهيم. چه رسد به اينكه اطلاعات غير شفاف و مبهم انتشار دهيم.