شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش روابط عمومي و تبليغات در توسعۀ فرهنگ بيمه
یکشنبه، 7 خرداد 1396 - 08:19 کد خبر:29681
روابط عمومي ها بايد ظرفيت ها و قابليت هاي صنعت بيمه را با تاًكيد بر واقع گرايي اطلاع رساني كرده و براي نهادينه سازي بيمه، موانع و آسيب‌هاي آن را شناسايي و براي رفع آنها برنامه‌ريزي كنند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پيش از آغاز فعاليت شركت هاي بيمه غيردولتي در كشور، بازار بيمه در انحصار چهار شركت بيمه دولتي بود اما با ورود شركت هاي بيمه خصوصي به بازار در اوايل دهۀ80 كه اكنون شمار آنها به 32 شركت افزايش يافته است، رشد سريع تري در ميزان توليد حق بيمه ها ديده مي شود؛ اين نشان مي دهد كه صنعت بيمه توانسته است بطور نسبي رضايت اقشار مختلف و نيازمندان به پوشش هاي بيمه اي را به خود جلب كند. استقبال وسيع طبقات متوسط جامعه به انواع بيمه هاي عمرگوياي اين واقعيت است؛ بنابراين بي ترديد فرهنگ بيمه در جامعه در حال افزايش است و شركت هاي بيمه كه با توان مالي قابل توجهي تحت نظارت موثر بيمه مركزي فعاليت مي كنند، توانسته اند موجبات آشنايي بيشتر مردم به مزاياي بيمه و به خصوص جلب اعتماد فعالان اقتصادي كشور را فراهم آورند.

 

اما با وجود اين، صنعت بيمه با نقطۀ مطلوب فاصله دارد؛ چرا كه اين صنعت زمينه ساز آرامش خاطر و امنيت رواني جامعه است و بايد در مسير همگاني سازي حركت كند و بتواند از سوخت ملي جلوگيري نمايد؛ اين صنعت نقاط قوت وكاركردهاي مثبت زيادي دارد كه متاسفانه به آن پرداخته نشده است و روابط عمومي هاي صنعت بيمه مي توانند با نقش آفريني و پرهيز از بزرگنمايي از خدمات اين صنعت دفاع كنند و اين امر مستلزم عزم همه جانبه است و يك كار جمعي را مي طلبد.

 

در واقع بيمه مركزي طبق قانون متولي تعميم و گسترش بيمه در سطح كشور است اما اين كافي نيست و علاوه بر شركت هاي بيمه، ساير نهادها و سازمان هاي فرهنگي از جمله رسانه ملي نيز لازم است در اين عرصه حضور مؤثر و مداوم داشته باشند. بايد بپذيريم كه منافع بيمه در اصل به منافع ملي باز مي گردد و داشتن پوشش هاي بيمه اي به نوعي از سوخت ملي جلوگيري مي كند و موجب رشد و توسعه همه جانبۀ كشور مي شود.


فرهنگ بيمه در حقيقت همان تصوير خوشايندي است كه از فعاليت‌هاي بيمه‌اي در ذهن بيمه‌گذاران نقش مي‌بندد و در اين ميان پايبندي شركت‌هاي بيمه به تعهدات در مقابل مشتري و وفاداري به وعده ها، نقش اساسي ايفا مي‌كند. روابط عمومي ها بايد ظرفيت ها و قابليت هاي صنعت بيمه را با تاًكيد بر واقع گرايي اطلاع رساني كرده و براي نهادينه سازي بيمه، موانع و آسيب‌هاي آن را شناسايي و براي رفع آنها برنامه‌ريزي كنند. كارشناسان اين حوزه(روابط عمومي) بايد اطلاعات كاربردي و قابل فهم در اختيار همگان بگذارند تا اين صنعت به عنوان يك نياز جدي در سطح جامعه مطرح شود.


در سال 1392 بيمه مركزي سندي تحت عنوان "سند توسعۀ فرهنگ بيمه" بر اساس چشم‌انداز صنعت بيمه در افق 1404 تهيه و تدوين كرد كه مي‌تواند به عنوان نقشه راه صنعت بيمه براي توسعۀ فرهنگ بيمه مورد استفاده قرار بگيرد. در حال حاضر هر يك از شركت‌هاي بيمه سعي مي كنند با انجام تبليغات بنحو مقتضي فرهنگ بيمه را گسترش دهند اما اين تبليغات براي فروش محصول مقطعي است و هرگز به نهادينه شدن فرهنگ بيمه نمي انجامد، بنابراين لازم است نگاه شركت هاي بيمه به تبليغات تغيير كند و در كنار «برندسازي» به «اعتمادسازي» نيز پرداخته شود؛ در واقع ماهيت و هويت صنعت بيمه بر همين اصل استوار است؛ تمامي قراردادهاي بيمه برپايۀ اعتماد متقابل شكل مي گيرد و همين موضوع بايد زير ساخت مباحث تبليغاتي و اطلاع رساني صنعت بيمه قرار بگيرد.


در اين ميان، نقش شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي صنعت بيمه كه مركب از مديران روابط عمومي بيمه مركزي و شركت هاي بيمه است، در اطلاع رساني و آگاهي بخشي، نقشي مؤثر و تعيين كننده است و اين شورا مي تواند با توليد محصولات فرهنگي و تبليغات منسجم اين نقشه را عملياتي و فرهنگ بيمه را در كشور گسترش دهد.


روابط عمومي هاي صنعت بيمه در واقع مي توانند با استقاده از ابزارهاي مدرن ارتباطي ديدگاههاي مردم و مسئولان را نسبت به صنعت بيمه آسيب شناسي و محورهاي تبليغاتي مشتركي با رويكرد هاي فرهنگ بيمه تعريف و تبيين كنند. اعتماد سازي و ايجاد باور مثبت در مورد بيمه؛ معرفي خدمات بيمه اي به مردم و اقناع افكار عمومي براي خريد بيمه به منظور جبران خسارت ها، بايد در دستور كار شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي صنعت بيمه قرار بگيرد و با حساسيت و ظرافت دنبال و پيگيري شود.همكاري متقابل اين شورا و رسانه هاي جمعي بويژه رسانه ملي نيز براي معرفي بيمه در قالب هاي مختلف با هدف اطلاع رساني و معرفي كاركردهاي بيمه و اصلاح باورهاي مردم نسبت به بيمه، كارساز و تعيين كننده است و به توسعه فرهنگ بيمه كمك مي كند.
كريم همتي مدير روابط عمومي بيمه آرمان