شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اولين ويژگي اساسي ارتباط اين است كه بين دو يا چند نفر حادث مي شود. در اين جا مساله بايد روشن شود؛ اول اينكه تعريف ما از ارتباط تعريفي است كه به ارتباط انساني محدود مي شود، دوم آنكه ارتباط در يك مجموعه اجتماعي رخ مي دهد.
دومين ويژگي اساسي ارتباطات اين است كه ارتباط يك فرآيند مي باشد. اين عقيده كه ارتباط يك فرآيند است مي گويد كه تفسير آن مستمر و پيچيده است، اگر ما مفهوم فرآيند را قبول داشته باشيم حوادث و روابط پويا، در حال حركت و هميشه در حال تغيير مستمر مي بينيم.
سومين ويژگي اساسي اين است كه ارتباط يك كنش اثرپذير است، درست مثل مفهوم فرآيند. منظور از ماهيت اثرپذيري ارتباط اين است كه ارتباط بسيار پيچيده است.
چهارمين ويژگي اساسي آن اين است كه ارتباط نمادين مي باشد،يعني اين كه انجام ارتباط خود نشانگر چيز ديگري است. مي توان ماهيت نمادين ارتباط را در چندين سطح مشاهده كرد. آشكارترين برداشت از ماهيت نمادين ارتباط در استفاده از زبان است. همچنين مي توان ماهيت نمادين ارتباط را در استفاده ما از ارتباطات غيركلامي مشاهده كرد.
پنجمين ويژگي اساسي ارتباط هدفمند بودن آن است. آخرين ويژگي اساسي ارتباط در تعريف از هدف است. البته اين مفهوم باعث بوجود آمدن مجادله هاي بسياري در زمينه ارتباطات شده است. اين مجادله ها هم در اين زمينه بوده است كه آيا هدف واقعا يك ويژگي اساسي ارتباط است و هم درباره اين كه در تعريف ارتباط هدف چه كسي در نظر گرفته مي شود: فرستنده يا گيرنده (عليزاده اقدم، 1380).