شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اگر وظيفه روابط عمومي بانكها تلاش و اقدام آگاهانه، با تدوين برنامهريزي جامع براي استقرار و كسب تفاهم متقابل يك بانك و مشتريان آن بانك، سهامداران و ذينفع آن بدانيم. اولين گام در جهت اين تفاهم برقراري ارتباط دوسويه، شناخت از سلايق مخاطبان خاص و عام آن بانك و توجه ويژه به سهامداران و ذينفعان آن است. در اين خصوص روابط عمومي ميبايست با استفاده از امكانات جديد، تكنولوژي نوين و شبكههاي اجتماعي جهت برقراري ارتباط مؤثر با مشتريان و ذينفعان بكار گيرد.
ارتباطات و اطلاعرساني از وظايف مهم روابط عمومي يك بانك تلقي ميگردد كه سطح وسيعي از مباحث و مفاهيم را در بر خواهد گرفت اجراي سياستهاي ارتباطاتي و اطلاعرساني با توجه به اهداف سازماني بانك بسيار مهم و داراي اهميت خاص است.
پيشرفت بانكداري الكترونيك و روابط عمومي الكترونيك چند سالي است كه در سيستم بانكي بسيار قويتر از ساير اركان دولتي شكل گرفته است بديهي است فرهنگسازي و بهكارگيري مطلوب اين فناوريها و تكنولوژيها همواره يك گام يا چند گام از پيشرفتهاي الكترونيكي عقبتر است. در زمان حاضر، ارتباطات عنصر بسيار مهمي بشمار ميرود كه همگام با فناوري نوين ارتباطي در حال گسترش فزاينده و آتي است. اينجاست كه استفاده يك بانك از يك روابط عمومي خلاق، كارآمد و بهروز ميتواند ارتباط بين بانك و كليه مخاطبان اعم از خاص و عام را به نحوي دوسويه و مطلوب مديريت كند.
بحرانهاي بانكداري به سه دسته: هجوم بانكي، وحشت بانكي و بحران نظاممند تقسيمبندي ميشوند.
الف) هجوم بانكي
هجوم بانكي با هجوم به بانك در يك نظام بانكداري ذخيره جزئي رخ ميدهد كه تعداد زيادي از مشتريان، سپردههايشان را در يك زمان برداشت ميكنند و اين هجوم بانكي اگر در لحظات اوليه پيشبيني يا اتاق فكر همزمان تشكيل نشود و چارهاي انديشه نشود بهسرعت افزايش يافته و بانك موردبحث به ورشكستي منجر ميشود.
براي عبور از اين بحران با كاهش دادن اثرات هجوم بانكي روشهاي مختلفي است كه اين روشها شامل نجات مالي دولتي، نظارت و قوانين براي بانكهاي تجاري، حمايت از بيمه سپرده و سازماندهي بانك مركزي كه بهعنوان آخرين وامدهنده عمل ميكند، استفاده نمود. بايد توجه داشت بعد از اينكه يك هجوم بانكي شروع شد، معلق كردن موقتي برداشت از سپردهها موفقيتآميز نخواهد بود بلكه روابط عمومي بايد كوشش و تلاش مضاعفي در شفافيت هر چه بيشتر معضلات مالي كرده است و ارتباطات تنگاتنگي با مشتريان و ذينفعان بانك داشته باشد كه مؤثرترين آنها توجيه رؤساي شعب و كارمندان بانكهاست كه بايد اميدواري كاملي به مشتريان بدهند.
سپس بلافاصله تمامي وثايق موردنياز بانك مركزي را در اختيار آن بانك بايد قرار داده و خط اعتباري را دريافت و اگر وام اعطاي آخرين وامدهنده (بانك مركزي) تكاپوي سپردهگذاران را نميكند بايد به نسبت سپردهها نقدينگي فعلي توزيع گردد و سعي شود مشتريان را با انواع ترفندهاي روابط عمومي به آرامش و اميد به آينده و اينكه از سپردههايشان صيانت ميشود دائماً در حال انتظار نگه داشت كه حداقل مشتري بداند اميدي به آينده وجود دارد اين كار ميتواند با كمك ابزارهاي پيشرفته الكترونيك و پيامهاي ارسالي روابط عمومي آن بانك ثابت كند كه بانك زنده است و به حيات خود ادامه ميدهد.
ب) وحشت بانكي
معمولاً در زمان ركود مردم در معرض وحشت بانكي قرار ميگيرند اين وحشت به خاطر افزايش نرخ ارز، طلا، نرخ ملك ايجاد ميشود و باعث افت شديد قدرت خريد پول شده و مردم سعي ميكنند پول خود را به كالاهاي سرمايهاي يا ارزهاي خارجي تغيير دهند.
در اين زمان بايد بلافاصله اتاق فكر بانك مركزي سياستهاي انقباضي خود را رها كرده است و يك سياست انبساطي شديد را اجرايي كند كه رونق دوباره به بازار بازگردد و روابط عمومي هم بايد مردم را تشويق به ارائه تسهيلات در توليد كند كه از افزايش يا هجوم سپردهگذاران به بانك جلوگيري شود و در اين حالت ميبايستي نرخ سود بانكي افزايش يافته كه سپردهگذاران فكر نكنند قدرت خريد آنان پائين آمده است.
ج) بحرانهاي بانكداري نظاممند
يك هجوم بانكي، برداشت سپردههاي يك بانك است و يك وحشت بانكي يا وحشت بانكداري يك بحران مالي است كه هنگامي رخ ميدهد كه خيلي از بانكها دچار هجومهاي همزمان شوند (دومينو وار). در يك بحران بانكي نظاممند همه يا تقريباً همه سرمايه بانكداري در يك كشور محو ميشود.
اين ميتواند هنگامي ايجاد شود كه قانونگذاران ريسكهاي نظاممند و اثرات سرايتي (دومينو وار) را ناديده ميگيرند. بحرانهاي بانكداري نظاممند با هزينههاي مالي سرسامآور به زيانهاي توليدي بزرگ ربط داده ميشوند. از اين بحران فقط با استقراض از بانك جهاني جهت دريافت وام از كشورهاي ديگر ميتوان عبور كرد كه در اين قسمت روابط عمومي نقش چنداني ندارد و فقط ملزم به دادن روحيه و انسجام ملي است. البته براي رفع اين معضل پس از دريافت وام بايد سياستهاي انبساطي در پيش گرفته شود كه اعتماد ازدسترفته سپردهگذاران بازگردد.