شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آيا خطوط هوايي بايد مجاز باشند زيادي بليط بفروشند، و مسافران را بيرون كنند؟
دوشنبه، 18 اردیبهشت 1396 - 12:35 کد خبر:29382
فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها امري كاملا متداول و در حدي گسترده بوده است. با اين حال مسافران نيز همواره از اينكه خطوط هوايي در واقع مي توانند مانع از سفر آنها شوند، به شدت خشمگين بوده اند. اما در پي چند رخداد ناخوشايند از اين دست كه خبر آنها اخيرا علني و در سطحي بسيار گسترده منتشر شد، سر درد دل اينگونه مسافران نيز باز شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها امري كاملا متداول و در حدي گسترده بوده است. با اين حال مسافران نيز همواره از اينكه خطوط هوايي در واقع مي توانند مانع از سفر آنها شوند، به شدت خشمگين بوده اند. اما در پي چند رخداد ناخوشايند از اين دست كه خبر آنها اخيرا علني و در سطحي بسيار گسترده منتشر شد، سر درد دل اينگونه مسافران نيز باز شد.

 

برخي از آنان هم اين پرسش را مطرح كرده اند، كه آيا اصولا فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها اقدامي منصفانه است؟ چرا آنها اصولا فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها را مدنظر قرار مي دهند؟ و چگونه از پيامدهاي آن مصون مي مانند؟


به گفته كارشناسان فن احتمالا اين خشم مسافران سبب تغيير رويه موجود نخواهد شد. رويه اي كه آنها مي گويند، براي انجام كار جا به جايي مسافر راهي پذيرفتني مي باشد. اما بر اين باورند، كه خطوط هوايي بايد كار سوار نكردن/پياده كردن مسافران را به بهترين و آرام ترين شكل ممكن انجام دهند.


آيا فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها اقدام مناسبي است؟
وقتي سي بي سي در مورد ماجراي نيل كران برنامه اي تهيه و پخش كرد كه از پرواز از تورنتو به ميامي بيرون انداخته شده بود، مساله فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها سبب جلب نظر گسترده اي شد. او به ناچار 12 ساعت براي سوار شدن به هواپيماي بعدي منتظر ماند، و يك روز از تعطيلاتش به هدر رفت. در پي اين برنامه افراد ديگري نيز تجربه هاي ناخوشايندشان را بيان كردند. از جمله زني كه به دليل مشابه از سفر تفريحي دريايي 10 هزار دلاري خود جا ماند. كول دويل پسر ده ساله هم كه در تعطيلات بهاري به همراه خانواده اش به سفر رفته بود، اجازه بازگشت با هواپيمايي را پيدا نكرد، كه پولش از مدت ها پيش پرداخت شده بود.


اما اين مساله به كانادا محدود نشد. چراكه بيرون انداختن خشونت آميز ديويد دائو از پرواز خط هوايي يونايتد/ United Airlines در شيكاگو توجه جهاني را به خود جلب كرد. به گفته مارا لدرمن استاد دانشكده مديريت دانشگاه تورنتو مورد ديويد دائو رخدادي وحشتناك و غيرعادي بود، كه هرگز نبايد پيش مي آمد. اما اين استاد در عين حال فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها را اقدام نامناسبي نمي داند. كمااينكه مي گويد اگر چنين خط مشي وجود نداشته باشد، برخي از مردم هرگز نمي توانند سوار هواپيما شوند. زيرا سبب اين كار خطوط هوايي اين است، كه اغلب به هر دليل سر و كله برخي از مسافران هرگز پيدا نمي شود. بنابراين فروش بليط بيش از حد گنجايش هواپيماها يكي از راه هاي سود بردن اين خطوط مي باشد. اما در عين حال به نفع مسافراني هم هست، كه نام شان در ليست انتظار وجود دارد. در نتيجه به گفته وي چنين كاري براي مسافران هم خوب است.


چگونه مي توان كار را به بهترين شكل انجام داد؟
به باور مارا لدرمن ضرورت دارد خطوط هوايي براي ايجاد يك فرمول موفقيت آميز، در مورد ميزان پول پرداختي انعطاف پذيري بيشتري نشان دهند. زيرا اگر پول خوبي پيشنهاد كنند كه به اندازه كافي زياد باشد، برخي از مسافران داوطلبانه از خير صندلي خود مي گذرند، و با پرواز بعدي سفر مي كنند.


البته اين ديدگاه اخيرا در واقع حالت عملي به خود گرفت. كمااينكه خط هوايي دلتا اعلام كرده از اين پس كاركنانش اجازه دارند، تا 2 هزار دلار به اينگونه مسافران بپردازند. در صورتي كه رؤسا در چنين مواردي دخيل باشند، اين ميزان مي تواند سر به 9 هزار و 950 دلار بزند. زيرا به گفته اد بستين رئيس هيئت مديره دلتا مساله اين نيست، كه خطوط هوايي بيش از حد گنجايش هواپيماها بليط مي فروشند. بلكه مساله چگونگي سروكار داشتن آنها با اين موضوع است.


آيا پول پرداختن اوضاع را بهتر مي كند؟
همه كارشناسان امور خطوط هوايي متفق القولند، كه بايد رضايت مسافراني كه داوطلبانه از هواپيماي مورد نظر پياده مي شوند، جلب گردد. كمااينكه آن دسته از مسافران خط هوايي كانادا كه با سي بي سي مصاحبه كرده اند، گفته اند بين 800 دلار پول نقد تا 2 هزار و 500 دلار اعتبار مالي براي سفرهاي بعدي دريافت كرده اند. دولت مركزي نيز بر آن است كه در بهار سال جاري كه قانون حقوق مسافران هوايي را اعلام مي كند، روند جلب رضايت منطقي در آن گنجانده شده باشد. كمااينكه مارك روي سخنگوي مارك گارنو وزير ترابري به سي بي سي گفته: هدف ايجاد روندي شفاف و باز است، تا همه بدانند بايد چه انتظاري داشته باشند.


به گزارش ايران جوان، اما ممكن است حتي قانوني كردن جلب رضايت نيز سبب پيشگيري از اعتراض برخي از مسافران نشود، كه اصولا باور ندارند كسي كه بليط خريده تحت هيچ شرايطي ناچار به ترك هواپيما باشد. كمااينكه نيل كران مي گويد: اگر انسان براي پرواز پول داده، خوب بايد بتواند پرواز كند.