شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جهاني كه ما امروز در آن زندگي مي كنيم كاملا متفاوت از آنچه كه در 20 و يا حتي 10 سال پيش بود، مي باشد. پيشرفت هاي بوجود آمده در زمينه تكنولوژي در بعضي بخش ها زندگي ما را بهبود داده و در بعضي ديگر آن را مختل كرده است. براي مثال، اين كه هوش مصنوعي چگونه راه برقراري ارتباط و انجام كارهاي ما را تغيير داده است را در نظر بگيريد. همچنين نمي توانيم از اين كه چگونه ماشين آلات جايگزين شغل هايي كه ما به عنوان انسان براي چندين دهه انجام مي داديم شده اند، چشم پوشي نمائيم. اگر اوبر مي تواند ماشين بدون راننده (خود-ران) بسازد، در افق آينده براي AI (هوش مصنوعي) چه پيش خواهد آمد؟
هوش مصنوعي به زودي تاثير قابل توجهي در صنعت روابط عمومي خواهد داشت. اما سوال اين است: آيا اين اثر ممكن است يك كاهش در تعداد شغل باشد، و يا بهبود در عملكرد؟ John Bara، رئيس و CMO يكي از شركت هاي پيشرو در بحث تكنولوژي پيش بيني بازاريابي، بر اين باور است كه كلان داده ها و هوش مصنوعي، صنعت روابط عمومي را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود. من Bara را به عنوان يكي از رهبران صنعت فكر، مدت طولاني است كه تحسين مي كنم، و افكار او را در تقابل هوش مصنوعي و روابط عمومي مورد بررسي قرار داده ام.
Bara در يكي از مصاحبه هاي ايميلي خود مي نويسد: "كلان داده ها و هوش مصنوعي، به صنعت روابط عمومي در درك بهتر خصوصيات (طرز فكرهاي) اصلي خوانندگان كمك خواهند كرد". " آن را به عنوان يك DNA ديجيتال در نظر بگيريد، نه بر خلاف 23andMe براي DNA انسان".
هوش مصنوعي به شركت هاي روابط عمومي در پردازش سريع داده هاي خود كمك خواهد كرد، و اين امر سبب بهبود چگونگي انجام خدمات شركت هاي روابط عمومي خواهد شد. با بهبود نگرش در اين كه مصرف كنندگان چه مي خواهند، پيام ها به شكل مستقيم و قوي تحويل داده خواهند شد. Hod Lipson، استاد مهندسي مكانيك دانشگاه كلمبيا مي گويد: "اطلاعات سوخت و الگوريتم موتور است". "ما از برنامه هاي كامپيوتري استفاده مي كنيم. امروز آن يادگيري ماشيني مي باشد، و ما فقط آن را با داده ها تغذيه مي كنيم. "
با درك بهتر از DNA ديجيتال، متخصصان روابط عمومي خواهند توانست پيام ها به خوبي تنظيم شده اي براي مخاطبان خود ايجاد كنند. بنابراين، تبليغات و پيشنهادات را مي توان به طور خاص براي يك مصرف كننده خاص در زمان واقعي بهينه سازي نمود، كه اين امر بواسطه متناسب بودن پيام ها با مصرف كننده سبب توليد نتايج بهتري خواهد شد.
Bara مي گويد: "آن چه كه بسياري از مردم نمي دانند اين است كه هوش مصنوعي هم اكنون نيز در اين كه چه اخباري در فيس بوك مان نشان داده شود و از طريق توصيه اخبار، تاثيرگذار مي باشد". هنگامي كه شما در حال ديدن پيام ها و تصاويري هستيد كه با آن موافقيد، بيشتر احتمال دارد كه بر روي تبليغاتي كه با افكار و نظرات تان مطابقت دارد، كليك نمائيد. Bara ادامه مي دهد:"واقعيت اين است كه اخباري ما مي گيريم براي ما متناسب سازي شده اند، و بنابراين، ما يك ديدگاه (نقطه نظر) كمتر متعادل شده خواهيم داشت".
متخصصان روابط عمومي و صنايع رسانه اي، با داده هاي زمان واقعي قابل استفاده به عنوان يك دارايي، قادر به ارائه محتوايي خواهند بود كه مخاطبان آن ها مي خواهند، به جاي محتوايي كه براي آن ها آزار دهنده باشد. اين امر كمك مي كند تا آن ها از هدر رفتن زمان بر روي محتوايي كه مخاطبان شان به خوبي آن را دريافت نمي كنند، جلوگيري شود. انتخابات اخير رياست جمهوري يك مثال بزرگ از چگونگي اثرگذاري هوش مصنوعي بر اطلاعاتي كه از طريق رسانه ها به ما ارائه مي شود، بود. Bara مي گويد: "سي ان ان و ديگر خروجي هاي رسانه اي قادر به نشان دادن كلان داده ها در زمان واقعي از روند راي گيري در بخش هاي (ايالت هاي) خاص و پيش بيني نتايج آن بودند". "اين امر سبب هدايت چرخه خبري به سمت اخبار زمان واقعي شد."
آسوشيتد پرس در حال استفاده از هوش مصنوعي با ماشين هايي است كه گزارش هاي درآمدي كامل مي نويسند - هر سه ماه، بيش از 3500 عدد براي شركت هاي ايالات متحده. آن همچنين براي توليد مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعي براي 10000 بازي ليگ كوچك بيس بال در هر سال، به كار گرفته مي شود. آمار بازي به طور كامل توسط يك آمارگر Minor League Baseball (ليگ كوچك بيس بال) ضبط شده و يك عامل هوش مصنوعي براي تكميل كار و پوشش خبري استاندارد AP از بازي ها لازم است. با اجازه دادن به ماشين هاي هوش مصنوعي در انجام اين وظايف، كاركنان انساني قادرند وقت خود را در كاري كه نيازمند قابليت هاي شناختي است، يعني چيزي كه ماشين ها ندارند، متمركز نمايند.
Chatbotهاي (ربات هاي سخنگوي يا چت بات: يك برنامه رايانهاي است كه براي شبيهسازي يك مكالمه هوشمند با يك يا چند كاربر انساني از طريق صدا يا متن طراحي شده، مورد استفاده قرار مي گيرد) افزايش يافته با هوش مصنوعي همچنين براي ارتباط سريع و موثر استفاده خواهند شد. به عنوان مثال، فيس بوك در حال حاضر ارائه دهنده 11000 چت بات از طريق نرم افزار مسنجر (Messenger) مي باشد، كه به كاربران آن اجازه مي دهد تا همه كارها را انجام دهند، از سفارش و پرداخت براي يك پيتزا گرفته تا پيدا كردن فيلم درست براي تماشا. هوش مصنوعي به اين انواع امكانات اجازه مي دهد تا به طور موثر كار كنند، چرا كه هوش مصنوعي به ربات ها (چت بات ها) كمك مي كند تا توانايي درك يك سوال را بدون در نظر گرفتن اين كه آن سوال چگونه پرسيده شده، داشته باشند و نتايج حاصل از منابع متعدد را به سرعت رعد و برق براي كاربر فراهم نمايند.
شركت هاي روابط عمومي نبايد از هوش مصنوعي بترسند، چرا كه هوش مصنوعي سبب بهبود خروجي (نتايج) آن ها خواهد شد. همانطور كه Bara نيز خاطرنشان كرده است: "متخصصان دانا و باهوشِ روابط عمومي، درك نموده اند كه كلان داده ها و هوش مصنوعي مي تواند براي خوانندگان آن ها تحقيقات غني از داده با موضوعات شگفت انگيز بي شمار، فراهم نمايد. شركت ها نبايد از كلان داده ها و هوش مصنوعي ترسي داشته باشند، بلكه به جاي آن، آن ها بايد از اين روند استقبال نموده و آن را با داستان هاي جديدي كه با تحليل كلان داده ها و پيام ها با مخاطب، مطابقت دارند، مورد آزمايش قرار دهند".
متخصصان روابط عمومي و بازاريابي به طور مداوم در حال شكار راه هايي براي تصميم گيري هاي سريع تر و آگاهانه تر كه سبب دستيابي به نتايج و اهداف شوند، هستند. تغييراتي كه هوش مصنوعي ارمغان مي آورد با دادن عميق ترين و جامع ترين نگاه به چگونگي حل مشكلات، به شاغلين در حوزه روابط عمومي قدرت تصميم گيري مي دهد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)