شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چه دوست داشته باشيد چه متنفر باشيد، روابط عمومي يك عملكرد (وظيفه) مهم در تجارت است. تاثير آن گسترده و عميق است و به اشكال مختلفي قابل اجراست، كه عبارتست از: نمايندگي داخلي (داخل شركت)، مشاور يا ... براي بخش عمده اي از 20 سالي كه من در اين صنعت بودم، نوع غالب آن، نوع داخلي (ارتباطات شركتي) و آژانس هاي سنتي بوده اند. اما همه چيز در هفت تا هشت سال گذشته به سمت يك اختلال قريب الوقوع تغيير كرد.
آمار و ارقام نشان مي دهد كه "آژانس هاي روابط عمومي جهاني" 13.5 تا 14 ميليارد دلار درآمد سالانه دارند، اما اين عدد تنها مربوط به يك گروه متمركز از آژانس هاي "بزرگ" مي باشد، نه همه آژانس هاي با اندازه متوسط، بوتيك ها، و نه روابط عمومي هاي مستقل. اين آخري (روابط عمومي هاي مستقل)، خود يك تزريق جريان نقدي و استعداد جدي براي ورود به اين بازار محسوب مي شود. روابط عمومي يك تجارت بزرگ است.
روابط عمومي، يكي از صنايعي است كه تا حد زيادي از اين فرصت بهره خواهد برد.
كسب و كارهاي تثبيت شده براي پيدا كردن استعدادهاي واجد شرايط و تخصصي در طيف وسيعي از رشته ها براي نقش هاي مهم استراتژيك خود در حوزه روابط عمومي، به طور فزاينده اي به بخش بازار آزاد روي آورده اند. اين نيروها به عنوان جايگزيني براي آژانس هاي سنتي مطرحند كه ممكن است همچنان در گذشته كار كنند.
استارتآپ ها نيز در اغلب موارد به دنبال گزينه هاي روابط عمومي مستقل براي يك راه حل موثر هستند، كه مي توانند با توجه به بودجه هاي با حداقل هدررفت آن ها كار كنند. يكي ديگر از مزاياي استخدام متخصصان روابط عمومي مستقل، پرداخت حقوق تنها براي زمان متمركزيست كه يك متخصص ارشد به اجراي وظيفه اش مي پردازد.
به طور موازي، متخصصان سرد و گرم چشيده روابط عمومي، بطور دسته جمعي در حال تغيير وضعيت ساختاري شغل خود از يك كار روزمره در آژانس ها و زندگي شركتي، به سمت يك زندگي حرفه اي مطلوب تر هستند. بر اساس گزارش اداره آمار كار و نيروي انساني، ميانگين سن يك فرد در صنعت روابط عمومي 35-39 سال است. اين يك عامل مهم است كه بايد به آن توجه داشته باشيد.
من در 12 سال گذشته يك بررسي از نزديك بر روي بازار روابط عمومي مستقل داشته ام، چرا كه خود نيز در اين مدت به عنوان جزئي از كاركنان آزاد بوده ام، و اخيرا نيز، پنج سال به طور انحصاري با مستقل ها كار كرده ام. چيزهايي كه در اين مدت شنيده ام و تجربه كرده ام تاييد كننده موجي قريب الوقوع از متخصصيني است كه يك بازار را ترك نموده و وارد بازار ديگري مي شوند كه براي هميشه و به شكلي وسيع تغيير دهنده نيروي كار روابط عمومي خواهد بود.
اين مسئله تا حدي مي تواند ايجاد كننده منبعي جديد از رقابت در جذب پول هاي هنگفتي باشد كه پيش از اين براي آژانس هاي سنتي محفوظ بود. به هر حال، چه كسي به اندازه اي به كاركنان مستقل تكيه و اعتماد خواهد داشت كه كسب و كار آن ها را شناور نگه داشته و به كاركنان جوان آموزش دهند. ولي ما اين مسئله را درك خواهيم كرد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)