شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اگرچه در ابتداي ايده هاي اين مجموعه اشاره اي به موضوع تيتر كردم، با اين حال به دليل اهميت اين موضوع نتوانستم از تكرارش جلوگيري كنم. در واقع همه طراحان آگهي وقت و انرژي زيادي را صرف انتخاب تيتر آگهي مي كنند. يكي از دلايل اين موضوع اهميت اين بخش از آگهي در ذهن مخاطب است. به عبارت ساده، نخستين عبارتي كه مخاطب با آن مواجه خواهد شد، تيتر يك آگهي خواهد بود.
در ايده قبلي به اين نكته اشاره شد كه هدف قرار دادن علايق مخاطبان مهم ترين و در عين حال كاربردي ترين شيوه براي تأثيرگذاري روي مخاطب است. اگرچه هنوز هم روي همان حرفم تأكيد مي كنم، با اين حال شايد بتوان عناصر ديگري را نيز به اين متغير اصلي اضافه كرده و احتمال كسب موفقيت را افزايش داد. منظور من از عناصر ديگر برانگيختن حس كنجكاوي خواننده و مقوله اي موسوم به «ايجاد اضطرار» است. به اين ترتيب شما تا حدود زيادي مي توانيد اين احساس را در مخاطب ايجاد كنيد كه با يك محصول جديد روبه رو است.
مطالعات نشان داده است كه مردم به محصولات، دوستان، خدمات، تفريحات و برنامه هاي تلويزيوني جديد علاقه مند هستند. در واقع اين به معناي نارضايتي از تكرار است. باتوجه به اين اطلاعات چرا نبايد در دنياي تبليغات از چنين ايده اي استفاده كرد؟
ايده
ايده اين شماره براساس طرح يك مركز مشاوره سلامت و امنيت نوشته شده است. هر زمان كه به من پيشنهاد طراحي يك آگهي مي شود، به دنبال ويژگي هاي متفاوت محصولات خواهد بود تا در آگهي ام از آنها به بهترين شكل استفاده كنم. اين كار به هيچ وجه آسان نيست. با اين حال اگر اندكي علاقه و زمان به خرج دهيد، نكات جالبي به دست خواهيد آورد.
همچنين هنگامي كه آن ويژگي را پيدا كنيد، كارتان از هر زمان ديگري آسان تر مي شود. بر همين اساس هنگامي كه از من خواسته شد تا متن يك ايميل با محوريت ترويج خدمات يك مركز سلامت را سازماندهي كنم، در وهله نخست به سراغ مشتريان آن شركت رفتم.
پرسش من ساده و در عين حال راهگشا بود:«آيا اين مركز خدمات متفاوت تري در مقابسه با ساير مراكز مشابه ارائه مي دهد؟» اغلب پاسخ ها به سوال من مثبت بود. در واقع محور اصلي پاسخ ها روي موفقيت مركز در جلب نظر شركت هاي بزرگ و همچنين نوآوري هاي گسترده در اين كسب وكار بود. براين اساس متن اصلي آگهي تا حد زيادي به رشته تحرير درآمد، بدون اينكه من ايده اي خلق كرده باشم.
« هم اكنون بهترين مركز مشاوره دنيا براي شما پيشنهاد ويژه اي در نظر گرفته است. مركزي كه صد شركت برتر دنيا با آن همكاري دارند.»
اگرچه در ايده ام از مزيت همكاري مركز موردنظر با برخي از برترين شركت هاي دنيا استفاده كردم، با اين حال براي شما هيچ محدوديتي وجود ندارد. در واقع بهتر است از خلاقيت خود استفاده كرده و برترين ويژگي هر برندي را پيدا كنيد. در ادامه به منظور معرفي بهتر محصول به مخاطب چند راهكار مناسب را گردآوري كرده ام:
1-تأكيد بر جديد بودن محصول و فناوري نوآورانه اي كه در آن استفاده شده است.
2- جلب توجه مخاطب به زواياي پنهان محصول
3-اشاره به برتري يا مزيت اصلي محصول موردنظر در مقايسه با نمونه هاي مشابه.
4- بيان جزئي امكانات حصول و ارجاع مشتري به متن آگهي براي مطالعه ويژگي هاي محصول موردنظر.
5-تأكيد روي مدت زمان محدود تخفيف (در صورت ارائه تخفيف مناسبتي).
علاوه بر استفاده از نكات يادشده در نمونه هاي بالا، استفاده از تجربيات مشتريان هدف يك محصول نيز مي تواند كمك مؤثري به شما كند. در همين راستا بهتر است گفت وگويي كوتاه با مصرف كنندگان داشته و دغدغه هاي آنان را بيابيد. اين امر به شما كمك خواهد كرد تا در انتخاب تيترتان بهترين عملكرد را ارائه دهيد.
آن چه در عمل بايد انجام دهيد
-حتي هنگامي كه محصول تان ويژگي خاص يا جديدي را هم ندارد، تنها اندكي خلاقيت لازم است. به اين ترتيب قادر خواهيد بود محصولي را كه در وهله نخست بسيار معمولي جلوه مي كند، به راحتي به فروش رسانيد.
-اگر تيتر آگهي تان به هر دليل مورد توجه شركت موردنظر قرار نگرفت، نااميد نشويد. بهترين راهكار در چنين شرايطي تمركز روي طراحي يك تيتر جديد است.
منبع: فرصت امروز