شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تبليغ نويسي مهارتي است كه طي سال ها رشد كرده و در ساخت تبليغات بسيار ضروري است و هم اكنون به عنوان شغلي به شمار مي رود كه شركت هاي تبليغاتي به آن نياز دارند و اگر شما كسب و كاري براي خود داريد امتياز ارزشمندي است.
بهتر است كمي با اين مهارت آشنا شويد تا بتوانيد در ساخت تبليغات تان از آن استفاده كنيد. اصول كلي آن تقريبا در هر تبليغي از جمله تبليغات اينترنتي، چاپي، پيامكي و… يكسان و كاربردي است و باعث مي شود فروش شما نسبت به تبليغات عادي افزايش چشمگيري پيدا كند كه در فيلم رمز و راز تبليغات پولساز توضيحات كامل و كاربردي در اين خصوص ارائه شده است. در ادامه به چند روش تبليغ نويسي اشاره مي كنيم.
۱- در تبليغات متن كوتاه بنويسيد
نويسندگان حرفه اي تبليغ به خوبي مي دانند كه متن تبليغات بهتر است كوتاه باشد. البته متن بلند نيز مي تواند موفق باشد ولي در مقايسه، متن كوتاه بهتر است. افراد معمولاً وقت و حوصله كافي براي خواندن پيام تبليغاتي شما ندارند. پس بايد كاري كنيم كه با ديدن عنوان پيام ما توجه شان به ما جلب شود تا حاضر شوند زماني را به ما اختصاص بدهند. اينجاست كه متن كوتاه بيشتر مؤثر است.
اگر در حال وبگردي در اينترنت باشيد، مطمئنا به دنبال مطلب خاصي هستيد و توجه زيادي به تبليغات نمي كنيد. اگر به مطالعه مجله يا روزنامه مي پردازيد سريعا از تبليغات عبور مي كنيد. مگر اينكه همان لحظه به آن محصول يا خدمت احتياج داشته باشيد و مطمئنا اگر با خودرو از بزرگراه يا خياباني عبور مي كنيد، فقط چند لحظه فرصت توجه كردن به بيلبورد تبليغاتي را داريد، چون اگر كمي بيشتر توجه كنيد ممكن است تصادف كنيد. همانطور كه متوجه شديد يك تبليغ نويس فرصت كمي براي جلب توجه مخاطب و رساندن پيام بازاريابي خود دارد.
يكي از تكنيك هايي كه باعث مي شود نوشته كوتاه شما مؤثرتر باشد، تكنيكي است كه نامش را «آينه رفتار مشتري» گذاشته ام. مشتري فقط به اين دليل كه تبليغ شما خيلي باحال است يا جمله ها و تصوير جذاب دارد از شما خريد نمي كند! بايد تصور كنيد كه مشتري چه چيزي را مي خواهد انجام دهد و آن را مستقيما از زبان او بنويسيد.
براي مثال چه در اينترنت و چه در مجلات و روزنامه ها بارها تبليغي با اين عنوان ديده ام: تور هفت روزه كشتي كروز. جمله كوتاهي است ولي مؤثر نيست! بهتر بود كه مي نوشتند: سفر رويايي من با كشتي كروز! (هفت روز شگفت انگيز). در متن دوم احساسات را بيشتر درگير كرديم و متن از زبان خود مخاطب بيان شده است كه تأثير آن را براي ضمير ناخودآگاهش بيشتر مي كند و درنهايت به مدت زمان اشاره كرده ايم. متن بلند زماني مناسب است كه شما بتوانيد توجه مخاطب را در مدت خواندن به آن جلب كنيد.
2- در تبليغات داستان گويي كنيد
چند سال از ازدواج من و امير گذشته، امير معمولا تا ديروقت به مريض هايش رسيدگي مي كند. كم كم احساس تنهايي من بيشتر مي شود و امير هم خسته تر شده و خانه مان محل تنش و دعواهاي بي دليل مان شده است. با مشورت هم تصميم گرفتيم كه از آژانس نزديك محل كار امير تور كشتي كروز را براي تعطيلات تهيه كنيم تا هم سفري رفته باشيم و هم بيشتر باهم خاطرات خوب و خوش بسازيم.
سفر با كشتي هميشه از كودكي جزو روياهاي من بود. كشتي از بندر شهر آتن فاصله مي گيرد و مرغ هاي دريايي كشتي ما را همراهي مي كنند. به محض اينكه كشتي لنگر را مي كشد و از بندر دور مي شود حس رها شدن در پهنه بي كران دريا و بي انتها بودن به آدم دست مي دهد. بزرگ مرداني مانند ماژلان، كريستوف كلمب و… را برايم تداعي مي كند و با خودم فكر مي كنم ما هم بايد به سوي كشف همديگر حركت كنم.
شب در كشتي مراسم شادي برگزار مي كنند كه باعث آشنايي مان با يك زوج مسن شد؛ جان و سارا. دو عاشق كه سال ها در كنار هم روزهاي زيبايي را خلق كردند. جان با نگاه نافذش به من و امير نگاه مي كرد و گويي متوجه گفت وگوي سرد ما مي شد. پس از صرف شام جان با امير به روي عرشه كشتي رفتند و بعد از بازگشت شان امير …
مطمئنا شما هم علاقه مند به توضيحات بيشتر و ادامه داستان هستيد! نه؟ همه ما دوست داريم درباره ديگران بشنويم و بفهميم كه آنها با چه چالش هايي روبه رو بودند كه توانستند به آنها چيره شوند. نكته جالب اينجاست كه چه خوب مي شود كه محصول يا خدمت ما كاتاليزور اين ماجرا باشد. مثل داستان بالا كه مثلاً در داستان اشاره مي كردم كه تور آن كشتي كروز را از فلان آژانس مسافرتي تهيه كردم و اين سفر خوب را براي من رقم زد. ممكن است شما از تكنيك داستان گويي در ايميل ها، مجلات و به صورت ويدئو استفاده كنيد اما به هرحال داستان از اين چهار عنصر تشكيل مي شود.
- شروع داستان: بهتر است از خود مشكل، داستان را شروع كنيد. كاراكتر اصلي داستان چطور دچار مشكل مي شود و زندگي اش چگونه تغيير مي كند.
- كشمكش: شرايط سخت و چالش را شرح بدهيد. اگر او مشكل را حل نكند دچار چه اتفاقات ناخوشايندي مي شود؟
- گفت وگو: افراد مجذوب گفت وگو هستند و ذهن انسان راحت تر آنها را درك مي كند. اين تكنيكي است كه در داستان ها و شعرها نيز زياد استفاده مي شود.
- راه حل: محصول يا خدمت خود را به عنوان راه حل در داستان بگنجانيد. طبق تحقيقات انجام شده معرفي محصول خود به عنوان راه حل در داستان باعث مي شود در ذهن مشتري چهار برابر اعتبار بيشتري به دست بياورد.
۳- ايجاد حس كمبود در تبليغات
حس كمبود انواع مختلفي دارد؛ يكي از آنها كمبود در تعداد است. مردم عاشق خريدن چيزهايي هستند كه تعداد افراد كمي آنها را در اختيار دارند. چرا تابلوي سهراب سپهري در حراج خرداد امسال در تهران ۳ ميليارد تومان به فروش رسيد؟ فكر مي كنيد اگر ۵۰۰ هزار عدد از اين تابلو وجود داشت كه خيلي ها مي توانستند آن را داشته باشند با چنين قيمتي به فروش مي رفت؟ نكته در همين تعداد كم است. داشتن يك چيز نادر ما را در ذهن ديگران خاص مي كند. بنابراين طبيعي است كه كفش هاي دست دوز به دليل كميابي بسيار گران تر از كفش هاي صنعتي باشد.
نوع ديگر كمبود، محدوديت در زمان است. مردم از حس از دست دادن و ضرر كردن مي ترسند، بنابراين اگر شما متوجه شويد كه كشتي كروز امسال فقط تا شهريور ماه مي تواند سفر كند و تا سال ديگر سفري ندارد و الان فقط ۱۱ نفر ظرفيت خالي دارد احتمال بيشتري دارد كه اقدام كنيد تا اينكه حس كنيد هميشه اين كشتي سفر دارد و هر وقت اراده كنيد مي توانيد بليت آن را تهيه كنيد. بنابراين مي توانيد براي تبليغ محصول يا خدمت خود به محدوديت ها اشاره كنيد تا اين حس كمبود باعث تحريك و اقدام مشتريان شود.
گاهي اوقات مي توانيد اين حس كمبود را به صورت ساختگي ايجاد كنيد. شايد شما محصول يا خدمتي داريد كه مي شود از آن هميشه توليد كرد ولي با ايجاد شرايطي خريد آن را در ذهن مشتري با كمبود روبه رو مي كنيد. اين كار باعث مي شود مشتري به جاي امروز و فردا كردن زودتر اقدام به خريد كند.
مثلاً مشاوران كسب و كارها در هر زمان بيشتر از چند كسب و كار را نمي پذيرند، بنابراين اگر شركتي نياز به مشاوره آنها دارد نمي تواند زمان را از دست بدهد و سريع قرارداد همكاري مي بندد. همچنين سايت هايي مثل ديجي كالا موجودي انبار خود را نشان مي دهند و معمولا در حد بالا نمايش نمي دهند تا مشتري خريدش را به عقب نيندازد و از ترس تمام شدن سريع تر خريد كند.
منبع: فرصت امروز