شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اسدي: رسانه ها كاركرد مناسبي در زمان انتخابات ندارند
جمعه، 8 اردیبهشت 1396 - 20:34 کد خبر:29202
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك كارشناس ارتباطات در رابطه با وظيفه رسانه ها در زمان انتخابات گفت: وظيفه و رسالت رسانه ها در زمان انتخابات يكي آگاهي بخشي و ديگري تنوير افكار عمومي است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يك كارشناس ارتباطات در رابطه با وظيفه رسانه ها در زمان انتخابات گفت: وظيفه و رسالت رسانه ها در زمان انتخابات يكي آگاهي بخشي و ديگري تنوير افكار عمومي است.

دكتر عباس اسدي استاد دانشگاه علامه طباطبايي در گفتگو با خبرنگار سيناپرس در رابطه با دو وظيفه اصلي رسانه ها در زمان انتخابات گفت: آگاهي بخشي به اين معناست كه رسانه ها بتوانند با انتشار اخبار و اطلاعات مردم را از مسائل انتخابات و موضوعات مربوط به كانديداها مطلع كنند و تنوير افكار عمومي نيز بدان معناست كه رسانه ها بايد بتوانند تفسير و تحليل مسائل مربوط به انتخابات و كانديداها را به درستي انجام داده، روشنگري كرده و افكار عمومي را به سمت و سويي هدايت كنند كه صحيح است و به هيچ وجه مغرضانه و جهت گيرانه فعاليت نكنند.

وي ادامه داد: بنابراين، رسانه ها بايد در زمان انتخابات تا جايي كه مي توانند استقلال حرفه اي خود را حفظ كرده و فقط اينگونه است كه مي توانند كاركردهاي ياد شده را به درستي انجام دهند. اما متاسفانه در كشور ما چون رسانه ها استقلال حرفه اي ندارند و وابستگي حزبي، جناحي و ايدئولوژيكي و مالي دارند نمي توانند كاركرد مناسبي در زمان انتخابات داشته باشند.

اسدي در ادامه صحبت هايش عنوان كرد: اينگونه است كه اغلب رسانه ها هميشه طرفدار فلان حزب و فلان جناح هستند و از اين روست كه مي بينيم همواره اخبار و اطلاعات مغرضانه و غرض ورزانه آغشته به تعصب به مخاطبان ارائه مي دهند و اين باعث مي شود مخاطبان گمراه شده و نتوانند حقيقت را بشناسند و به فرد اصلح راي بدهند.

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: در زمان انتخابات بسياري از رسانه هاي ما به دليل وابستگي كه دارند نمي توانند آن افكار و عقايد را تنوير كرده و در نتيجه نمي توانند وظايف و كاركرد خود را به درستي انجام دهند به بيان ديگر، وابستگي رسانه ها به منابع مالي و ايدئولوژيكي براي رسانه ها به مثابه سمي است كه فضاي انتخابات تاثير اين سم را بيشتر كرد و رسانه ها را بيشتر در معرض اين وابستگي قرار مي دهد.

اسدي ادامه داد: اگر تا ديروز رسانه اي يك استقلال نسبي داشت اما در فضاي انتخابات چون پول كلاني براي رسانه ها به همراه مي آورد و رسانه ها نيز از نظر مالي و اقتصادي ضعيف هستند، بنابراين، به سمت جناح ها و گروه ها كشيده مي شوند و اينگونه هم آزادي و هم استقلال آنها به خطر مي افتد.

گفتگو: هانيه حقيقي

 

منبع: http://sinapress.ir