شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در صنعت روابط عمومي هر سازمان بخشي تحت عنوان بخش روابط عمومي وجود دارد كه در حقيقت اصليترين امور كسب و كار بر عهدهي اين بخش است. اما جالب اينجاست كه تعداد انگشت شماري از مردم از مسئوليتهاي بخش روابط عمومي و صنعت روابط عمومي آگاه هستند. بسياري از مردم تبليغات، ارتباط با روزنامهنگاران، داستان سرايي و … را وظيفهي مسئول روابط عمومي ميدانند. در حالي كه داستان صنعت روابط عمومي و مسئوليتهاي مدير روابط عمومي متفاوت از ديدگاه عموم مردم است. در حقيقت مسئوليت ترويج مشتريان و محصولات، جذب مشتريان داخلي و خارجي با استفاده از شيوههاي مختلف، استفادهي صحيح از رسانههاي اجتماعي و سنتي، ارتباط با مخاطبان براي ايجاد اعتماد و … بر عهده بخش روابط عمومي يك سازمان قرار دارد. در اين مطلب تمام اطلاعات و مهارتهاي مورد نياز در صنعت روابط عمومي و هر آنچه كه در ارتباط با اين موضوع نياز است مورد بررسي قرار ميگيرند.
۱) روابط عمومي چيست؟
در حقيقت ميتوان گفت روابط عمومي بخشي براي تشويق و تقويت كسب و كار است. متقاعد كردن و تاثيرگذاري روي مخاطبان، ترويج ايده يا محصول، افزايش فروش محصول از طريق برقراري ارتباط اثربخش، پشتيباني و … از جمله مهمترين وظايف مدير روابط عمومي است. طبق تعريف علمي نيز “روابط عمومي فرآيند برقراري ارتباطات استراتژيك و ايجاد روابط سودمند متقابل بين سازمان و عموم مردم است.”
مسئولان روابط عمومي مانند داستانسراهايي هستند كه براي پيشبرد اهداف سازماني خود و تقويت نام برند به ايجاد ارتباطات سازنده و ترويج تبليغات و پيامهاي مثبت ميپردازند. همين امر نيز باعث كاهش آسيبپذيري نام برند ميشود. در مجموع ميتوان گفت كه مسئول روابط عمومي مانند نقاشي است كه تصويري از يك كسب و كار را از طريق ابزارهاي مخصوص به مردم ارائه ميدهد. ابزارهايي كه مسئولان روابط عمومي براي پيشبرد اهداف خود از آنها استفاده ميكنند مجموعهاي از پستهاي وبلاگي، ايميلهاي اثربخش، تحقيقات بازار و … است.
۲) تفاوت تبليغات و روابط عمومي چيست؟
هر چند بيشتر مردم تفاوتي بين تبليغات و روابط عمومي قائل نيستند. اما اين دو مقوله تفاوت زيادي با هم دارند. به زبان ساده فرق بين تبليغات و روابط عمومي مانند فرق به دست آوردن چيزي و خريداري كردن آن است. در حقيقت ميتوان گفت كه تبليغات رسانهي پرداختي و روابط عمومي رسانهي دريافتي است. زيرا زماني كه مذاكرهي مسئول روابط عمومي با سردبيران و روزنامهنگاران نتيجه بخش باشد مقالهي مربوط به اين برند يا كسب و كار در كنار تبليغات برند يا كسب و كار ديگري منتشر خواهد شد كه مبلغ هنگفتي را براي اين آگهي تبليغاتي پرداخت كرده است. بنابراين بين دو مقوله تبليغات و روابط عمومي تفاوت هزينه زيادي نيز وجود دارد و معمولا تبليغات هزينهي به مراتب بالاتري دارد.
از سوي ديگر با توجه به اينكه هدف صنعت روابط عمومي ايجاد روابط طولاني مدت و اثربخش است. بيشتر نياز مردم را هدف قرار ميدهد بر روي اين نيازها متمركز است. در حالي كه در تبليغات بيشتر خواستههاي مشتري مدنظر قرار ميگيرد و هدف از ايجاد ارتباط صرفا رضايت مشتري و افزايش فروش در زمان حال است.
۳) خبر در صنعت روابط عمومي چه اهميتي دارد؟
قبل از استخدام فردي به عنوان مدير روابط عمومي براي كسب و كار خود بايد به درك درستي از ماهيت خبر در روابط عمومي دست يابيد. در حقيقت خبر در صنعت روابط عمومي عبارت است از داستانسرايي و سپس دنبال كردن و شاخ و برگ دادن به آن. درك اين موضوع اهميت زيادي در بهبود كارايي و اثربخشي عمليات بخش روابط عمومي دارد. زيرا متقاعد كردن خبرنگاران، وبلاگنويسان و تاثيرگذاران مستلزم داستانسرايي قوي است. زيرا معرفي هر كسب و كار يا محصول جديدي نيازمند داشتن اطلاعات كاملي از ويژگيها و ارزش افزوده ايجاد شده توسط آن است. لازم به ذكر است كه گاهي ويدئو كنفرانسها و سخنرانيهايي نيز به منظور معرفي محصول جديد توسط بخش روابط عمومي كسب و كارها برگزار ميشود.
۴) آيا رسانههاي اجتماعي ميتوانند جايگزين رسانههاي ارتباطي سنتي در صنعت روابط عمومي ديجيتال باشند؟
اهميت رسانههاي اجتماعي در عصر بازاريابي ديجيتال بر كسي پوشيده نيست. اما اين رسانهها فضاي مناسبي براي فعاليتهاي بخش روابط عمومي كسب و كارها نيستند. زيرا محدوديت كاراكتر و عكس محور بودن اين رسانهها مانع به اشتراكگذاري آگهي مطبوعاتي يا رپورتاژ آگهي در آنها ميشود. در حقيقت ميتوان گفت صنعت روابط عمومي در عصر ديجيتال با تكنيكهاي بهينهسازي موتورهاي جستجو، توسعه محتوا، شبكههاي اجتماعي، محتواي وبلاگها و سايتها و محتواي توليد شده توسط كاربر و …در ارتباط تنگاتنگي است.
۵) آيا روابط عمومي قابل سنجش است؟
در حقيقت علم دقيق و شناخته شدهاي براي سنجش ميزان كارايي و اثربخشي روابط عمومي وجود ندارد اما مدلها و روشهايي براي تخمين آن موجود است. اما ميتوان گفت تجربهي كاربري، تجربهي خريدار و بازار آزاد از جمله مهمترين عوامل موثر در سنجش ميزان اثربخشي فعاليتهاي بخش روابط عمومي هستند.
صبا روفهگرحق
منبع: www.ibazaryabi.com