شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آشنايي با تاثيرگذارترين و بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال ۲۰‍۱۶
چهارشنبه، 30 فروردین 1396 - 10:58 کد خبر:29099
همه ساله كمپين‌هاي تبليغاتي مختلفي اجرا مي‌شوند كه تنها تعدادي محدودي از آن‌ها موفق مي‌شوند به اهداف خود دست يابند. زيرا عوامل مختلفي در موفقيت كمپين‌هاي تبليغاتي تاثيرگذارند كه از جمله‌ي اين عوامل مي‌توان به انتخاب استراتژي صحيح، اثربخشي كمپين، تناسب نوع كمپين با محصولات برند و انتخاب رسانه‌ي درست اشاره كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همه ساله كمپين‌هاي تبليغاتي مختلفي اجرا مي‌شوند كه تنها تعدادي محدودي از آن‌ها موفق مي‌شوند به اهداف خود دست يابند. زيرا عوامل مختلفي در موفقيت كمپين‌هاي تبليغاتي تاثيرگذارند كه از جمله‌ي اين عوامل مي‌توان به انتخاب استراتژي صحيح، اثربخشي كمپين، تناسب نوع كمپين با محصولات برند و انتخاب رسانه‌ي درست اشاره كرد. هر چند هدف كمپين‌هاي تبليغاتي معمولا جذب مشتري و افزايش فروش است. اما اجراي آن‌ها بر شكل‌گيري وجهه‌ي مثبتي از برند در ذهن مردم نيز تاثيرگذار است. در ادامه با چند نمونه از تاثيرگذارترين و بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي اجرا شده در سال ۲۰‍۱۶ آشنا مي‌شويم.


چند نمونه از تاثيرگذارترين و بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال ۲۰‍۱۶

كمپين تبليغاتي پودر لباسشويي آريل (Ariel)
همانگونه كه مي‌دانيد در بيشتر كشورهاي آسيايي و به ويژه هندوستان، خانم‌ها مسئول انجام ۹۵ درصد از كارهاي خانه هستند كه شستشوي لباس‌ها تنها يكي از اين كارها است. با توجه به اينكه در عصر حاضر اكثر خانم‌ها نيز شاغل هستند، خانه‌داري به شغل دوم آن‌ها تبديل شده است. از اين رو هدف از كمپين شركت آريل تشويق به مشاركت آقايان در انجام كارهاي منزل با خانم‌ها بوده است. اين شركت به همكاري برندهاي پوشاك جمله‌اي را به مارك لباس‌ها اضافه كرد كه در آن ذكر شده بود كه اين لباس مي‌تواند توسط خانم‌ها يا آقايان شسته شود. هشتگ مشخصي نيز براي به اشتراك‌گذاري تجربه‌ي آقايان از شستشوي لباس در نظر گرفته شد. بنابراين آقايان مي‌توانستند از فرآيند لباس شستن خود فيلم گرفته و با هشتگ Share the Load در فضاي مجازي به اشتراك بگذارند.

با توجه به آمار به دست آمده از اجراي اين كمپين ۲۸ درصد از مردمي كه با اين كمپين مواجه شده بودند در آن شركت كردند. همين امر نيز باعث دو برابر شدن ميزان فروش محصولات اين برند شد. از اين رو فرهنگ‌سازي مثبت و موفقيت اين كمپين باعث شد تا شركت آريل بتواند يكي از بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال گذشته را به خود اختصاص دهد.

كمپين تبليغاتي برگر كينگ براي معرفي McWhopper
برگر كينگ و مك دونالد معروف‌ترين برندهاي همبرگر جهان هستند. برگر كينگ به مناسبت روز جهاني صلح در سال گذشته به معرفي همبرگري تركيبي از برگر كينگ و مك دونالد اقدام كرد. اين كمپين كاملا برنامه‌ريزي شده بود. حالت‌هاي محتمل واكنش مردم و برند مك دونالد نيز پيش‌بيني شده بود. برگر كينگ سايتي اختصاصي براي كمپين تبليغاتي خود طراحي كرده بود. از قبل نيز بيلبوردهاي تبليغاتي و توسعه‌ي اين كمپين در رسانه‌هاي اجتماعي آماده به كار شده بودند. جالب است بدانيد كه حتي مغازه و لباس مخصوص كاركنان McWhopper نيز از قبل تهيه شده بودند تا در روز جهاني صلح به صورت كاملي معرفي شوند. هر چند اين كمپين با مخالفت مك دونالد رو به رو شد اما بازخورد خوبي در رسانه‌هاي اجتماعي به ويژه فيس‌بوك و توييتر داشت. همين امر نيز باعث شد تا به يكي از بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال گذشته تبديل شود.

كمپين تبليغاتي موسسه هنري شيكاگو با عنوان Van Gogh BnB
براي آشنايي با نمايشگاه آثار ون‌گوگ درشيكاگو، موسسه هنري شيكاگو با همكاري Airbnb اقدام به بازسازي اتاق خواب ون‌گوگ از روي نقاشي وي كردند. در حقيقت با بازسازي اتاق خواب ون‌گوگ اين امكان براي عموم مردم فراهم شد تا در صورت تمايل از آن بازديد كرده و يا حداقل يك شب را در فضاي موجود در نقاشي ون گوگ سپري كنند. براي اين منظور اتاقي با فضاسازي موجود در نقاشي اين نقاش معروف ساخته شد و تصوير آن در سايت‌ها قرار گرفت. اجراي اين ايده با استقبال بي‌سابقه مردم رو به رو شد. فروش آنلاين بليط اين نمايشگاه رشد ۲۵۰ درصدي داشت و بيش از ۲۴۰۰۰۰ بازديدكننده از موسسه هنري شيكاگو بازديد كردند. استقبال بي‌نظير مردم و به اشتراك‌گذاري عكس‌هاي گرفته شده در اين اتاق سبب شد تا اين كمپين به يكي از بهترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال گذشته تبديل شود.

كمپين تبليغاتي سينزبوريس با عنوان Starting the gift of reading at Christmas
در حقيقت مي‌توان گفت كه ايده‌ي اين كمپين تبليغاتي از اهميت ارتباط والدين و فرزندان گرفته شده است. با توجه به اين موضوع نيز كه كودكان عاشق داستان هستند. سوپر ماركت‌هاي زنجيره‌اي سينزبوريس با همكاري نويسنده‌ي معروف جوديت كر (Judith Kerr) كتاب جديدي را در اين مركز خريد به فروش رساندند. البته لازم به ذكر است كه هنگام اجراي اين كمپين اعلام شد كه تمام درآمد حاصل از فروش اين كتاب صرف برنامه‌هاي امور خيريه سواد آموزي به دانش‌آموزان انگلستاني خواهد شد.

جالب است بدانيد كه همزمان با فروش اين كتاب، ويدئويي از آن توسط سوپرماركت‌هاي سينزبوريس تهيه شده و در كانال‌هاي تلويزيوني اين كشور پخش شد. محبوبيت اين كمپين باعث شد كه مدارس كشور اين كتاب را جزو برنامه‌هاي درسي كودكان قرار دهند. از اين رو در كمتر از يك ماه بيش از۴۵۰۰۰ نسخه از اين كتاب به فروش رسيد و مبلغي حدود ۱.۶ ميليون دلار براي كمك به آموزش كودكان نيازمند انگلستان فراهم شد. از اين رو مي‌توان گفت اين كمپين يكي از تاثيرگذارترين كمپين‌هاي تبليغاتي سال ۲۰۱۶ بوده است.
 

صبا روفه‌گرحق
منبع: www.ibazaryabi.com