شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روش‌هايي براي افزايش بهره‌وري و توسعه كسب و كارهاي كوچك
چهارشنبه، 30 فروردین 1396 - 10:56 کد خبر:29098
حتي افراد باهوش نيز هنگام انجام چندين كار به صورت همزمان تمركز كافي ندارند و همين امر باعث كاهش كيفيت انجام كار مي‌شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- رشد و توسعه‌ي كسب و كارها از طريق افزايش بهره‌وري در سازمان واقعيتي است كه قابل چشم‌پوشي نيست. موفقيت يك كسب و كار علاوه بر انجام صحيح و به موقع كارها نيازمند وجود نظم دقيقي است. بنابراين صاحبان كسب و كار بايد با ايجاد انگيزه در كاركنان و در نظر گرفتن اصول مشخصي به افزايش بهره‌وري كسب و كار خود كمك كنند. زيرا افزايش بهره‌وري كسب و كار زير مجموعه‌اي از بهبود بهره‌وري تك تك كاركنان و مديران آن است. با توجه به اين‌كه در كسب و كارهاي كوچك امكان كنترل و تغيير استراتژي نسبتا ساده‌تر است. به كارگيري روش‌هاي بهبود و افزايش بهره‌وري نيز ساده‌تر خواهد بود. در اين مطلب چند نمونه از مهمترين راه‌هاي افزايش بهره‌وري كسب و كارهاي كوچك مورد بررسي قرار مي‌گيرند.


شناسايي عوامل كاهنده انگيزه
انگيزش عبارت است از تمايل به انجام كاري در گرو توانايي فرد كه منجر به تامين نياز مي‌گردد. از اين رو كاهش انگيزه در افراد مي‌تواند كسب و كارها را با مشكلات اساسي مواجه كند. عوامل مختلفي در كاهش انگيزه تاثير دارند كه مهمترين آن‌ها عبارتند از: فقدان چشم‌انداز دقيق سازماني، نبود فرصت براي رشد و ترفيع شغلي، سيستم ارتباطي ضعيف، احساس عدم قدراني و … . با توجه به اين‌كه افزايش بهره‌وري كاركنان يك كسب و كار در گرو ايجاد انگيزه است. يك مدير موفق با ايجاد انگيزه در كاركنان و كمك به كاهش بي‌نظمي در انجام كارها مي‌تواند علاوه بر بهبود بهره‌وري به رشد و توسعه كسب و كار خود نيز كمك كند. جالب است بدانيد كه كاهش زمان تلف شده و ترك عادت‌هاي بد از مهمترين عوامل بهبود بهره‌وري كاركنان هستند. استفاده از تكنيك گيميفيكيشن و سيستم‌هاي يكپارچه‌سازي در كسب و كارها مانند CRM و سيستم گزارش‌گيري نيز مي‌تواند با منظم كردن كارها انگيزه و علاقه‌ي كاركنان را افزايش دهد.

به كارگيري تكنولوژي متناسب با نياز كسب و كار
متاسفانه بسياري از مديران استفاده از كامپيوتر و اينترنت در كسب و كار خود را به كارگيري تكنولوژي مي‌دانند. در حالي كه كامپيوتر و اينترنت بخش جدايي ناپذير سيستم كسب و كارها در عصر اطلاعات است. امروزه به كارگيري فناوري نيازمند استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهايي است كه علاوه بر افزايش بهره‌وري به رشد و توسعه كسب و كار نيز منجر شوند. از اين رو استفاده از نرم‌افزارهاي اختصاصي و آموزش مهارت لازم به كاركنان يكي از مهمترين عوامل موثر در رشد و توسعه‌ي كسب و كارهاي امروزي است.


بخش‌بندي و تخصصي كردن كارها
كسب و كارهايي در عصر بازاريابي مدرن موفق مي‌شوند كه با تخصصي كردن كارها مهارت كاركنان خود را افزايش دهند. هر چند هنوز هم چند وظيفگي در كسب و كارهاي كوچك رايج است. اما اين امر با كاهش تمركز سبب ايجاد اختلال در بهره‌وري و رشد سازمان مي‌شود. تحقيقات انجام شده حاكي از آن است كه حتي افراد باهوش نيز هنگام انجام چندين كار به صورت همزمان تمركز كافي ندارند و همين امر باعث كاهش كيفيت انجام كار مي‌شود. از اين رو تخصصي كردن كارها و كسب مهارت تخصصي كاركنان با افزايش تمركز و بهره‌وري آن‌ها علاوه بر تقويت هوش هيجاني افراد سبب رشد و توسعه كسب و كارها نيز مي‌شود.

برقراري ارتباط موثر و كارآمد
برقراري ارتباط موثر مهمترين عنصر توسعه كسب و كار در عصر بازاريابي اينترنتي است. زيرا بدون داشتن ارتباط موثر دستيابي به اهداف تعيين شده نيز امكان‌پذير نخواهد بود. بسياري از مديران سنتي برقراري ارتباط موثر را تنها به كمك ابزارهايي مانند تلفن، ايميل و ملاقات حضوري امكانپذير مي‌دانند. اما امروزه پيدايش سيستم‌هاي ارتباطي متفاوتي مانند شبكه‌هاي اجتماعي، ويدئو كنفرانس‌ها، برگزاري رويداد و … علاوه بر افزايش اثربخشي ارتباطات سبب صرفه‌جويي در زمان و افزايش بهره‌وري در كسب و كارها نيز مي‌شوند.


ترويج انجام كارهاي تيمي
شايد بتوان گفت كه انجام كارهاي تيمي يكي از موثرترين راه‌هاي افزايش بهره‌وري كسب و كارها در عصر مدرن است. زيرا در كار تيمي كنار هم قرار گرفتن توانايي‌ها و مهارت‌هاي مختلف و طوفان فكري سبب افزايش خلاقيت در انجام كارها مي‌شود. همين خلاقيت نيز به خودي خود مي‌تواند با ايجاد يك مزيت رقابتي منحصر به فرد به رشد كسب و كارها كمك كند. از سوي ديگر كارهاي تيمي معمولا سبب جلب اعتماد مشتري مي‌شوند و آسودگي خاطر بيشتري را براي مخاطبان ايجاد مي‌كنند. زيرا نقاط ضعف و قوت تك تك اعضاي تيم سبب ايجاد نوعي تعادل اثربخش مي‌شود كه اين تعادل نيز در مرحله‌ي بعدي به بهبود بهره‌وري كسب و كار كمك خواهد كرد.
 

صبا روفه‌گرحق
منبع: www.ibazaryabi.com