شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نخستين جلسه هيات رئيسه فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس برگزار شد
سه شنبه، 29 فروردین 1396 - 19:41 کد خبر:29082
رئيس فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين نشست گفت: نگاهي مختصر به تعدد و حتي گاهي تعارض قوانين ناظر بر فعاليت روابط عمومي‌ها طي چهار دهه گذشته بخوبي نشان مي‌دهد كه خلأ قانوني روشني در اين بخش وجود دارد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نخستين نشست فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي امروز سه شنبه 29 فروردين در خانه ملت برگزار شد.

به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري خانه ملت، زهرا سعيدي مباركه رئيس فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين نشست گفت: نگاهي مختصر به تعدد و حتي گاهي تعارض قوانين ناظر بر فعاليت روابط عمومي‌ها طي چهار دهه گذشته بخوبي نشان مي‌دهد كه خلأ قانوني روشني در اين بخش وجود دارد.

سعيدي مباركه گفت: هنوز قانون جامعي در مورد روابط عمومي وجود ندارد، همان‌گونه كه اشاره شد، به طور كلي به موضوع ارتباطات، اطلاع رساني، رسانه‌ها و تبليغات توجه شده كه روابط عمومي نيز مصداقي از اين موارد دانسته شده است. با وجود برخي از قوانين كلي و آيين نامه‌هاي ناظر به اين حوزه ارتباطي، نبود ضمانت كافي اجرايي در اين حوزه باعث ايجاد اختلال‌هايي در فعاليت‌ها و اهداف آن شده است.

نماينده مردم مباركه در مجلس شوراي اسلامي افزود: به نظر مي‌رسد تدوين يك قانون جامع براي فعاليت روابط عمومي‌ها مي‌تواند اين نابساماني‌ها را كاهش داده و زمينه ‌ساز فعاليت حرفه‌اي و تخصصي كارشناسان اين حوزه در دستگاه‌هاي مختلف شود.

روابط عمومي ها مركز هدايت و مغز متفكر يك سازمان هستند
امير خجسته نايب رئيس فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه گفت: روابط عمومي ها مركز هدايت و مغز متفكر يك سازمان هستند، بنابراين فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس مي تواند در ارتقاي عملكرد روابط عمومي ها اقدامات لازم را انجام دهد.

نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش روابط عمومي ها در معرفي خدمات سازمان ها، افزود: همه كميسيون هاي تخصصي مجلس مي توانند از ظرفيت فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي استفاده كنند و نكته مهم ديگر اين است كه بايد به موضوع به كارگيري مديران تخصصي در حوزه روابط عمومي و رسانه توجه جدي شود.

خجسته با اشاره به اينكه روابط عمومي بايد يك تشكيلات متمركز داشته باشد و نبايد هر بخش جدا فعاليت كند، چرا كه فعاليت هاي جداگانه مانع از رسيدن به موفقيت مي شود، ادامه داد: بايد سازمان ارتباطات و روابط عمومي با حضور نخبگان تشكيل شود و ما در مجلس اين آمادگي را داريم كه اين موضوع را در قالب طرح مورد بررسي قرار دهيم.

نقش موثر روابط عمومي ها در دنياي ارتباطات
محمود بهمني سخنگوي فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي در اين نشست بر نقش روابط عمومي ها در دنياي ارتباطات گفت: امروز رسانه ها و فضاي مجازي نقش مهمي را در زندگي انسان ها دارند.

بهمني نقش روابط عمومي هر سازمان را در اعتلاي آن مهم ارزيابي كرد و گفت:براي تكريم كاركنان كه به اعتلاي سازمان منجر مي شود، روابط عمومي به عنوان بازوي محكم و قوي مديريت عمل مي كند.

وي افزود: بايد لايحه اي درخصوص قانون روابط عمومي به صورت جامع تهيه شود.

اصغر سليمي نماينده مردم سميرم در مجلس شوراي اسلامي و ديگر عضو هيات رئيسه فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس نيز در اين جلسه گفت: بايد به دغدغه هاي رسانه ها و فعالان اين بخش توجه شود و در اين راستا اقدامات لازم صورت گيرد.

بايد از ظرفيت رسانه ها براي ارتقاي كشور استفاده شود
وي بيان كرد: رسانه ها ركن چهارم دموكراسي هستند، بنابراين بايد از ظرفيت آنها براي ارتقاي كشور استفاده شود، اميد است مسائلي مانند بيمه خبرنگاران و حق سختي كار براي آنان اعمال شود.

گفتني است در نخستين جلسه فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي اهداف اساسي از تشكيل اين فراكسيون در حوزه روابط عمومي و رسانه بررسي شد. همچنين تاكيد شد كه به پيش نويس پيشنهادي قانون جامع روابط عمومي و همچنين اجراي صحيح قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات رسيدگي شود. برنامه ريزي جهت ديدار پيشكسوتان و فعالان روابط عمومي نهادهاي مدني با رئيس قوه مقننه همزمان با روز روابط عمومي از ديگر موارد مطرح شده در اين جلسه بود.

از جمله اهداف اساسي فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي در حوزه روابط عمومي مي توان به تنقيح قوانين، مقررات و آيين نامه هاي مربوط به روابط عمومي با كمك مركز پژوهش هاي مجلس يا بخش خصوصي و نهادهاي مدني روابط عمومي در كشور، مطالعه تطبيقي و موردي در رابطه با روابط عمومي ها در كشورمان و ساير كشورها و مطالعات كارشناسي در رابطه با جايگاه آموزش روابط عمومي، در دانشكده هاي مديريت يا دانشگاه هاي ارتباطات و روزنامه نگاري اشاره كرد.

همچنين مهمترين اهداف اساسي فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي در حوزه رسانه عبارتند از تنقيح قوانين، مقررات و آيين نامه هاي مربوط به رسانه ها (اعم از رسانه هاي نوشتاري، صوتي، تصويري و مجازي) با كمك مركز پژوهش هاي مجلس يا بخش خصوصي و نهادهاي مدني رسانه اي در كشور، مطالعات تطبيقي و موردي در رابطه با رسانه ها در كشورمان و ساير كشورها و مطالعات كارشناسي در رابطه با پيش نويس لايحه نظام جمهوري اسلامي ايران و تلاش براي تسريع در تصويب آن.

گفتني است فراكسيون روابط عمومي و رسانه مجلس شوراي اسلامي با حضور 50 نفر از نمايندگان مجلس تشكيل شده است./