شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ناكامي گوگل، اوبر و آمازون در فتح بازار آنلاين روسيه
سه شنبه، 29 فروردین 1396 - 09:54 کد خبر:29070
در حالي كه در بسياري از كشورهاي جهان اين شركت‌هاي فناوري آمريكايي هستند كه سهم اعظم بازار را در اختيار دارند، شرايط در روسيه كاملا متفاوت است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در حالي كه در بسياري از كشورهاي جهان اين شركت‌هاي فناوري آمريكايي هستند كه سهم اعظم بازار را در اختيار دارند، شرايط در روسيه كاملا متفاوت است. در روسيه شركت ياندكس 64 درصد از كل بازار جست‌وجوي اينترنتي را در اختيار دارد و گوگل را به حاشيه رانده است. اين شركت همچنين توانسته 61 درصد از كل بازار تبليغات آنلاين كشور روسيه را از آن خود كند و درآمد سرشاري به جيب بزند. ياندكس خدمات فروش آنلاين موسوم به Yandex.Market هم ارائه مي‌كند كه ماهانه 19 ميليون نفر كاربر دارد و مدتي است ارائه خدمات تاكسي‌يابي آنلاين به نام Yandex.Taxi را هم آغاز كرده كه 60 درصد از كل موارد جابه‌جايي با تاكسي در مسكو را به خود اختصاص داده است. اگرچه بسياري از شركت‌هاي آمريكايي تلاش مي‌كنند تا سهمي از بازار فناوري پررونق روسيه را از آن خود كنند، اما اين تلاش‌ها چندان مثمرثمر نبوده است.

 

ياندكس كار خود را از سال 1997 يعني يك سال قبل از تاسيس گوگل آغاز كرده و Arkady Volozh موسس و مديرعامل ياندكس راز اين موفقيت را رويكردي متفاوت به كسب و كار مي‌داند كه آن را با واژه تبديل اين شركت به يك شركت بين‌محلي توصيف مي‌كند. موسس 53 ساله ياندكس هرگونه رابطه نزديك با دولت روسيه را رد كرده و مي‌گويد اين مساله عامل موفقيت او نيست و وي با عرضه خدماتي كه كاربران به آنها نيازمندند به موفقيت رسيده است. البته وي كاهش رابطه روسيه با كشورهاي غربي را نيز در موفقيت خود تاثيرگذار مي‌داند. ياندكس در سال 2011 سهام خود را در بازار بورس نيويورك عرضه كرد و از اين طريق 3/ 1 ميليارد دلار به جيب زد كه از زمان عرضه سهام گوگل در سال 2004 به اين‌سو بي‌سابقه بود. اين شركت از سال 2014 در بازار بورس مسكو و سپس در بازار سهام كشورهاي چين، فرانسه، آلمان، هلند، سوئيس و تركيه حضور يافته است. اين حضور بين‌المللي نيز باعث شده اين شركت از نوسانات بازار روسيه در امان بماند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4023