شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : به خودتان جايزه‌هاي كوچك بدهيد
سه شنبه، 29 فروردین 1396 - 09:14 کد خبر:29067
تمام اطلاعاتي كه در مغز ما جاي مي‌گيرند، نيازمند پالايش و ويرايش هستند و در غير اين‌صورت كارآيي خود را از دست مي‌دهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تمام اطلاعاتي كه در مغز ما جاي مي‌گيرند، نيازمند پالايش و ويرايش هستند و در غير اين‌صورت كارآيي خود را از دست مي‌دهند. اگر آنقدر برويد و برويد تا از پا بيفتيد كار درستي نكرده‌ايد، چرا كه اصل برخورداري از وقت استراحت و تجديد قوا را از ياد برده‌ايد. استراحت هميشه براي سلامتي مفيد است. اما بسياري از ما آن را به چند دقيقه استراحت كوتاه در صبح و عصر محدود مي‌كنيم، درحالي‌كه اين به هيچ عنوان كافي نيست و علاوه‌بر اين در همين وقت‌هاي استراحت محدود هم، ذهن ما آنقدر نگران مسائل مختلف است كه احساس يك‌وقت استراحت آرامش‌بخش در محل كار را در ما به وجود نمي‌آورد. اگر مي‌خواهيد وقت استراحت باعث احياي احساسات شما در محل كارتان شود بايد چندين وقت استراحت كوتاه‌مدت در فواصل انجام كارهايتان داشته باشيد. مثلا پس از پايان نوشتن يك ايميل 30 ثانيه به خود استراحت دهيد و سپس كار بعدي‌تان را شروع كنيد.

 

چهار گام براي انگيزه بيشتر و استرس كمتر در كار

گام اول: هنگامي كه يك كار كوچك را به اتمام رسانديد زمان آن فرا مي‌رسد كه براي يك لحظه به خود استراحت داده و يك نفس عميق بكشيد و با نفسي كه بيرون مي‌دهيد، خود را مهياي شروعي تازه كنيد. در اين لحظه مي‌دانيد چه مي‌خواهيد انجام دهيد و با همين آگاهي به سراغ انجام آن كار مي‌رويد. هنگام بيرون دادن نفس به آرامي به خود بگوييد: «با اين نفسي كه بيرون مي‌دهم، استرس‌هاي درونم هم خارج مي‌شود» و با نفسي كه فرو مي‌دهيد به خود بگوييد: «با اين نفس به آرامش مي‌رسم

گام دوم: فرض كنيم كه بايد يك گزارش سه صفحه‌اي را ويرايش كنيد. اول بايد به صندلي‌تان تكيه كنيد، سپس برخيزيد و چند حركت كششي انجام دهيد تا افكارتان متمركز شود. به چشمانتان نيز براي 30 ثانيه استراحت دهيد و پس از كسب آرامش لازم و به ياد آوردن اطلاعات لازم براي انجام كار ‌ويرايش آن گزارش را آغاز كنيد و مطمئن باشيد كه قادر خواهيد بود آن كار را به نحو احسن انجام دهيد.

گام سوم: قبل از خيز برداشتن براي انجام كار بعدي، به مدت 10ثانيه با خود سخن بگوييد؛ اينكه چه مي‌خواهيد انجام دهيد و آن كار چقدر طول مي‌كشد. اين به شما كمك مي‌كند تا با آمادگي ذهني كافي به سراغ كار جديد برويد.

گام چهارم: دقيقا قبل از شروع كار جديد ببينيد كه چه احساسي داريد. اين گام آخر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. چرا؟ چون به‌عنوان مرحله نهايي و نتيجه‌گيري شما از مراحل پيشين به حساب مي‌آيد. تنها راه براي تغيير يك عادت بد و جايگزين كردن آن با يك عادت خوب عبارت است از: نشان دادن اين موضوع كه عادت جديد ارزشمند و مفيد است و بايد آن را انجام داد. اگر اين چهار گام را هر يك ساعت يك بار انجام دهيد، در هر روز كاري حدود هشت دقيقه به خود استراحت داده‌ايد؛ هشت دقيقه‌اي كه تاثير مثبت و شگفت‌انگيزي در پي خواهد داشت و استرس‌ها را از ما دور كرده و بر بهره‌وري ما خواهد افزود.

نتايج: اختصاص دادن وقت براي استراحت كردن بين كارهاي مختلف به افزايش انگيزه و بهبود عملكرد مغزتان كمك مي‌كند. اين جايزه‌هاي كوچك كه شما به خودتان مي‌دهيد آرامش قابل‌توجهي به شما مي‌دهد و موجب مي‌شود پس از بازگشت به خانه احساس خستگي نكنيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4023