شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، لوگو همان چيزي است كه تصور مي كنيم خلق آن بسيار ساده است اما مي تواند در عين حال سخت و خيلي تاثير گذار باشد. هنگامي كه كسي مي گويد لوگو بسيار مهم است نبايد به او به عنوان يك احمق نگاه كنيم زيرا حرفش بسيار درست است و حق دارد كه مي گويد آرم يك علامت گرافيكي ضروري است چراكه لوگو باعث شناخته شدن شركت و فعاليت آن مي شود.
بله، اگر تا به حال شما لوگوي شركت خود را ناديده گرفته ايد كار اشتباهي كرده ايد. يك لوگوي خوب مي تواند سرنوشت يك شركت را تغيير دهد يا اعتماد به نفس و جذابيت را براي مشتريان آينده شركت به ارمغان بياورد. در صورتي كه ما لوگوي شركت را به خوبي انتخاب كنيم و به اجزاي اساسي مرتبط به هويت نام تجاري احترام بگذاريم همين امر بهترين تبليغات براي شركت ما خواهد بود و اين كار به هيچ وجه قابل اغماض نيست. اگر يك لوگو به خوبي و درست طراحي شود براي نام تجاري يا برند خواهد بود.
طراحي يك لوگوي موثر براي يك برند به خلاقيت و تلاش بيشتري نسبت به طراحي ساير اقلام گرافيكي نياز دارد. داشتن دانش كافي، تجربه و خلاقيت از گزينه هايي است كه هر طراح لوگو، آرم و نشانه قوي و حرفه اي بايد واجد آن باشد. لوگو طرح ملموسي براي نماياندن خدمات، محصولات و كالاي موردنظر است. همچنين خصوصيات سازمان ها و نهادها و… را شرح مي دهد.
اخيرا اصطلاح لوگو براي شرح علائم، تمثيل ها، لباس نيروهاي نظامي، نشان ها، فيلم ها و حتي پرچم ها استفاده شده است. امروز مي خواهيم هشت توصيه براي ايجاد يك لوگوي خلاق و تاثير گذار به شما پيشنهاد بدهيم. هدف از اين مقاله اين است كه شما را با قوانين مهم طراحي لوگو آشنا كنيم. لوگو چهره و منظر هر برند است، بنابراين طرح آن از اهميت زيادي برخوردار است.
1- اجتناب از تعصب: اين نخستين پيشنهادي است كه به شما مي شود، چراكه اغلب ما تعصب را در طراحي لوگو مشاهده مي كنيم. اغلب ما روي برخي از اعتقادات خود تعصب داريم و حتي به آنها فكر هم نمي كنيم، همين تصورات مي توانند يك لوگوي خوب را از ذهن ما پاك كنند، مانند لوگويي كه با يك صليب طراحي شده باشد. هدف از ايجاد يك لوگوي خوب هميشه متمايز كردن خود نسبت به ديگران است.
هنگامي كه لوگوي شما شبيه لوگوي 20 شركت ديگر باشد آن وقت اصل تمايز را رعايت نكرده ايد، از اين رو است كه لوگوي شما كاملا بي اثر خواهد شد و شما هويت خود را از دست خواهيد داد. هميشه روح شركت خود را در لوگوي آن قرار دهيد. لوگو بايد در نام تجاري شركت منعكس شود و اصلا نبايد هدف خود را در طراحي لوگوي شركت قرار دهيد. در برخي قسمت هاي لوگو بايد اغلب كد هاي بصري را استفاده كنيد، چراكه آنها به خوبي تاثير مي گذارند. به عنوان مثال در زمينه لوگو هاي سايت ها اغلب تمايلات مينيماليستي وجود دارد.
2- بازي با تايپوگرافي: هرگز وقت خود را براي انتخاب فونتي كه منعكس كننده فعاليت شركت است تلف نكنيد، شما مي توانيد در ابتدا با يك فونت شروع كنيد و بعدا آن را تغيير دهيد يا به طور كامل شما مي توانيد يك فونت را ايجاد كنيد، انتخاب شما در مورد تايپوگرافي بسيار مهم خواهد بود. نماد فونت با خوشنويسي متفاوت است پس هميشه بايد به اين نكته دقت كنيم كه به درستي آن را انتخاب كنيم.
3- افزودن رنگ: اضافه كردن رنگ به لوگو مي تواند به آن شخصيت بدهد. رنگ همچنين مي تواند منعكس كننده ارزش هاي خاص شركت شما باشد، به عنوان مثال ما بازاريابي رنگ داريم. هميشه به خاطر داشته باشيد كه رنگ لوگو مي تواند باعث تشخيص و شناسايي لوگوي شما در كنار لوگوي سياه و سفيد باشد.
4- بازي با اشكال: مانند رنگ ها، اشكال هم مي توانند اشكال نمادين داشته باشند. مثلا مربع نماد ساخت و ساز، دايره نماد خلاقيت باشد، بنابراين ما بايد از تطابق اشكال با نام تجاري خود و اجزاي اساسي هويت نام تجاري شركت آگاه باشيم. فرم نيز به ما اين اجازه را مي دهد كه بتوانيم از قسمت منفي لوگوي خود نيز بهره برداري كنيم. اين خاصيت خيلي جالب است و مي توان با يك بازي بصري از آن بهترين استفاده را كرد. بهترين معرف براي اين گفته را مي توان در لوگوي فدرال اكسپرس (FedEx) ديد، هنگامي كه بين E و X نگاه مي كنيد مي توانيد يك فلش را مشاهده كنيد. در فرانسه لوگوي Carrefour معرف C در منطقه منفي آن است.
5- بازتاب فعاليت نام تجاري: شكل ها و رنگ ها بسيار اجزاي مهم و خوبي هستند اما همان طور كه كمي قبل تر اشاره كرديم لازم است كه لوگو نشان دهنده نام تجاري باشد نه هدف شركت. هنگامي كه شما در لوگوي يك شركت نگاه مي كنيد بايد بدانيد كه اين شخصيت را مي توان با منحني ها، تفاوت هاي ظريف به وسيله رنگ و تايپوگرافي ايجاد كرد.
6- ساده گرفتن: سختگيري مي تواند يك اشتباه وحشتناك در جزييات لوگو و نقش برجسته آن باشد. سعي كنيد كه به جزييات ضروري با اشكال، تايپوگرافي و رنگ اهميت دهيد. مي توانيد اين جزييات را در لوگو هاي اپل، گوگل و فيس بوك مشاهده كنيد.
اين شركت ها لوگوي خود را يك روز بعدازظهر انتخاب نكرده اند، آنها با فكر كردن روي جزييات آن توانسته اند كه كيفيت لوگوي خود را به حد استاندارد برسانند، اما مراقب باشيد كه ساده گرفتن انتخاب لوگو به معناي عجله نيست.
7- شعار شركت را در لوگو دخالت ندهيد: لوگو بايد نقش لوگو را ايفا كند نبايد كه شعار شركت را در لوگوي خود استفاده كنيم. لوگو يك آگهي است كه باعث ارتقاي ارزش هاي شركت مي شود. در مقابل شما مي توانيد با طراحي يك لوگوي خلاق با تاثير گرفتن از ابزار بصري ارزش شركت را نشان دهيد و همان طور كه در پاراگراف قبل اشاره شد لوگو بايد در عين رساندن هدف شركت، سادگي داشته باشد.
8-اشكال پيكسلي و برداري را فراموش نكنيد: اين دفعه بايد كمي فني تر و تكنيكي تر باشيد. يك لوگو بايد روي كارت كسب و كارتان، روي وب سايت و حتي در مترو قابل مشاهده باشد. اگر مي خواهيد كه شكل لوگو شما حفظ شود بايد آن را در قالب پيكسلي و برداري رسم كنيد. براي اين منظور شما مي توانيد از تصوير سازي يا از نرم افزار هاي ديگر استفاده كنيد.
منبع: فرصت امروز