شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در هر كسب و كاري و در هر زمينهاي كه فعاليت ميكنيد بايد اين موضوع را مد نظر قرار دهيد كه نيازهاي مشتري پس از گذشت زمان دچار تغييراتي ميشود. از اين رو كسب و كارها براي جذب مشتري وفادار بايد از روشهاي جديد بازاريابي و طراحي محصول بهره گيرند. تا از اين طريق بتوانند به جايگاه مناسبي در بين مشتريان خود دست يابند. اگر شما هم در جذب مشتري وفادار براي كسب و كار دچار مشكل هستيد در ادامه با ما همراه باشيد. تا راهكارهايي را كه ميتوانند سبب جذب مشتري وفادار شوند را با هم بررسي كنيم.
فعال نگه داشتن شبكههاي اجتماعي كسب و كار
همانگونه كه ميدانيد امروزه شبكههاي اجتماعي تاثير به سزايي در رشد و توسعه كسب و كارها و جذب مشتري دارند. با پيدايش گوشيهاي هوشمند نيز مردم ساعتها از وقت خود را صرف فعاليت در شبكههاي اجتماعي ميكنند. از اين رو فعال نگه داشتن شبكههاي اجتماعي كسب و كارها، باعث ميشود تا مردم از اخبار جديد برند محبوب خود باخبر باشند. اين كار باعث جذب مشتري وفادار ميشود. از سوي ديگر از آنجايي كه امكان برقراري ارتباط و تعامل با مشتري در شبكههاي اجتماعي سادهتر است. امكان پيشبيني نيازهاي مشتري نيز بيشتر ميشود.
برقراري ارتباط با مشتري براي يادآوري
برقراري ارتباط با مشتريان به شكلهاي مختلفي ميتواند انجام گيرد. از آنجايي كه اطلاعات تماس با مشتري هر كسب و كاري در CRM آن موجود است. برقراري تماس تلفني، ايميلي، تلگرامي و … با مشتريان سبب ايجاد حس مثبتي نسبت به آن كسب و كار در مشتريان ميشود. هر كسب و كاري بايد به كمك استراتژي مناسبي بتواند با برقراري ارتباط سازنده اطلاعاتي را در مورد نيازهاي جديد مشتري كسب كند. اين اطلاعات ميتواند در پيشبيني بازار و نيازهاي مشتري كمك بزرگي براي كسب و كارها باشد.
تهيه هديه كوچكي براي مشتريان وفادار
در هر كسب و كاري كه فعاليت كنيد مطمئنا ميدانيد كه دريافت هديهي كوچكي در كنار محصول مورد نظر كمك به سزايي در ايجاد ذهنيت مثبت در مشتري و جذب مشتري دارد. اين هديه در كسب و كارها به عنوان اشانتيون نيز شناخته ميشود. هر چه هديه همراه محصول به نوع محصولات كسب و كار نزديكتر باشد تاثيرگذاري بيشتري بر روي مخاطب خواهد داشت. اين هديه باعث ميشود كه پس از گذشت زمان مشخصي از خريد محصول نيز نام برند در ذهن مشتري باقي بماند از اين رو تعداد مشتري وفادار به برند افزايش مييابد.
ارائه تخفيف ويژه فصلي
در هر كسب و كاري كه فعاليت داشته باشيد مطمئنا امكان ارائهي تخفيف فصلي خواهيد داشت. به عنوان مثال اگر فروشگاه اينترنتي در زمينه مراسم عروسي داريد ميتوانيد در فصل زمستان كه تعداد مراسم عروسي برگزار شده نسبت به تابستان كمتر است، تخفيف ويژه فصل به مشتريان خود ارائه دهيد. تخفيف فصلي و كاهش قيمت تاثير به سزايي در ايجاد ذهنيت مثبت در مشتري و جذب مشتري وفادار خواهد داشت.
امكان پرداخت مبلغ سفارش به شكل اينترنتي
متاسفانه بسياري از كسب و كارهاي اينترنتي قبل از گرفتن نماد اعتماد الكترونيكي امكان پرداخت اينترنتي مبلغ سفارش را ندارند. اما جالب است بدانيد كه اين امر باعث دلسرد شدن مشتري از خريد ميشود. زيرا پرداخت الكترونيكي پايه و اساس يك فروشگاه اينترنتي است. بنابراين اگر اين امكان براي مشتري فراهم نشود در حقيقت به نياز مشتري توجه نشده است. بنابراين براي جذب مشتري وفادار در فروشگاه اينترنتي در صورتي كه امكان راهاندازي درگاه پرداخت الكترونيكي هم نداريد ميتوانيد از درگاه پرداخت زرين پال استفاده كنيد.
دليلي براي جذب مشتري وفادار ايجاد كنيد
ايجاد ارتباط عاطفي و احساسي با مشتريان يكي از اصول جذب مشتري وفادار در عصر ارتباطات است. از آنجايي كه در عصر ارتباطات تمام مراحل بازاريابي به سمت ديجيتاليزه شدن ميل ميكند. از اين رو برقراري ارتباط احساسي و همدلي با مشتري تاثير به سزايي در پيشبرد استراتژي بازاريابي احساسي و جذب مشتري وفادار دارد. زيرا عواطف و احساسات بخش بزرگي از تصميمگيريهاي انسان در خريد را تحت تاثير قرار ميدهد.
نتيجهگيري
در عصر بازاريابي ديجيتال جذب مشتري وفادار و يا به عبارت بهتر مشتري مداري هنر و علمي است كه شالودهي سالها تجربه است. امروزه مشتريها در كنار كيفيت بالاي محصولات به دنبال همدلي و خريد اينترنتي ساده و برقراري ارتباط دوستانه با برند محبوب خود هستند.
منبع: www.ibazaryabi.com
صبا روفهگرحق