شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، حجت الاسلام و المسلمين محمد قطبي در اين جلسه با تبريك ميلاد با سعادت امام جواد عليه السلام و با اشاره به روز شرف الشمس اذعان داشت: اين دو مناسبت مايه خير و بركت و باعث استجابت دعاها مي باشد.
وي در ادامه از انتظارات دفتر تبليغات اسلامي به عنوان هيأت مؤسس، از يك مدرسه علميه اشاره كرد و گفت: در دنيا نسل اول نهادهاي آموزشي و دانشگاهها بر پايه آموزش و خواندن و نمره گرفتن بود كه اين روش به بن بست رسيد و از اينجا بود كه نسل دوم دانشگاهها به وجود آمد.
حجت الاسلام و المسلمين قطبي ادامه داد: راههاي دريافت انسان فقط گوش نيست بلكه چشم انسان هم وجود دارد و در اينجا بحث پژوهش و كاوش در هستي هم مطرح است و دانشگاههاي پژوهش محور يا پژوهش مدار ايجاد شد. اين روش هم تا پيش رفت و بعد به اين نتيجه رسيدند كه همه وجود انسان كه گوش و چشم نيست. در اين مرحله به ساير توانمنديهاي بشر از قبيل دست، پا، مهارت و... هم توجه شد و نسل سوم دانشگاهها با عنوان دانشگاه هاي مهارتي و كارآفريني و فني و حرفهاي به وجود آمد كه اين مورد يك جهش علمي در دنيا بود.
وي تصريح كرد: در ادامه عده اي بيان كردند كه به شنيدهها، ديده ها و توانمنديها نمره داده مي شود و چرا به هسته مركزي انسان كه همان عقل و فكر و قوه عاقله انسانهاست نمره تعلق نمي گيرد؟ در اينجا بود كه نسل چهارم با عنوان دانشگاههاي خلاق، فن آور و نوآور شكل گرفت.
رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان ادامه داد: دنياي امروز به اين نتيجه رسيده است كه همه دانش در ديدهها يا شنيدهها يا توانمنديها نيست بلكه هسته مركزي اين موارد كه ميتواند انسان را به رشد و تعالي برساند و او را به حركت وا دارد و اين كه در چه فضايي زندگي كند؛ قدرت تفكر و عقلي اوست.
وي اذعان داشت: پيش از اين كه دنيا به اين نتيجه برسد حضرات معصومين عليهم السلام اين مطالب را بيان فرموده اند و ما در اين مورد كوتاهي ميكنيم و به سراغ منابع ديني نرفته بلكه از غربيها پيروي مي كنيم.
حجت الاسلام و المسلمين قطبي افزود: قرآن براي شنيده ها ارزش قائل است، همچنين براي ديدهها و مهارتها، ولي وقتي كه به فكر و قوه عاقله ميرسد چنان رتبه را بالا مي برد كه گويا وجه تمايز انسانيت انسان با همه مخلوقات در عقل و تفكر و انديشه اوست.
وي اذعان داشت: اگر بتوانيم به عقب برگرديم مي بينيم كه در حوزهها با قوه عاقله و فكر انسان را به درس خواندن وادار ميكردند نه به شنيده و ديده و مهارت. بلكه فكر و انديشه او بود كه ارزش داشت. از بين اين همه طلبه افراد نادري در تاريخ ماندند و نام و نشانشان باقي ماند. وقتي در كار اين افراد نگاه ميكنيم ميبينيم كه هر كدام يك نوآوري و يك ويژگي داشتند و آن اين كه عقل خود را به كار انداختند و نياز جامعه را شناسايي كردند، وقت گذاشتند و همت كردند و يك آوردهاي براي بشريت عطا كردند و با تاريخ گره خوردند.
رييس ميز تخصصي توسعه و تعميق فرهنگ قرآن ابراز داشت: در زمينه شعر و ادبيات هم همينطور است، هزاران نفر آمدند و رفتند و از بين آنها حدود هفتاد نفر معروف شدند و از بين اينها هم حدود 6 يا 7 نفر معروف هستند مثل حافظ، سعدي و... اين افراد تا زماني هستند كه آوردهشان نياز جامعه را حل كند و اگر روزي آورده فلان دانشمند نتواند نياز بشر را تأمين كند خودبخود از حيات اجتماعي حذف خواهند شد.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اين كه دفتر تبليغات اسلامي به عنوان يك نهاد فرهنگي وابسته به نظام است كه بدون واسطه از ولي فقيه حكم دريافت ميكند، گفت: وظيفهاي كه مقام معظم رهبري براي دفتر تبليغات اسلامي تعيين كرده اند اين است كه به عنوان پيشاني تفكر شيعه و پيشاني حركت لوكوموتيو جريان تبليغي جلو برود و مسير را آماده كند و قطار تبليغات ديني را دنبال خودش به سمت مورد نظر بكشاند. يعني نيازها و ضرورتها و افقها را شناسايي كند و براي مثلاً 50 سال آينده پيش بيني كند كه چه چيزهايي مورد نياز اين جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمين قطبي ادامه داد: دفتر تبليغات اسلامي براي تأمين اين ضرورت به چند ظرفيت رسيده است، اول ظرفيت پژوهشي و انجام كارهاي مطالعاتي، دوم ظرفيت دانشگاه، سوم ظرفيت فرهنگي و تبليغي از قبيل اعزام و فعاليت هنري فضاي مجازي و چهارم مركز آموزش عالي حوزوي كه اين ظرفيت اگر در راستاي مأموريت قرار گيرد نقطه قوت است و اگر در مسير قرار نگيرد نقطه ضعف ميشود.
وي تأكيد كرد: خواست ما اين است كه طلبه مؤسسه آموزش عالي حوزوي مجتهده امين(ره) به يك خروجي متفاوت با ديگر مدارس برسد، چون مأموريت ما تبليغي است و وظيفه ما تشريح، تبيين و توسعه فرهنگ دينمداري است كه ميتواند قالب مكتوب، هنري، رسانهاي و يا... داشته باشد.
رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان افزود: روشها و قالبها براي ما محدوديت ندارد و بسته به توانايي فرد، نياز، اقتضا و شرايط تعريف مي شود و براي ما افتخار است كه طلبه ما كه در سطح دو، سه يا چهار كه فارغ التحصيل شده توانمنديهاي ديگر هم دارد كه به عنوان يك نخبه تبليغي بتوان در اصفهان ياد كرد.
حجت الاسلام و المسلمين قطي در ادامه گفت: بايد از فضاي حوزه استفاده كرد و بايد دانست كه براي ايجاد فضاي تبليغي و فرهنگي هيچ محدوديتي وجود ندارد و بايد شرايط و زمينه حضور اجتماعي طلبه توسط مديران مهيا و از مشكلات نسل جديد و اوضاع جامعه آشنايي وجود داشته باشد و بايد سد رواني كه فقط و فقط به درس توجه دارد شكسته شود.
منبع: روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان