شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مخاطب را كنجكاو كنيد
پنجشنبه، 17 فروردین 1396 - 21:13 کد خبر:28862
كنجكاوي يكي از موتورهاي محرك انسان است كه اين اجازه را مي دهد تا فرد نسبت به چيزي بسيار مشتاق شود و بخواهد به هر نحوي كه شده اطلاعاتي به دست آورد. اين امر در فضاي كسب و كار مي تواند بسيار كاربردي باشد. اين يك واقعيت است كه ما انسان ها موجوداتي كنجكاو بوده و مدام در حال يادگيري و كشف دنياي پيرامون مان هستيم. اين تمايل در مغز قابل مشاهده و بررسي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كنجكاوي يكي از موتورهاي محرك انسان است كه اين اجازه را مي دهد تا فرد نسبت به چيزي بسيار مشتاق شود و بخواهد به هر نحوي كه شده اطلاعاتي به دست آورد. اين امر در فضاي كسب و كار مي تواند بسيار كاربردي باشد. اين يك واقعيت است كه ما انسان ها موجوداتي كنجكاو بوده و مدام در حال يادگيري و كشف دنياي پيرامون مان هستيم. اين تمايل در مغز قابل مشاهده و بررسي است.

وقتي به شركت كنندگان در تحقيقي كه در سال ۲۰۱۲ انجام شد، تصاوير تاري را نشان دادند، بخش هايي از مغز آنها كه با تضاد و تحريك مرتبط هستند، تحريك شدند. زماني كه تصاوير به طور واضح نشان داده شدند و كنجكاوي شركت كنندگان برطرف شد، آنگاه مدار پاداش مغز آنها فعال شد.

مدار يا سيستم پاداش مغز، گروهي از ساختارهاي عصبي هستند كه مسئول انگيزه (يا تمايل)، لذت و تقويت مثبت (يا يادگيري) هستند. طراحان تبليغات با ايجاد جاذبه براي كنجكاوي شما، تلاش مي كنند توجه تان را جلب كنند.با اين حال تنها كنجكاو كردن افراد كافي نيست بلكه لازم است به كنجكاوي آنان به شكلي مناسب پاسخ داده شود. در غير اين صورت ممكن است با نتيجه عكس آن  چيزي كه توقع داشته ايد مواجه شده و تمام تلاش هاي تان بي نتيجه بماند. هر پيام تبليغاتي براي اينكه بتواند مخاطب را به سوي محتواي پيام خود جلب كند، از يك نوع جاذبه استفاده مي كند. متداول ترين جاذبه هايي كه در پيام هاي تبليغاتي مورد استفاده قرار مي گيرد عبارتند از:

1-جاذبه منطقي

در جاذبه منطقي به طور مشخص و صريح مزاياي كالا، خود كالا، ويژگي هاي آن و... عنوان مي شود و از پرداختن به مسائل و موضوع هاي حاشيه اي خودداري مي شود. پيام هايي كه كيفيت، صرفه جويي، فايده و كاربرد كالا را نشان مي دهند از جمله پيام هايي است كه در آنها از جاذبه هاي منطقي استفاده شده است.

2-جاذبه خنده و طنز

تبليغاتي كه با محتواي خنده ارائه مي شود، در زمره تبليغاتي است كه بهتر از همه شهرت يافته و در بين تبليغاتي كه به نمايش در مي آيد بيشتر از بقيه به ياد مي ماند و در مورد آن صحبت مي شود. در بهره گيري از جاذبه خنده و طنز در تهيه آگهي لازم است، بايد و نبايدهايي را نظير مرتبط بودن با محصول در نظر گرفت.

ايده

زماني كه شما كنجكاوي فرد را تحريك مي كنيد، نوعي جاذبه ايجاد كرده ايد كه مقاومت در برابر آن غير ممكن است. در اين مرحله مشتريان مشتاق مرحله بعد مي شوند. اين ايده از نحوه معرفي و به فروش رسيدن رايانه  هاي شخصي گرفته شده است.

علت اين امر كه محصول توانست (حتي با قيمت نسبتا بالاي خود) خيلي زود بازار را در اختيار بگيرد اين بود كه اين تصور به خوبي در ذهن مخاطب ايجاد شده بود كه محصولي شگفت انگيز در برابرشان قرار گرفته است. همين امر هم باعث شد نه تنها افرادي كه واقعا به اين محصول نياز داشتند و با نحوه كار آن آشنا بودند، بلكه همگان بخواهند اين محصول را در اختيار داشته باشند. همين امر منجر به ايجاد موجي جديد شد كه به فروش فوق العاده اين محصول انجاميد.

اگر قصد داريد كه مخاطب را تحت تاثير قرار گيرد، لازم است كاري جديد بكنيد تا ذهن مخاطب به خوبي درگير شود. براي مثال در يك دعوت نامه لازم است در بخش مقدمه به نحوي عمل كنيد كه مخاطب علاقه مند به خواندن باقي آن نيز شود. اشتياق و علاقه شما هر كسي را كه در اطراف تان باشد تحت تاثير قرار مي دهد، ديگران را به سمت شما جذب مي كند و باعث مي شود ديگران بخواهند با شما در يك رابطه منطقي قرار بگيرند و در نهايت به شما ايده مي دهد و شما را تبديل به يك فرد تاثير گذار و پرقدرت مي كند.

آنچه در عمل بايد انجام دهيد

- يكي از مواردي كه مي  تواند باعث كنجكاوي افراد شود، اين است كه به آنها القا كنيد كه با چيزي جديد رو به رو هستند.

- براي آنكه بتوانيد مخاطب را تحت تاثير قرار دهيد، در ابتدا بايد نظر وي را جلب كرده تا بتوانيد او را به محصول علاقه مند كنيد.

براي مثال در يك آگهي با نشان دادن مشكلات بعد از زلزله مي توانيد اهميت تحت پوشش بيمه قرار گرفتن را به مخاطب نشان دهيد. با اين كار در ابتدا توجه مخاطب را به خود جلب كرده ايد سپس براي رهايي از اين مشكل راه حلي را پيشنهاد مي دهيد كه بدون شك روي مخاطب تاثيري عميق خواهد گذاشت.

 

منبع: فرصت امروز