شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برخي از مهمترين فعاليت هاي انجمن متخصصان روابط عمومي در سال 95
چهارشنبه، 25 اسفند 1395 - 09:29 کد خبر:28710
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- انجمن متخصصان روابط عمومي برخي از فعاليت‌هاي مهم اين انجمن در سال 1395 را اعلام كرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- انجمن متخصصان روابط عمومي برخي از فعاليت‌هاي مهم اين انجمن در سال 1395 را اعلام كرد.
 

رونمايي تعريف جديدي از روابط عمومي
امروزه باتوجه به تغييرات گسترده وروزافزوني كه در عرصه علم ارتباطات و روابط عمومي بويژه در حوزه ارتباطات آنلاين حادث شده است اين ضرورت را ايجاب كرده است بازنگري در مفاهيم، وظايف و ماموريت هاي علم، فن و هنر روابط عمومي متناسب با شرايط روز داشته باشيم. در همين راستا انجمن متخصصان روابط عمومي با درك اين نياز طي شش ماه اخير با برگزاري جلسات متعدد و كسب نظر و ديدگاه كارشناسان و صاحب نظران اين حوزه در نهايت در جلسه هيات مديره انجمن مورخ23 فروردين سال جاري (95) تعريف زير را مصوب كرد:


"روابط عمومي عبارت است از مديريت تعامل و تفاهم ميان سازمان و ذينفعان كه به تضمين منافع مشترك و اعتماد متقابل مي انجامد و موجب افزايش اعتبار و رضايت طرفين مي شود. "


همانطوركه مشخص است در تعريف مذكور از واژه هاي مديريت تعامل و تفاهم بين سازمان و ذينغعان استفاده شده است كه تاكيدي بر ضرورت تعاملي بودن رويكرد سازمان ها با مخاطبان شان را حكايت دارد؛ تعاملي كه در آن نشان از يك كنش ارتباطي و دوسويه را بيان داشته كه سازمان ها با مخاطبان شان همواره بايد در يك فرايند ارتباطي همسنگ و متقارن اين امر را محقق سازند؛ ارتباط و تعاملي كه امروزه از طريق توسعه تكنولوژي هاي نوين ارتباطي ظهور و بروز بيشتري يافته است.


همچنين تاكيد بر لزوم توجه به كسب منافع مشترك و ايجاد اعتماد متقابل بين سازمان و ذينفعان از ديگر موارد مهمي است كه در تعريف جديد بر آن تاكيد شده است كه روابط عمومي ها بايد بسترساز تحقق منافع و سودمندي متقابلي براي سازمان و مخاطبان بوده و يك بازي بردبرد را در اين جريان ارتباطي و تعاملي رقم زنند و در نهايت به دنبال تحقق يك رضايت طرفيني بوده كه پيامدآن چيزي جز رضايت ذينغعان و كسب اعتبار و مشروعيت سازماني را در پي نخواهد داشت.

 

 نشان عالي روابط عمومي

نشان عالي روابط عمومي در سال ۱۳۹۲ براي اولين بار توسط هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي مطرح و تصويب و شيوه نامه آن طراحي شد كه از سال ۱۳۹۲ اين نشان در راستاي تجليل از فعالان روابط عمومي و افرادي كه سال هاي سال در حوزه روابط عمومي مجاهدت و تلاش هاي بسياري انجام داده اند، اهدا مي شود. اولين دوره برگزاري اين مراسم در سال ۱۳۹۲ برگزار شد و در سال 1395 نيز دومين دوره آن برگزار گرديد كه از چهار نفر از مديران فعال و با سابقه روابط عمومي تجليل به عمل خواهد آمد.


برگزاري دومين همايش و جشن ملي ارتباطات و روابط عمومي

دومين همايش و جشن بزرگ روز ملي ارتباطات و روابط عمومي صبح امروز سه شنبه ۲۸ ارديبهشت 1395 به همت انجمن متخصصان روابط عمومي، بنياد رودكي، دانشگاه جامع علمي كاربردي (فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران) و موسسه كارگزار روابط عمومي در تالار وحدت برگزار شد.


برگزاري يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي

 يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي عصر روز سه شنبه ۲۲ تيرماه 1395 با اهداي جوايز به روابط عمومي‌هاي برتر به كار خود پايان داد.

 

اين جشنواره با همت انجمن متخصصان روابط عمومي و با همكاري دانشگاه‌ها، روابط عمومي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شركت‌هاي خصوصي و دولتي در دو بخش رقابتي و آموزشي در دو گروه تهراني و استاني در مركز همايش هاي بين المللي المپيك برگزار شد.


برگزاري اولين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش‌هاي روابط عمومي ايران

 اولين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش‌هاي روابط عمومي ايران با همت انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه كارگزار روابط عمومي در مركز همايش هاي بين‌المللي المپيك برگزار شد.


برگزاري دو كارگاه تخصصي و آموزشي

انجمن متخصصان روابط عمومي دو كارگاه آموزشي با عناوين”شيوه هاي ساخت و توليد فيلم و تيزرهاي تلويزيوني و تبليغاتي در روابط عمومي” و “شيوه ها و روش هاي تحليل محتوا در  روابط عموميبرگزار كرد.

 

انتشار دو كتاب جديد كاربردي توسط انجمن متخصصان روابط عمومي

دو كتاب جديد به نام هاي «گزارش نويسي در روابط عمومي» و «راهنماي نگارش و ويرايش صفحات وب» توسط انجمن متخصصان روابط عمومي و انتشارات كارگزار روابط عمومي منتشر شد.


 كتاب «گزارش نويسي در روابط عمومي» تاليف سيدشهاب سيد محسني است.

 

يكي از شاخه‌هاي فعاليتي و ارزيابي در جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه همه ساله توسط انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار مي‌شود مربوط به حوزه گزارش‌نويسي است.


همين موضوع ايجاب مي‌كند، شركت‌كنندگان در اين جشنواره نيز با اصول و فنون گزارش‌نويسي و شاخصه‌هاي مربوط به آن بيشتر آشنا شوند. به هرحال كتاب با بخش‌هايي مانند سابقه و پيشينه‌نويسي در گزارش، شيوه‌هاي تحقيق در گزارش‌نويسي، تيتر و ليدنويسي در گزارش، ويژگي‌هاي يك گزارش‌نويس و گزارش‌نويسي براي سايت و فضاي مجازي منتشر شده است.


تلاش بر اين بوده كه با تلفيق ساختار تئوريك با عمل كتابي كاربردي منتشر شود. همچنين بخش ضمائم كتاب از نمونه‌هاي برتر حوزه گزارش‌نويسي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي موفق در جشنواره دهم انتشارات روابط عمومي‌هاي كشور انتخاب شده كه بتواند الگويي عملي را در اين زمينه نيز ارائه كند.


كتاب «راهنماي نگارش و ويرايش صفحات وب» كه توسظ مهدي باقريان تهيه و تدوين شده است به مخاطبان كمك مي‌كند تا محتواي وب را به صورت موثري تهيه كنند و آن را با استانداردهاي مورد استناد ويراستاران تطبيق دهند و همچنين خوانايي آنلاين خود را افزايش دهند.

 

 اصول نگارش صفحات وب، نگارش وب و سبك ارائه، آماده‌سازي محتوا و مديريت فرايند نگارش ويرايش، غلط‌گيري وب‌سايت‌ها، بهبود و رتبه‌بندي در موتورهاي جستجوگر از فصول شش گانه اين كتاب است.


اين كتاب ها در راستاي ارايه الگوهاي كاربردي در حوزه نشر منتشر مي شود.

 

شايان ذكر است انجمن متخصصان روابط عمومي در سال ۱۳۹۱ چهار عنوان كتاب كاربردي با موضوعات “پوستر“، “بروشور“، “فنون مطبوعاتي براي نشريه” و “برنامه ريزي نشر“ منتشر نموده است.


انتشار سه لوح فشرده از يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي

سه لوح فشرده از يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي منتشر شد.

 

يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي در دو سطح ملي و استاني ۲۲ تيرماه 1395 توسط انجمن متخصصان روابط عمومي در محل مركز همايش هاي بين المللي المپيك برگزار ‌شد.
 
انجمن متخصصان روابط عمومي خواستار تشكيل كميته هاي تخصصي بررسي ابعاد تنزل جايگاه روابط عمومي‌ها شد

 انجمن متخصصان روابط عمومي با صدور بيانيه اي مجددا بر لزوم ارتقاء جايگاه روابط عمومي در سازمان ها تاكيد كرد.

 

به گزارش كميته اطلاع رساني انجمن، به دنبال تنزل جايگاه روابط عمومي‌ها در استانداري ها، انجمن متخصصان روابط عمومي با انتشار بيانيه ‌اي خواستار ارتقاء جايگاه و اقتدار سازماني روابط عمومي در دستگاهاي اجرايي كشور شد.

 

در بخشي از اين بيانيه آمده است: متاسفانه عليرغم انتقادات و پيشنهادات بسياري از سوي انجمن ها، صاحب‌نظران و كارشناسان ارتباطات و روابط عمومي‌ در خصوص لزوم بازنگري در تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري ها، متاسفانه تاكنون هيچ اقدامي براي اصلاح اين تصميم نادرست گرفته نشده است.

 

در بخش ديگري از اين بيانيه با اشاره به اهميت جايگاه و ماهيت كاري روابط عمومي‌ در سازمان ها آمده است: روابط عمومي‌ها اگر در جايگاه مناسب خود قرار نداشته باشند نمي توا‌نند بسياري از ماموريت هاي سازماني و رسالت‌هاي خطير خود را در عرصه اطلاع‌ رساني واطلاع يابي محقق سازند.


همچنين در اين بيانيه، انجمن متخصصان روابط عمومي از متوليان اين حرفه در كشور خواسته است با تشكيل كميته هاي تخصصي به بررسي ابعاد اين تصميم گيري نادرست و غير تخصصي اقدام كرده و هرچه سريع تر نسبت به بازنگري و ارتقاء مجدد روابط عمومي‌ استانداري ها به جايگاه شان اقدام نمايند.


برگزاري نشست هم انديشي انجمن متخصصان روابط عمومي
نشست هم انديشي انجمن متخصصان روابط عمومي با حضور اعضاء، اساتيد، مديران و كارشناسان روابط عمومي در هتل ارم برگزار شد.

به گزارش كميته ارتباطات انجمن متخصصان روابط عمومي، در ابتداي اين نشست سيدشهاب سيد محسني رييس انجمن با ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در شش ماهه دوم سال جاري گفت: بررسي پيش نويس قانون جامع روابط عمومي،تهيه كتاب سال روابط عمومي ايران(95)، تهيه فراخوان دوازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي ها ، مشاركت در بر گزاري همايش ها و كارگاههاي آموزشي تخصصي روابط عمومي وفعال كردن كميته هاي كاري انجمن از جمله اقدامات انجمن متخصصان روابط عمومي را شامل شده است.

وي با تاكيد بر لزوم بهر ه گيري از فناوري هاي نوين در عرصه اطلاع رساني مباحث علمي وتخصصي روابط عمومي گفت: با ساماندهي وب سايت و راه اندازي گروه وكانال تلگرامي انجمن، ارتباط وتعامل علمي سريع وخوبي بين اعضاء وصاحب نظران حوزه روابط عمومي برقرار شده است.

همچنين در اين نشست مهدي باقريان عضو هيات مديره انجمن، گزارشي از مقدمات دومين نمايشگاه دستاوردهاي روابط عمومي در محل مجلس شوراي اسلامي كه قرار است در ارديبهشت ماه سال 1396 و به مناسبت روز ملي روابط عمومي برگزار شود را ارائه كرد.

در ادامه اين نشست، دكتر اميني فرد سخنگوي كميسيون بهداشت و درمان مجلس درسخنان كوتاهي با اشاره به نقش روابط عمومي در توسعه سازمانها اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي آمادگي لازم را براي تصويب قوانين مرتبط با حوزه ارتباطات و روابط عمومي را دارد.

درادامه اين نشست اساتيد، مديران و كارشناسان، پيشنهادات و نقطه نظرات خود را در خصوص برنامه هاي انجمن و ساير مسائل و مشكلات و موانع توسعه روابط عمومي در كشور بيان كردند.