شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، نشست هم انديشي مديران شركتهاي حاضر در پنجمين همايش طلاي سبز در دومين روز از اين همايش و با حضور نمايندگان علمي و مديران بخش R & D شركتهاي بزرگ داروهاي گياهي ايران برگزار شد.
در اين نشست نمايندگاني از شركتهاي گلدارو، شفاي كردستان، داروسازي رازك، شركت آويژه تجارت سپهر، اروم طب دارو، مجتمع صنايع دينه، بهتا دارو، داروسازي امين، طرح توسعه سلامت سنا، جمعي از داروسازان و اعضاي هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي حضور پيدا كردند .
شادمهر راستين بهعنوان مشاور برند، در اين نشست عنوان كرد: هيچ چيز در عالم تجارت بديهي نيست و فعالان داروهاي گياهي بايد بدانند كه صرف اينكه گياهان دارويي براي سلامتي مفيد هستند، دليل براي موفقيت داروهاي گياهي نمي شود. اين بازار براي توسعه، نيازمند برندسازي است.
بايد پزشكان و مصرف كننده ها، در مقابل انتخاب يك داروي گياهي، به بلوغ برسند و در اين ميان نقش شركت هاي داروهاي گياهي، براي ايجاد اين بلوغ در مصرف كنندگان و پزشكان، بسيار حياتي است.
مصرف كنندگان بايد نسبت به مزيتها و عوارض داروهايي كه مصرف ميكنند آگاه باشند. در اين ميان بسيار ضروري است كه در توسعه بازار، نگاه محصولمحور نداشته باشيم. نگاه محصول محور، سبب ميشود در صورت نبودن محصول، برند شما فراموش شود. چيزي كه باعث مي شود شما در عرصه داروهاي گياهي، مشتري هاي وفادار خود را پيدا كنيد، نگاه برند محور است كه اين نگاه، در حوزه سلامت، پديد نمي آيد مگر با فرهنگسازي سلامت. فعالان حوزه داروهاي گياهي بايد پيش از تبليغ محصول خود، تبليغ سلامتي را براي مردم انجام دهند .
ميثم كريمي يكي از اعضاي تيم برگزاركننده همايش طلاي سبز و باني اين نشست هم انديشي، در اين نشست بيان كرد: با توجه به توسعه شهرنشيني و مشكلاتي كه از عوارض داروهاي شيميايي بر سلامت مردم وارد مي آيد، رفتن به سمت استفاده بيشتر از داروهاي گياهي يك موضوع اجتنابناپذير است اما اين حوزه با خطراتي روبروست كه قصد داريم در اين نشست همانديشي به بررسي آنها بپردازيم.
وي ادامه داد: بسته بندي نامناسب، محصولات زيرزميني، رقابت نادرست و عدم آگاهي مصرف كنندگان به اين دسته از داروها، از جمله چالشها و معضلاتي است كه شركتها و مردم با آن روبه رو هستند. از طرف ديگر پزشكان نيز كمتر به تجويز داروهاي گياهي رغبت نشان مي دهند .
كريمي گفت: يكي ديگر از مشكلاتي كه در حوزه داروهاي گياهي مشاهده مي شود جايزه هايي است كه براي اين داروها در نظر گرفته مي شود و كار به جايي ميرسد كه داروخانه دار براي اينكه از اين جايزه ها استفاده كند مدام اقدام به خريداري ميكند و در نهايت انباري از داروهاي گياهي در داروخانه ها پديد مي آيد .
وي به نظرسنجي ماهنامه غذا و دارو از جامعه آماري داروسازان و داروخانهداران اشاره كرد و گفت: طبق نظرسنجي هايي كه صورت گرفته و طبق اطلاعاتي كه داروسازان و داروخانهدارها به ما دادهاند، 15 درصد مردم هنوز تفاوت ميان داروهاي گياهي و گياهان دارويي را نمي دانند .
كريمي عنوان كرد: همچنين در اين نظرسنجي ها، آمار قابل توجهي از مردم اقدام به خوددرماني و دگر درماني مي كنند كه ساماندهي اين موضوع نيازمند فرهنگسازي بيشتر در اين حوزه است. از طرف ديگر مشكلي كه گريبانگير حوزه داروهاي گياهي است گريزان بودن سرمايهگذاران است. سرمايهگذاران حس ميكنند توليد داروهاي گياهي، ريسك بالايي دارد و امكان برگشت سرمايه برايشان كم است .
وي گفت: استفاده از پوسترهاي يكشكل و شعارهاي كليشهاي در داروخانهها براي فروش بيشتر دارو، نبودن سيستم توزيع مناسب و نداشتن بسته بندي خلاق از ديگر مشكلاتي است كه در حوزه داروهاي گياهي مشاهده مي شود .
كريمي با اشاره به اين جمله كه (بسته بندي لباس شما نيست، سخنراني شماست) بيان كرد: با توجه به اينكه مردم شناخت كافي از داروهاي گياهي ندارند، بستهبندي خلاق مي تواند به عنوان يك رسانه، اطلاعات مناسبي را در اختيار مصرف كنندگان قرار دهد. ميتوان ادعا كرد كه داروهاي گياهي اصليترين موضوعي است كه نيازمند بسته بندي خلاق است .
وي در نهايت با اشاره به تشكيل كارگروه روابط عمومي پنجمين همايش طلاي سبز بيان كرد: با توجه به مشكلاتي كه امروزه در حوزه داروهاي گياهي مشاهده مي شود، ما نيازمند اين هستيم كه بيشتر با تعامل شما دوستان دستاندركار در حوزه داروهاي گياهي، به بررسي اين حوزه بپردازيم و راهحلي براي رفع معضلات اتخاذ
كنيم كه در همين راستا پيشنهاد ميشود كارگروهي متشكل از پزشكان، توليدكنندگان و مديران R & D و علمي شركتها، به بررسي اين موضوع بپردازد .
مجتبي جاننثاري از شركت گلدارو گفت: با تشكيل كارگروه موافق هستيم و بهتر است در دل اين كارگروه تصميماتي در خصوص فرهنگسازي بگيريم. بايد اين نكته را ميان تمام دستاندركاران حوزه داروهاي گياهي جا بيندازيم كه شركتهاي دارويي، رقيب يكديگر نيستند. بايد همگي كمك كنيم و سهمي در ارتقاي سلامت جامعه داشته باشيم.
فرزين تفكري از شركت گلدارو گفت: متاسفانه در بحث فرهنگسازي اقدامات قابل توجهي صورت نگرفته است و اقدامات شركتها در خصوص فرهنگسازي نيز بيشتر بهصورت مقطعي بوده است.
برهان حسيني از شركت شفاي كردستان گفت: چيزي كه ما امرزه به آن نياز داريم همفكري است. ما به اعتماد نياز داريم. ما همه بايد منافع شخصي را كنار بگذاريم و دغدغهي اصلي ما بايد اين باشد كه دانش بومي ايران را به دنيا معرفي كنيم. متاسفانه در ايران تقليد زياد اتفاق ميافتد. براي نمونه اثر آويشن بر سرفه كه حتي بومي هم نيست، طوري به يك باره طرفدار پيدا كرد كه بسياري از شركتها به سمت توليد شربت سرفه آويشن رفتند. شايد بيشتر از 07 برند مختلف از اين شربت وجود داشته باشد. بايد توليدكنندگان داروهاي گياهي هر كدام قسمتي از كار توليد را به عهده بگيرند و از دوبارهكاري پرهيز كنيم.
رضا نعمتي از داروسازي رازك گفت: بايد از برگزاركنندگان پنجمين همايش طلاي سبز و اين جلسه همانديشي تشكر كنم و اميدوارم اين نوع جلسات بيشتر برگزار شوند. اما نكتهاي كه ميخواهم بگويم بحث فرهنگسازي است. بايد توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشيم. به رغم اينكه 1 درصد از سهم داروهاي ايران مربوط به داروهاي گياهي است اما نزديك به 07 درصد مصرف، از راههاي غيراصولي صورت مي گيرد. مردم عادت كرده اند از روشهاي غير اصولي تامين نياز كنند و تغيير عادتهاي مردم كار دشواري است كه نيازمند فرهنگسازي است. از طرف ديگر موضوع بسته بندي نيز بسيار مهم است و اگرچه زيرمجموعه بازاريابي به حساب مي آيد اما مي توان به آن به مثابه فرهنگسازي نگاه كرد.
مصطفي ملكزاده از شركت آويژه تجارت سپهر گفت: اين نشست هم انديشي حركت بسيار خوبي در جهت توسعه بازار و برندينگ به حساب مي آيد كه جاي تشكر دارد. خوب است در كارگروه روابط عمومي اتاق فكري شكل بگيرد كه به صورت حرفهاي به بحث برندينگ بپردازد. به شخصه فكر ميكنم بسياري از افراد هدف مشخصي در مصرف و يا تجويز داروهاي گياهي ندارند. حتي در برخي از سلامتكده ها مشاهده مي شود كه به صورت فلهاي گياهان دارويي را به مردم عرضه مي كنند. هنوز مردم ما تقاوت ميان اسانس و عصاره را نمي دانند. هنوز برخي از عطاريها، گل بنفشه را به جاي پنيرك به دست مردم ميدهند. اميدواريم اين كارگروه بتواند در حوزه فرهنگسازي اتفاق خوبي را رقم بزنيم
علي پرويزيزاده، داروساز، گفت: فكر ميكنم در قدم اول بايد بررسي كنيم كه نظام سلامت ما به چه داروهاي نياز دارد و اين نياز را به صورت مجزا به شركتهاي مختلف بسپاريم. از طرف ديگر بايد بيانديشيم كه دولت چگونه مي تواند حمايت كند. اگر بشود بودجهاي از طرف دولت براي اين موضوع در نظر گرفته شود بسيار خوب است.
علي سنبلي از شركت اروم طب دارو و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي، گفت: مشكلات عديدهاي در حوزه داروهاي گياهي مشاهده مي شود. ممكن است شما طلاي ناب توليد كنيد اما با شركت پخش مشكل پيدا كنيد و در نهايت آنقدر ضرر كنيد كه ديگر قيد توليد همان طلاي ناب را بزنيد. همچنين در بحث تحقيقات داروهاي گياهي، آناليز ضعيف است. داروهاي گياهي براي برند شدن نياز به تحقيقات و آناليز زيادي دارد. در نهايت فكر ميكنم حلقه توليد فرآورده هاي گياهان دارويي نيازمند آموزش است. بايد كشاورزان بدانند چگونه محصول اوليه را به دست توليدكنندگان برسانند.
منبع: روابط عمومي پنجمين همايش طلاي سبز