شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با توجه به رشد فزاينده شبكه هاي اجتماعي و همچنين انتشار روزافزون اطلاعات در اين شبكه ها كه اين روزها اضافه بر اينكه تبديل به سرگرمي و علاقمندي ميليون ها نفر از كاربران فضاي مجازي شده است بايد اذعان نمود كه اين سبك انتشار مطالب اكنون به عنوان يك شغل قلمداد مي شود پس بهتر است در كنار شناخت بهتر هر كدام از شبكه هاي مجازي و آشنايي بيشتر با قابليت هاي آنها، مهارت اشتراك گذاري در هر كدام از آنها را نيز فرا گيريم.
شما بسته به نوع فعاليتي كه مي كنيد بهتر است با شبكه هاي اجتماعي، مخاطبين آن شبكه ها و نحوه عملكرد و مديريت آنها آشنا شويد.
شما ممكن است بدون هيچگونه سناريويي مطالب خام خود را در دهها شبكه منتشر نماييد و بعد از آن نيز هيچگونه مطالعه اي بر فعاليت رقيبان يا بررسي مشاركت ها و بازديدهاي كاربران شان، خصوصيات مخاطبين رقيب و بازخوردهاي آنان انجام ندهيد پس قبل از ادامه اين روش از فعاليت در شبكه هاي مجازي اين مطلب را با هم مي خوانيم تا به چكيده بسيار مهمي از فرآيندهاي اثربخش مجازي براي انتشار مطالب پي ببريم.
قبل از هر چيزي بياييد با هم به چند سوال پاسخ دهيم! ( لطفا جواب ها را بر روي يك كاغذ يادداشت كنيد)
1 – كار يا تخصص شما چيست؟
2 – آيا بصورت شخصي (فردي) يا بصورت يك موسسه / شركت و... فعاليت مي كنيد؟
3- در چه موضوعاتي مطالب را در فضاي مجازي منتشرمي كنيد؟ ( تجاري، آموزشي، اخبار، سرگرمي و...)
4 – آيا بازديد و ارجاع كاربران به سايت شما هدف نهايي است؟
5 – موارد يا عناوين مهم (كلمات كليدي) فعاليت خودتان را ذكر كنيد ( حداكثر 10 كلمه كليدي)
6 – آيا كاربران شما عامه مردم هستند يا خاص؟
اكنون بايد پاسخ هايتان را چند بار مورد بازنگري قرار دهيد و به پاسخ هاي دقيق تري نزديك شان كنيد، از عمومي نوشتن و كلي گويي بپرهيزيد و روي اصل موضوعي كه مي خواهيد كار كنيد تمركز كنيد!
خود را همه چيزدان و همه فن حريف معرفي نكنيد چرا كه كار بر روي يك موضوع تخصصي مي تواند موفقيت هاي چشم گيري براي شما به ارمغان بياورد.
بعد از اينكه مسير تخصصي فعاليت خودتان را مشخص نموديد و كلمات كليدي خود را مشخص نموديد حالا مي بايست با شبكه هاي مختلف نيز آشنا شويد تا در هر شبكه اي به زبان خودش مشاركت كنيد تا كاربران موضوع تخصصي شما نيز بتوانند شما را پيدا كنند و ماندگار شوند.
پينترست و اينستاگرام
مثلا شما بايد بدانيد كه پينترست و اينستاگرام، شبكه هايي عكس محور هستند و براي فعاليت هايي كه با گرافيك و عكس محتوا را به مخاطب مي رسانند بهتر كاربرد دارد، اين فعاليت ها مي توانند معرفي محصولات، خدمات و كالاها و پوشاك و دكوراسيون و موارد از اين دست و ... باشد.
بايد بگويم كه بانوان و جوانان بيشترين قشر كاربري اينستاگرام هستند. اما در پينترست كاربران از لحاظ سطح تحصيلات و درآمد رتبه بالاتري دارند
حالا شما بايد بتوانيد براي هر كدام از اين دو شبكه عكس محور مطالب تان را طوري آماده كنيد كه هم بتواند فعاليت شما را معرفي كند و هم مخاطب را جذب كند. كارهايتان را از حالت هاي كليشه اي به آثاري خلاقانه تبديل كنيد.
يادتان باشد كه در اينستاگرام آن چيز كه مي خواهيد به كاربر بگوئيد در تصوير بياوريد و در متن يا توضيحات با كاربران صحبت كنيد يا از آنها بخواهيد شما را فالو كنند يا دوستانشان را در اين پست تگ كنند بعد از آن كليد واژه هايتان را با استفاده از # درج كنيد . همچنين از درج كليدواژه هاي غيرمرتبط بپرهيزيد!
فيسبوك
امروز فيس بوك را مي توان سومين كشور بزرگ جهان دانست چرا كه بيشترين تعداد از كاربران را در خود جاي داده و همچنين ميزان گسترده اي از اشتراك اطلاعات در اينترنت را در اين شبكه مي توان يافت كه دليل آن نيز ويژگيهاي خاص فيسبوك و سهولت انتشار مطالب آن است.
اشتراك ويدئو، متن، عكس، لينك و … به تنهايي يا بصورت مشترك و همچنين اشتراك گذاري ويروسي مطالب در اين شبكه ميتواند در معرفي شما و خدماتتان مفيد واقع شود. براي اينكه همه نوع كاربري در فيسبوك وجود دارد شما بايد بتوانيد سناريوي انتشار مطالب تان در فيسبوك را طوري تنظيم كنيد كه عنوان مطلب، عكس يا ويدئو و متن آن براي جمع كثيري از كاربران جذاب باشد تا افراد بيشتري بتوانند آن را مطالعه يا به اشتراك بگذارند.
لينكدين
لينكدين عنوان بزرگترين شبكه آكادميك و تجاري را يدك مي كشد كه داراي كاربراني با تحصيلات و درآمدي بالاتر از ديگر كاربران هستند جالبه بدانيد درصد بالايي از كاربران لينكدين را آقايان تشكيل مي دهند.
در اين شبكه شما مي بايست يك پروفايل رسمي و دقيق براي خود آماده كنيد چرا كه اعتبار فعاليت شما از اعتبار پروفايل شما گرفته مي شود. بيشترين آمار جويندگان كار را مي توانيد در اين شبكه آنهم بصورت تخصصي پيدا كنيد.
در لينكدين اگر بصورت حساب شده فعاليت كنيد مي توانيد برند فعاليت خود را بهبود بخشيد.
توييتر
توئيتر يك شبكه اطلاع رساني است كه مي تواند كمك بزرگي به شما در نشر مطالب كند. اگر شما بتوانيد بصورت دقيق و حساب شده و مستمر در اين شبكه اطلاع رساني كنيد كسب و كار شما نيز رونق مي گيرد. در اين شبكه جنسيت و سن تاثيري ندارد و مهم نيست و فعاليت شماست كه ديده مي شود پس خوب بنويسيد!.
تلگرام
تلگرام يكي از وسيع ترين شبكه هاي اجتماعي مورد استفاده در ايران است كه بالاترين آمار كاربران اين شبكه را ايراني ها تشكيل داده اند.
كاربران وسيعي در اين شبكه حضور دارند و از گروهها و كانال هاي آن استفاده مي كنند. اما فعاليت در تلگرام خصوصيات خاص خود را مي طلبد كه مي توان توجه به علايق كاربران، چيدمان درست مطالب، پست هاي حساب شده و تاكتيكي، استفاده از شكلك ها و خلاصه گويي را از جمله تكنيك هاي موفقيت در تلگرام نام برد.
اگر در تلگرام كانالي داريم بررسي سلايق كاربران و همچنين استفاده از خاصيت اشتراك گذاري مطالب توسط كاربران بايد نهايت استفاده را برد و مثلا با درج فايل هاي موسيقي بي كلام در شب يا صبح بخير در ابتداي روز كاربران را به انتشار مطالب خود تشويق كرد.
انتشار مطالب مورد علاقه كاربران و همچنين بازنشر آنها در گروه هاي بزرگ مي تواند بر تعداد كاربران كانال هاي شما بيافزايد.
همچنين هر مدت از نظرسنجي هاي چالشي در كانال خود استفاده كنيد تا از نظرات كاربران مطلع شويد. يا از مسابقات كانالي استفاده كنيد تا كاربران را تشويق به بازنشر مطالب خود كنيد
مطالب بالا بسته به نوع فعاليت شما مي توانيد مفيد يا مضر باشد لذا شناخت نوع فعاليت شما و گروههاي كاربري مرتبط با آن قبل از انتشار مطالب ضروري است.
استراتژي فعاليت شما و شبكه سازي براي آن
اگر شما در هر كدام از اين شبكه ها فعاليت مي كنيد بايد دقيقا بدانيد چه مطلبي را، در چه زماني و براي چه كساني داريد به اشتراك مي گذاريد شناخت شما از علايق كاربران و همچنين خصوصيات آن شبكه اجتماعي مي تواند موفقيت شما را به ارمغان بياورد. قرار نيست شما به هر قيمتي مطالب تان را منتشر كنيد يا به هر قيمتي مشتري جذب كنيد اينجا بايد به اصول خود پايبند بمانيد و نظم را به كاربرانتان منتقل كنيد و آنها را به نظم عادت دهيد.
با توليد محتوا پادشاهي كنيد!
مطالب توليد كنيد، آنهم مطالب دست اولي كه تاكنون منتشر نشده، استفاده مستمر شما از مطالب كپي مي تواند به اعتبار شما و از دست دادن مخاطبين منجر شود.
پيش از انتشار مطالب بايد پست خود را چند بار مطالعه كنيد، بالا پايين كنيد، كلمات را تغيير دهيد ، غلط هاي املايي و تايپي را تصحيح كنيد و آن را از حالت آشفتگي و شلوغ خارج كنيد.
در ابتداي كار صبر پيشه كنيد
خيلي از ماها در ابتداي كار با عجله كردن و انتشار وسيع مطالب سعي مي كنيم به سرعت به تعداد بالايي از كاربران و همچنين بازخوردهاي مثبت برسيم. كاربران بايد به مرور شما را باور كنند و همچنين متوجه شوند كه شبكه شما يك شبكه فعال است و نه يك شبكه غيرفعال.
لذا شما مي بايست صبر پيشه كنيد و ماه ها به فعاليت مستمر و هدفمند خود ادامه دهيد تا كاربران شما تبديل به كاربران واقعي شما شوند.
ربات ها را بازنشسته كنيد
در شبكه هاي اجتماعي در فضاي عمومي يا خصوصي شخصي را با اختيارات مديريتي براي پاسخ دادن به سوالات كاربران بگذاريد آنها بدنبال پاسخي براي سوالات خود هستند. اين پاسخ ها مي تواند پاسخي براي ديگر كاربران نيز باشد. مديران شبكه هاي شما بايد با مجموعه شما و تاريخچه آن آشنا باشند.
امپراطوري هشتگ ها را برپا سازيد!
شما در مطالب تان مي بايست از هشتگ ها استفاده كنيد، همانطور كه قبلا هم گفتم از هشتگ هاي مرتبط استفاده كنيد، براي هر هشتگ هم مي توانيد شعار مناسبي را طراحي كنيد و در تصاوير اينستاگرام يا ديگر شبكه ها استفاده كنيد تا به برندسازي فعاليت تان كمك بيشتري كند فقط يادتان نرود كه در استفاده از هشتگ ها زياده روي نكنيد!
سياهي لشكرهاي فالوئر نخريد!
بعضي ها بجاي پيدا كردن كاربران علاقه مند به حرفه خود اقدام به خريد فالوئر و دنبال كننده مي كنند برعكس تبليغات كه براي فعاليت شما مي تواند مفيد باشد خريد فالوئر و دنبال كننده مضر است لذا با انجام تبليغات هدفمند و مستمر مي توانيد كاربران علاقه مند به فعاليت خود را شناسايي كنيد.
در روز يك يا چند بار سرو كنيد
گذاشتن مطالب زياد در ساعات كم باعث يك بي نظمي در شبكه ( كانال يا پيج شما) مي شود كه منتهي به بي اعتمادي كاربران نسبت به شما مي گردد. مطالب زياد و تكراري مي تواند براي اعضاي شما آزار دهنده باشد به حضور مخاطبين احترام بگذاريد. آنها مي دانند كه چه نوع كانال يا پيچي يا برندي را دنبال مي كنند پس بصورت مرتب و مستمر خودتان را تبليغ نكنيد
زبان گوياي تصاوير را فراموش نكنيد
براي اينكه پست هاي شما داراي محبوبيت شده و توسط كاربران دست به دست بچرخد از تصاوير مرتبط و تاثيرگذار استفاده كنيد. به اين تصاوير روح ببخشيد و در آنها از اطلاعات يا داده هاي مهم استفاده كنيد تا توسط كاربران بيشتري پسنديده شود. اينفوگرافيك هاي مهمي كه امروزه مورد محبوبيت بيشتري دارد را توليد كنيد حتي در مورد مسايل اجتماعي روز پست هاي اينفوگرافيك طراحي كنيد و با درج لوگوي خود بر روي آنها در سبب انتشار آنها در n بي نهايت شود. انتشار آنها مي تواند باعث پسنديده شدن و دريافت لايك بيشتري از سوي كاربران گردد.
خروس بي محل نباشيد
به زمان استراحت كاربرانتان احترام بگذاريد، و مطالب تان را در زمان هاي مناسب در شبكه هاي اجتماعي تان انتشار دهيد چرا كه بيشترين تعداد بازديدكنندگان از شبكه هاي اجتماعي در ساعت هاي 8 تا 11 صبح و 9 تا 11:50 شب حضور دارند انتشار مطالب در اين ساعت هاي خاص مي تواند بازديد كننده بيشتري را براي شما به ارمغان بياورد.
كركره را پايين بكشيد
يادتان باشد كه از ساعت 12 شب تا ساعت 7 صبح انتشار هر گونه موردي در شبكه هاي اجتماعي بالاخص انواع موبايلي آن مي تواند باعث آزار مخاطبين شما شود. براي همين اين ساعت ها را در خاموشي كامل استراحت كنيد
اميدوارم با خواندن اين مطلب و همچنين تمرين بهتر سرو كردن مطالب در شبكه هاي اجتماعي بتوانيم به مفهوم استفاده از تكنولوژي همراه با اخلاق كاربري و توانمندي دست يابيم.