شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه شركت‌هايي مانند اوبر صنايع قديمي را مختل مي‌كنند؟
دوشنبه، 16 اسفند 1395 - 11:40 کد خبر:28551
اين روزها سرويس‏هاي اسنپ و تپسي در ايران سر و صداي زيادي به پا كرده‏اند و حداقل اكثر تهراني‌ها با اين سرويس آشنايي دارند و اپليكيشن آن را در گوشي خود نصب كرده‏اند. به نظر مي‏رسد ديگر پيشرفت موج‏هاي تكنولوژي و كسب‏و‏كارهاي فناورانه اجتناب‏ناپذير است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اين روزها سرويس‏هاي اسنپ و تپسي در ايران سر و صداي زيادي به پا كرده‏اند و حداقل اكثر تهراني‌ها با اين سرويس آشنايي دارند و اپليكيشن آن را در گوشي خود نصب كرده‏اند. به نظر مي‏رسد ديگر پيشرفت موج‏هاي تكنولوژي و كسب‏و‏كارهاي فناورانه اجتناب‏ناپذير است. اسنپ و تپسي مدل مشابه سرويس هم‏سفري آنلاين اوبر است كه در بيش از 536 شهر جهان فعاليت دارد. اما چرا اين نوع سرويس‏ها و سرويس‏هاي مشابه با اقبال عمومي مواجه مي‏شوند و چگونه توانسته‏اند در صنعت خود تحول ايجاد كنند؟ با نگاهي به صنايع سنتي در ايالات متحده آمريكا، واضح است كه بسياري از آنها قديمي و حتي خسته‏كننده هستند. اما مشتريان همچنان به استفاده از آنها ادامه مي‏دهند؛ چرا كه هيچ جايگزين‏ عملي وجود ندارد. اما در اين ميان زماني كه شركتي جذاب، مدرن و نو توسعه مي‏يابد، همه چيز تغيير مي‏كند.

 

كلمه «اختلال» به‌طور گسترده‏اي در چرخه‏هاي كارآفريني بد به‌كار رفته است. طي اين سال‏ها، كارآفرينان نوآوري را با اختلال اشتباه گرفته‏اند و گرچه اختلال قطعا نوآوري بسيار زيادي را دربرمي‏گيرد؛ اما آنها خيلي مشابه نيستند. گرچه اختلال با ارائه چيز‏هاي جديد به مشتريان، يك صنعت را به‌طور كامل تغيير مي‏دهد، نوآوري صرفا يك ارزش موجود را بهتر، ارزان‏تر يا سريع‏تر مي‏سازد.اختلالگران هميشه وارد بازارها مي‏شوند. برخي نسبت به سايرين پرجلوه‏تر هستند؛ اما همه آنها روزي به ايجاد اين تاثير پايان مي‏دهند. به لطف نفوذ اقتصاد اينترنتي و تكثير تكنولوژي‏هاي جديد، در حال حاضر در حال تجربه اختلال بيشتري نسبت به حالت عادي هستيم. در اينجا نگاه سريعي به سه مورد مطالعاتي و درس‏هايي كه مي‏توان از موفقيت آنها آموخت مي‏اندازيم.

1. Purple : زماني كه به صنعت تشك نگاه مي‏كنيم، به نظر كهنه و ايمن مي‏آيد. مشتريان به‌طور كلي به يك فروشگاه مي‏روند، روي چندين تشك دراز مي‏كشند، تشكي كه با آن احساس راحتي بيشتري دارند را انتخاب مي‏كنند و به اين صورت خريد خود را انجام مي‏دهند. اما جدا از ظهور Tempur-Pedic در اوايل دهه 2000 ميلادي، تغيير چندان زيادي در اين صنعت رخ نداده بود؛ تا اينكه ظهور پرپل داستان را به كلي عوض كرد.

توني و تري پيرس، دو برادري هستند كه اين صنعت كهنه را زيرورو كردند. آنها تشكي با بالش‌هايي با تكنولوژي بالا طراحي كرده‏اند كه هم براي راحتي به اندازه كافي نرم و هم براي قرار گرفتن مناسب راستاي ستون فقرات به اندازه كافي محكم است؛ ضمن اينكه با قيمت مقرون به صرفه نيز ارائه مي‏شود. مدل كسب‏و‏كاري كه اين دو برادر استفاده مي‏كنند، شوك‏هاي بزرگي به صنعت وارد مي‏كند. به‌جاي دادن مجوز تكنولوژي تشك خود به توليدكنندگان يا فروش به مغازه‏هاي خرده‏فروشي، پرپل مدل تجارت الكترونيكي «مستقيم به مصرف‏كننده» را انتخاب كرده است. اين امر هزينه‏هاي مرتبط با حق امتياز، سودهاي توليدكنندگان، اضافه بهاي توزيع‏كننده، عمده‏فروش، خرده‏فروش و كارمزدهاي فروش را از بين مي‏برد. اين مدل همچنين راحتي بسياري به همراه دارد. مشتريان مي‏توانند اين تشك را بخرند و براي 100 شب آنها را امتحان كنند. اگر پس از چند ماه آنها تشك موردنظر را دوست نداشتند، بازپرداخت انجام خواهد شد و تشك پس گرفته خواهد شد. تصور خريد يك تشك آنلاين چيزي است كه ساير بازيگران صنعت هرگز تصور نمي‏كردند ايده خوبي باشد. اما پرپل به لطف قيمت‏هاي پايين و گارانتي بازگشت پول، توانسته است بر اين مساله فائق بيايد و شكوفا شود.

2. اوبر: در شهرهاي بزرگ در ايالات متحده آمريكا، تاكسي‏ها همواره جزو كالاهاي اساسي بوده‏اند. زماني كه نياز داريد سريعا خود را به جايي برسانيد اما اتومبيلي در اختيار نداريد، اين تاكسي‏هاي زرد هميشه بهترين دوست شما بوده‏اند. اما به لطف اوبر اين رويه سريعا در حال تغيير است. همان‏طور كه مي‏دانيد، اوبر سرويسي است كه به مردم اين اجازه را مي‏دهد تا با فشار يك دكمه يك اتومبيل به مقصد دلخواه در اختيار داشته باشند. اين رانندگان افراد معيني هستند كه از وسيله نقليه خودشان استفاده مي‏كنند و درصدي از كرايه را براي خود برمي‏دارند. اوبر با ارائه خدمات ارزان‏تر، آسان‏تر و مدرن‏تر، صنعت حمل‏و‏نقل را دگرگون كرده است. برخلاف صدا كردن يك تاكسي از پياده‏رو، دست كردن در جيبتان براي چند دلار و سپس بحث در مورد مقدار كرايه، شما به سادگي يك دكمه را در يك اپليكيشن فشار مي‏دهيد و اتومبيل موردنظر به ارزان‏ترين و راحت‏ترين شكل ممكن در اختيار شما قرار مي‏گيرد. همه پرداخت‌ها از طريق همان اپليكيشن صورت مي‏گيرد و بنابراين به سادگي در تاكسي سوار و پياده مي‏شويد. همان‏طور كه اوبر نشان داده است، مردم سادگي و شخصي‏سازي را دوست دارند. اگر مي‏توانيد فرآيندي كه قديمي شده است را انتخاب كنيد و آن را مدرن و تكنولوژيك كنيد، مي‏توانيد تفاوت بزرگي ايجاد كنيد. و اگر بتوانيد همزمان آن را براي مشتري ارزان‏تر كنيد، شانس موفقيت شما به شدت افزايش خواهد يافت.

3. Airbnb: در نهايت، نگاهي به Airbnb مي‏اندازيم. سرويسي كه به مالكان اجازه مي‏دهد تا خانه‏ها و آپارتمان‏هاي خود را با قيمت كم و براي كوتاه‏مدت به مستاجران اجاره دهند. اين پلت‌فرم آنلاين در حال ايجاد يك شكاف بزرگ در صنعت هتل‏داري است و مثالي براي اين نكته است كه چگونه اينترنت مي‏تواند تغييرات بزرگي در توازن قدرت ايجاد كند. بسته به اينكه از چه كسي سوال بپرسيد، Airbnb در هر كجا از 10 ميليارد تا 5/ 25 ميليارد ارزش‏گذاري شده است كه نشان‏دهنده اين است كه سرمايه‏گذاران آن جو گبيا، برايان چسكي و ناتان بلچارزيك مسير درستي را در پيش گرفته‏اند. زماني كه به Airbnb و اوبر نگاه مي‏كنيد واضح است كه بسياري از اختلال‏گران امروز بر جنبه اجتماعي مصرف‏گرايي تمركز مي‏كنند. براي مصرف‏كننده امروز خريد يك محصول يا خدمات از يك شخص در مقابل يك برند بزرگ شركتي به مراتب جذاب‏تر است. Airbnb با ارتباط دادن افراد با يكديگر اين امر را ميسر مي‏سازد. اين جنبه اشتراكي چيزي است كه به اين شركت اجازه داده است تا سريعا رشد كند.

فرصت‌هاي بسيار زيادي وجود دارد كه نوآوري مفيد خواهد بود. بهبود كيفيت يك محصول، پايين آوردن قيمت يا كارآتر كردن محصول هميشه فرصت‏هاي ماندگاري را براي ورود به يك بازار موجود و موفق شدن ايجاد خواهد كرد. گرچه اگر شما واقعا بخواهيد يك برند عظيم ايجاد كنيد، آنگاه اختلال بايد هدف اصلي شما باشد. همان‏طور كه مي‏توانيد در اين سه مثال ببينيد، اختلال در يك صنعت براي هر كسب‏و‏كاري متفاوت به نظر مي‏رسد. با شناسايي فرصت‏ها و افزايش منابع در دسترس، شايد شما نيز بتوانيد اختلا‏ل‌گر بزرگ بعدي در صنعت خودتان باشيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4000