شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بايسته هاي اخلاقي در روابط عمومي
چهارشنبه، 11 اسفند 1395 - 07:51 کد خبر:28486
بياييد خودمان را در بالاترين استانداردهاي صداقت در نظر بگيريم، بدون توجه به اينكه ديگران چه مي كنند. اين بدان معناست كه در تصميم گيري هايمان شفاف باشيم و صداقت در اولويت كار ما قرار داشته باشد، و آنچنان كه آرتور دابليو پيج اشاره مي كند: «حقيقت را بگوئيد» و «آن را با عمل ثابت كنيد.»

اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اخلاق در حوزه روابط عمومي به عنوان يكي از مصاديق اخلاق كاربردي حرفه اي، از زمره اخلاق اجتماعي با اقتضائات خاص شمرده مي شود. نقش واسط رسانه هاي جمعي در برقراري ارتباط ميان سازمان با محيط و افكار عمومي نيز مستلزم رعايت هنجارهاي حرفه اي خاصي است كه خود بخشي از بايسته هاي اخلاقي در روابط عمومي شمرده مي شوند.
 

اخلاق براي روابط عمومي

اخلاق براي روابط عمومي جنبه حياتي دارد، چون علاوه بر حرفه روابط عمومي شركت هايي كه روابط عمومي ها براي آنها كار مي كنند از اخلاق سود خواهند برد. افزون بر اين، شواهد تجربي نشان مي دهد كه دست اندركاران حرفه روابط عمومي كه تصميم گيري ها و توصيه هاي آنان به مديران بر شالوده اصول اخلاقي و مسوليت اجتماعي استوار است از امكان بيشتري براي ايفاي نقش گسترده تر در تصميم گيري ها و فعاليت مديريت برخوردارند. چنين توجه به مسئله اخلاق در روابط عمومي سبب شده است تا بحث هاي داغي بين هواداران و مخالفان نظام نامه اخلاقي جهان شمول پديد آيد. بسياري از نويسندگان با وجود اختلاف نظرهايي كه با يكديگر دارند در اين زمينه گسترش مشاركت دست اندركاران حرفه روابط عمومي در فعاليت هاي مديريت، تحول و رشد روابط عمومي را به عنوان يك حرفه ميسر مي سازد. اخلاق و مسوليت اجتماعي در ضمن از آن جهت در مبحث روابط عمومي از اهميت حياتي برخوردارند كه روابط عمومي ارتباط ميان شركت و انبوهي از كساني را كه با آن در ارتباط هستند از جمله جامعه به معني عام آن، سهولت مي بخشد. (وينكلمن)

 

اصول اخلاقي روابط عمومي
يك روابط عمومي كارآمد براي حفاظت سلامت رواني حرفه‌اي خود ناگزير از رعايت اصول اخلاقي و تدوين آيين‌نامه‌هاي رفتاري در روابط عمومي است. در راستاي تحقق اين هدف، به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني مي‌بايد با اشتراك مساعي استادان، مجامع دانشگاهي، تشكل‌هاي صنفي، مديران روابط عمومي‌ها و ساير افراد مجرب و صاحب نظر، منشور اخلاقي مورد نظر تدوين و براي كارآمدي بيشتر در اختيار روابط عمومي قرار گيرد.
بر اين اساس منشور اخلاقي روابط عمومي مي‌تواند شامل موارد زير باشد:
1. استفاده نكردن از عامل دروغ، دلايل ظاهرفريب و مستندات تحريف‌شده در تبليغات.
2. مواجه با مشتريان و مخاطبان، همكاران و مديران بر حسب موازين اخلاقي و انصاف.
۳ . خودداري از نشر اطلاعات كذب و خلاف واقعيت و ارايه تعهد مبني بر انجام تحقيق و كسب اطمينان در مورد صحت مطالب قابل انعكاس.
۴. دادن تعهد مبني بر نپذيرفتن هدايا يا حق‌الزحمه از مخاطبان.
۵. خودداري از دريافت پورسانت به جاي حق‌الزحمه معين.
۶. خودداري از جريحه‌دار ساختن احساسات عمومي با نشر اطلاعات خلاف واقعيت .
۷. عمل به حقانيت مخاطب و پرهيز از برخورد غيراخلاقي با مخاطب.
۸. متوسل نشدن به ترفندهاي تبليغاتي براي فريب افكار عمومي.
۹. پرهيز از تطميع يا تهديد رسانه‌ها در مورد آگهي يا قطع آن‌؛ چرا كه تصميم‌گيري در مورد اخبار قابل درج تنها بايد بر اساس ارزش‌هاي خبري باشد.
۱۰. افرادي كه در روابط عمومي‌ها مشغول كار مي‌شوند،‌بايد در بدو استخدام عمل به موارد فوق را متعهد شده و براي رعايت آن‌ها سوگند ياد كنند.
 

در صورتي كه چنين منشوري در روابط عمومي، جنبه اجرايي پيدا كند، آن گاه مي‌توان متخلفان را از جمع كاركنان روابط عمومي اخراج كرد و عاملان اصول اخلاقي را مورد قدرداني قرار داد.


معيارهاي اخلاقي عملكرد روابط عمومي
1. صحت اطلاعات
2. اطلاع رساني به هنگام و به موقع
3. انتقال منصفانه اطلاعات چه از نقاط ضعف چه از نقاط قوت
4. رعايت كرامت انساني و منزلت انساني مخاطبان و جامعه
5. رعايت حدود مسوولان و كاركنان
6. وظيفه روابط عمومي، اعتمادسازي، كاهش فاصله ميان نهادهاي حكومتي و آحاد جامعه و ميان مسوولان و كاركنان در درون يك سازمان است.


از ديگران توقع داشته باشيد كه صادق باشند
با ارزش نهادن به صداقت و رد كردن پذيرش اطلاعات غلط در جامعه از ديگران، ما اهميت حقيقت را در سازمان هاي مان و در جامعه خودمان تقويت مي كنيم. اصول آرتور دابليو پيج به ما يادآوري مي كنند كه: «شخصيت واقعي يك تشكيلات اقتصادي توسط مردم آن بيان مي شود» و اين به معني تنظيم استانداردها براي صداقت و درستي براي تمام افراد وابسته به آن سازمان است.

 

اخلاق از بالا (رأس امور) آغاز مي شود. كارمندان رفتارهايي را مي پذيرند كه آنها را در مديران و رهبران شان ببينند.

 

پايبندي به اخلاق حرفه‌اي
پايبندي فعالان روابط‌عمومي به اخلاق حرفه‌اي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك متصدي، كارشناس و مدير روابط‌عمومي حرفه‌اي است. اگرچه در اين زمينه هم به تدوين نظام اخلاقي مورد اجماع گروه‌ها و انجمن‌هاي تخصصي در كنار مرامنامه‌هاي بين‌المللي موجود نياز داريم، صداقت، وجدان كاري، حفظ و تلاش براي تعالي ارزش‌هاي سازماني از يك سو، و رعايت حقوق مردم و مخاطبان سازمان، پرهيز از جعل واقعيت و دروغ‌گويي در اطلاع‌رساني و رفتار در چارچوب‌هاي قانوني و ملي و بومي از مواردي است كه به خوبي دلالت بر عملكرد حرفه‌اي يا غيرحرفه‌اي افراد دارد. آنچه واضح است، افراد با رعايت اخلاق حرفه‌اي بر اعتبار و ارزش خود مي‌افزايند و تلاش مي‌كنند به بهترين شكل ممكن، وظايف و مسئوليت خود را انجام دهند.


صداقت در روابط عمومي

من معتقدم كه ما بايد به پيدا كردن مدل هايي از صداقت در روابط عمومي ها و حوزه هاي روزنامه نگاري ادامه دهيم و آنها را به عنوان نمونه هايي براي داشتن اشتياق در اين حوزه ها معرفي كنيم.


با درك اينكه چگونه ديگران با معضلات اخلاقي مبارزه كرده اند و انتخاب هاي درستي انجام داده اند يا از انتخاب هاي شان آموخته اند، ما مي توانيم راه پيش روي خودمان را ببينيم.


تدوين و اجراي نظام نامه هاي اخلاقي
صنعت روابط عمومي در عرصه هاي گوناگون صنعتي علاوه بر تدوين و اجراي نظام نامه هاي اخلاقي نيازمند اعضايي است كه بتواند به خوبي نقش خود را در حمايت از صنايع و فن آوري هاي مورد نياز مردم و رعايت حقوق مشتريان ايفا كند. اما چون اين حوزه از روابط عمومي هنوز روبه رشد و گسترش است بايد نكات زيادي را در اين حوزه آموخت و ابعاد مختلف آن را مورد بررسي و تحقيق قرار داد.

 

تجليل از متخصصيني كه صداقت را در روابط عمومي اجرا مي كنند
من معتقدم كه ما بايد به پيدا كردن مدل هايي از صداقت در روابط عمومي ها و حوزه هاي روزنامه نگاري ادامه دهيم و آنها را به عنوان نمونه هايي براي داشتن اشتياق در اين حوزه ها معرفي كنيم.

با درك اينكه چگونه ديگران با معضلات اخلاقي مبارزه كرده اند و انتخاب هاي درستي انجام داده اند يا از انتخاب هاي شان آموخته اند، ما مي توانيم راه پيش روي خودمان را ببينيم. در مركز پيج تلاش شده است تا يك جايزه سالانه تهيه شود، جايزه فوستر براي صداقت در روابط عمومي، كه به افتخار مؤسس شركت لاري فوستر نامگذاري شده است.
 

در پيگيري صداقت تسليم نشويد
بياييد خودمان را در بالاترين استانداردهاي صداقت در نظر بگيريم، بدون توجه به اينكه ديگران چه مي كنند. اين بدان معناست كه در تصميم گيري هايمان شفاف باشيم و صداقت در اولويت كار ما قرار داشته باشد، و آنچنان كه آرتور دابليو پيج اشاره مي كند: «حقيقت را بگوئيد» و «آن را با عمل ثابت كنيد.»