شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كتي ديدي روزي را بهياد ميآورد كه وقتي كوچك بود پدر و مادرش او را به فروشگاهي بردند تا خودش كاغذديواري اتاقش را انتخاب كند. او با نگاه به كاغذديواريهاي خالخالي و گلدار رنگي، در نهايت كاغذي را انتخاب كرد كه عكس بزرگ ميكيماوس با رنگ سياه و سفيد روي آن چاپ شده بود. او ميگويد: «فكر كردم اين بامزهترين كاغذديواري است و بقيه چيزها در نظرم تكراري بود.»
اين يك خريد متمايز بود، اما دو دهه بعد، شغلي را كه ديدي براي خودش انتخاب كرد تحتالشعاع قرار داد. امروز او يك استارتآپ موفق در حوزه طراحي كاغذديواري را به نام «گرو هاوس گرو» (Grow House Grow) اداره ميكند. اين شركت همان سليقهاي را كه ديدي در كودكي داشت پياده ميكند: يعني مدرن بودن، غيرمنتظره بودن و خيالانگيز بودن. در ميان طراحيهاي جالب و متنوع شركت او ميتوانيد ميمونهايي بامزه با لباس قرمز، فانوسهاي كاغذي رنگي ژاپني يا طراحيهايي با الهام از قصهها بيابيد. اين كارها جزو پرفروشترين محصولات شركت هستند.
ديدي در اينباره ميگويد: «سعي ميكنم الگوهايي بزنم كه عجيب، تك و جالب و در عين حال بادوام باشند.» او به مد كاري ندارد و طرحهايي را ترجيح ميدهد كه محوريتي داستاني داشته باشند و كاغذديواريها را به يك مجموعه عتيقه يا عكسهاي جمعآوري شده شبيه ميكند. او معتقد است: «طرحهاي داستانگونه به جذابيت كاغذديواريها ميافزايد و ما دوست داريم محيط اطرافمان را با داستانهاي جالب پر كنيم.» همزمان، يك دكور خانگي هم داريم كه از نظر زيباييشناختي براي مشتري مطلوب است. «ميخواهم كاغذديواريهاي ما هم زيبا باشد و هم مشتري آن را دوست داشته باشد، اما در ضمن ميخواهم چيزي را به فضاي خانه اضافه كنم كه به دنياي اطراف ما معني دهد.» از جزئيات معماري گرفته تا خاطرههاي جالب و طرحهاي نوستالژيك طرحهاي كاغذديواريهاي اين شركت را دربرميگيرد و هدف آن پر كردن فضاي زندگي با چيزهايي است كه محيطي هم شخصي و هم جهاني ايجاد كنند؛ درست مثل كاري كه يك قصه انجام ميدهد. هر الگويي كه شركت گروهاوسگرو طراحي ميكند، قصه متفاوتي را تعريف و تلاش ميكند خلاقانه و رمزآلود باشد.
شركت گروهاوسگرو در سال 2008 با اندك پساندازي كه ديدي داشت، در بروكلين نيويورك تاسيس شد و بعد از يك شكست اوليه، از سال سوم عايدي آن دوبرابر شد. موفقيت ديدي با افزايش تقاضا براي طراحيهاي دكوراسيون جالب و نوآورانه همراه شده است. جاستين ديپيرو، طراح داخلي از استارتآپ هومپوليش ميگويد: «در سالهاي گذشته، فروش كاغذديواري افزايش قابلتوجهي داشته است. اين سادهترين روش براي اثرگذاري و اضافه كردن جزئيات طراحي به يك فضا است.» شركت هومپوليش هم در سه سال گذشته بيش از 10 هزار خانه و دفتر كار را طراحي كرده است. اين استارتآپ علاوهبر افزايش تنوع الگوهاي موجود، از تكنولوژي پيشرفته نيز بهره برده است. ديپيرو ميگويد: «كاغذديواريهاي امروز طوري طراحي ميشوند كه نصب و كندن آنها آسان باشد و ديگر نيازي نيست نگران خراب شدن ديوار باشيد يا نگران باشيد كه بايد يك كاغذديواري را براي هميشه روي ديوارتان داشته باشيد.» او به توليد كاغذديواريهاي موقت اشاره ميكند كه به مشتريان امكان ميدهد هر وقت ميخواهند آن را عوض كنند و رنگ و الگويي را كه دوست دارند داشته باشند. از نظر ديپيرو اين ميتواند براي افراد همواره مردد يا اجارهنشينها گزينه خوبي باشد.
حالا استارتآپهايي وجود دارند كه به خانههاي قديمي هم جان ميدهند. استارتآپ ديگري كه در اين حوزه حرفي براي گفتن دارد، هايگاندوست نام دارد. اين استارتآپ مثل يك انكوباتور، هنرمندان و طراحان كاغذديواري را پرورش ميدهد و با آنها همكاري ميكند. اين شركت كه در سال 2008 توسط ايميلاگوس و كريستين كوپ تاسيس شده، بهخاطر چاپ تصاوير جالب، مثل طراحيهاي روياگونه جوليا روتمن معروف شده است. لاگوس در اين زمينه ميگويد: «ما در هر مجموعه كارمان با طراحان و هنرمندان متفاوتي كار ميكنيم و بنابراين طيف زيباييشناسي گستردهاي در محصولاتمان داريم كه كار خالق آن را منعكس ميكند.» شركت هايگاندوست در دو سال گذشته رشد 60 درصدي داشته و قرار است خط توليد خود را به محصولات جديدتري مثل پارچه و پرده حمام گسترش دهد.
علل رونق توليدكنندگان كاغذديواري
دليل افزايش علاقه به استفاده از كاغذديواريهاي جديد چيست؟ دليل عمده آن اين است كه تكنولوژي جديد به توليدكنندگان امكان ميدهد چاپ طرحها را آسانتر و با هزينه كمتري انجام دهند و ديگر بر دستگاههاي چاپ سيلك متكي نباشند. اين موضوع هم كيفيت كار را بالاتر ميبرد و هم قيمت را پايينتر ميآورد. فاكتور ديگر وجود رسانههاي اجتماعي است. حساب كاربري اينستاگرام طراحان نقش زيادي در الهامبخشي به مشتريان داشته است. كريستين كوپ، از بنيانگذاران هايگاندوست ميگويد: «رسانههاي اجتماعي در چند سال گذشته نقش مهمي داشتهاند و تعداد افرادي كه عكس دكورهاي خانگي را ميبينند روز به روز افزايش مييابد. اين باعث ميشود ذهن افراد سريعتر حركت كند و ما فقط محدود به ژورنالهاي دكور نباشيم.» امروز افراد تقريبا هر طرحي را كه براي ديوارهاي خود بخواهند، ميتوانند پيدا كنند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3996