شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تب كاغذ ديواري‏ هاي خلاقانه، فرصتي براي كسب‏ و كار جديد
چهارشنبه، 11 اسفند 1395 - 23:09 کد خبر:28465
كتي ديدي روزي را به‌ياد مي‏آورد كه وقتي كوچك بود پدر و مادرش او را به فروشگاهي بردند تا خودش كاغذديواري اتاقش را انتخاب كند. او با نگاه به كاغذديواري‏هاي خالخالي و گلدار رنگي، در نهايت كاغذي را انتخاب كرد كه عكس بزرگ ميكي‌ماوس با رنگ سياه و سفيد روي آن چاپ شده بود. او مي‏گويد: «فكر كردم اين بامزه‏ترين كاغذديواري است و بقيه چيزها در نظرم تكراري بود.»

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كتي ديدي روزي را به‌ياد مي‏آورد كه وقتي كوچك بود پدر و مادرش او را به فروشگاهي بردند تا خودش كاغذديواري اتاقش را انتخاب كند. او با نگاه به كاغذديواري‏هاي خالخالي و گلدار رنگي، در نهايت كاغذي را انتخاب كرد كه عكس بزرگ ميكي‌ماوس با رنگ سياه و سفيد روي آن چاپ شده بود. او مي‏گويد: «فكر كردم اين بامزه‏ترين كاغذديواري است و بقيه چيزها در نظرم تكراري بود

اين يك خريد متمايز بود، اما دو دهه بعد، شغلي را كه ديدي براي خودش انتخاب كرد تحت‏الشعاع قرار داد. امروز او يك استارت‏آپ موفق در حوزه طراحي كاغذديواري را به نام «گرو هاوس گرو» (Grow House Grow) اداره مي‏كند. اين شركت همان سليقه‏اي را كه ديدي در كودكي داشت پياده مي‏كند: يعني مدرن بودن، غيرمنتظره بودن و خيال‏انگيز بودن. در ميان طراحي‏هاي جالب و متنوع شركت او مي‏توانيد ميمون‏هايي بامزه با لباس قرمز، فانوس‏هاي كاغذي رنگي ژاپني يا طراحي‏هايي با الهام از قصه‏ها بيابيد. اين كارها جزو پرفروش‏ترين‏ محصولات شركت هستند.

ديدي در اين‌باره مي‏گويد: «سعي مي‏كنم الگوهايي بزنم كه عجيب، تك و جالب و در عين حال بادوام باشند.» او به مد كاري ندارد و طرح‌هايي را ترجيح مي‏دهد كه محوريتي داستاني داشته باشند و كاغذديواري‏ها را به يك مجموعه عتيقه يا عكس‏هاي جمع‏آوري شده شبيه مي‏كند. او معتقد است: «طرح‌هاي داستان‏گونه به جذابيت كاغذديواري‏ها مي‏افزايد و ما دوست داريم محيط اطرافمان را با داستان‏هاي جالب پر كنيم.» همزمان، يك دكور خانگي هم داريم كه از نظر زيبايي‏شناختي براي مشتري مطلوب است. «مي‏خواهم كاغذديواري‏هاي ما هم زيبا باشد و هم مشتري آن را دوست داشته باشد، اما در ضمن مي‏خواهم چيزي را به فضاي خانه اضافه كنم كه به دنياي اطراف ما معني دهد.» از جزئيات معماري گرفته تا خاطره‏هاي جالب و طرح‌هاي نوستالژيك طرح‌هاي كاغذديواري‏هاي اين شركت را دربرمي‏گيرد و هدف آن پر كردن فضاي زندگي با چيزهايي است كه محيطي هم شخصي و هم جهاني ايجاد كنند؛ درست مثل كاري كه يك قصه انجام مي‏دهد. هر الگويي كه شركت گروهاوس‌گرو طراحي مي‏كند، قصه متفاوتي را تعريف و تلاش مي‏كند خلاقانه و رمزآلود باشد.

شركت گروهاوس‌گرو در سال 2008 با اندك پس‏اندازي كه ديدي داشت، در بروكلين نيويورك تاسيس شد و بعد از يك شكست اوليه، از سال سوم عايدي آن دوبرابر شد. موفقيت ديدي با افزايش تقاضا براي طراحي‏هاي دكوراسيون جالب و نوآورانه همراه شده است. جاستين دي‏پيرو، طراح داخلي از استارت‏آپ هوم‏پوليش مي‏گويد: «در سال‏هاي گذشته‏، فروش كاغذديواري افزايش قابل‌توجهي داشته است. اين ساده‏ترين روش براي اثرگذاري و اضافه كردن جزئيات طراحي به يك فضا است.» شركت هوم‏پوليش هم در سه سال گذشته بيش از 10 هزار خانه و دفتر كار را طراحي كرده است. اين استارت‏آپ علاوه‌بر افزايش تنوع الگوهاي موجود، از تكنولوژي پيشرفته نيز بهره برده است. دي‏پيرو مي‏گويد: «كاغذديواري‏هاي امروز طوري طراحي مي‏شوند كه نصب و كندن آنها آسان باشد و ديگر نيازي نيست نگران خراب شدن ديوار باشيد يا نگران باشيد كه بايد يك كاغذديواري را براي هميشه روي ديوارتان داشته باشيد.» او به توليد كاغذديواري‏هاي موقت اشاره مي‏كند كه به مشتريان امكان مي‏دهد هر وقت مي‏خواهند آن را عوض كنند و رنگ و الگويي را كه دوست دارند داشته باشند. از نظر دي‏پيرو اين مي‏تواند براي افراد همواره مردد يا اجاره‏نشين‏ها گزينه خوبي باشد.

حالا استارت‏آپ‏هايي وجود دارند كه به خانه‏هاي قديمي هم جان مي‏دهند. استارت‏آپ ديگري كه در اين حوزه حرفي براي گفتن دارد، هايگ‌اندوست نام دارد. اين استارت‏آپ مثل يك انكوباتور، هنرمندان و طراحان كاغذديواري را پرورش مي‏دهد و با آنها همكاري مي‏كند. اين شركت كه در سال 2008 توسط ايمي‌لاگوس و كريستين كوپ تاسيس شده، به‌خاطر چاپ تصاوير جالب، مثل طراحي‏هاي روياگونه جوليا روتمن معروف شده است. لاگوس در اين زمينه مي‏گويد: «ما در هر مجموعه كارمان با طراحان و هنرمندان متفاوتي كار مي‏كنيم و بنابراين طيف زيبايي‏شناسي گسترده‏اي در محصولاتمان داريم كه كار خالق آن را منعكس مي‏كند.» شركت هايگ‌اندوست در دو سال گذشته رشد 60 درصدي داشته و قرار است خط توليد خود را به محصولات جديدتري مثل پارچه و پرده حمام گسترش دهد.

 

علل رونق توليدكنندگان كاغذديواري

دليل افزايش علاقه به استفاده از كاغذديواري‏هاي جديد چيست؟ دليل عمده آن اين است كه تكنولوژي جديد به توليدكنندگان امكان مي‏دهد چاپ طرح‌ها را آسان‏تر و با هزينه كمتري انجام دهند و ديگر بر دستگاه‏هاي چاپ سيلك متكي نباشند. اين موضوع هم كيفيت كار را بالاتر مي‏برد و هم قيمت را پايين‏تر مي‏آورد. فاكتور ديگر وجود رسانه‏هاي اجتماعي است. حساب كاربري اينستاگرام طراحان نقش زيادي در الهام‏بخشي به مشتريان داشته است. كريستين كوپ، از بنيان‏گذاران هايگ‌اندوست مي‏گويد: «رسانه‏هاي اجتماعي در چند سال گذشته نقش مهمي داشته‏اند و تعداد افرادي كه عكس دكورهاي خانگي را مي‏بينند روز به روز افزايش مي‏يابد. اين باعث مي‏شود ذهن افراد سريع‏تر حركت كند و ما فقط محدود به ژورنال‏هاي دكور نباشيم.» امروز افراد تقريبا هر طرحي را كه براي ديوارهاي خود بخواهند، مي‏توانند پيدا كنند.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 3996