شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در اين جلسه به جايگاه مهم روابط عمومي در انتقال درست اطلاعات بخش معدن اشاره شد كه ميتواند اثرگذاري قابل قبولي در جذب سرمايهگذاران معدني و همچنين تسهيل امور معدنكاري داشته باشد. از طرفي حركت روبه جلوي مديران روابط عمومي و آگاه كردن رييسان بالادستي آنها و همچنين برگزاري دورههاي آموزشي براي ارتقاي توانمندي اين افراد از موارد مهمي بود كه به آن پرداخته شد زيرا نبود اطلاعرساني درست از بخش معدن عملكرد صنعت معدنكاري را زير سوال برده و برخي مديران بر اين باورند كه روند مناسبي نداشته است.
شفافسازي اطلاعات معادن
در ابتداي اين جلسه، رييس سازمان نظام مهندسي معدن كشور درباره جايگاه روابط عمومي اظهار كرد: روابط عمومي يكي از حساسترين واحدهاي هر سازمان و همچون چراغي است كه ميتواند شفافسازي كند و اطلاعات را به رسانههاي مختلف برساند. در واقع اگر اين واحد به درستي وظايف خود را انجام نداده و اطلاعات را در اختيار عموم جامعه قرار ندهد نتوانسته به درستي وظايف خود را ايفا كند.
به گزارش صمت، نادعلي اسماعيليدهج با بيان اين مطلب افزود: در اين ميان روابط عموميهاي سازمان نظام مهندسي معدن به عنوان يك واحد فني كه با عموم جامعه در ارتباط هستند به طور قطع نقش قابل ملاحظه و حساسي در حوزه معدن دارند. به گونهاي كه بسياري از رييسان سازمانها نقش روابط عمومي را ايفا ميكنند و اين موضوع نشان از اهميت و جايگاه اين بخش دارد.
به گفته وي قرار است در پايان سال نشستي در حوزه روابط عمومي برگزار شود تا با هم انديشي و تبادل نظر در سال جديد بتوانيم با قدرت بيشتري عملكرد سازمان در حوزه معدن را بررسي كنيم.
به عقيده وي ما نتوانستيم جايگاه معدن را براي عموم جامعه مشخص كنيم كه اين موضوع از نبود اطلاعرساني مناسب نشات ميگيرد.
نبود اطلاعرساني مناسب از معدن
در اين زمينه شاهديم كه در يك سال گذشته، سازمان نظام مهندسي معدن به خوبي معرفي شده است. در اين ميان مسئولان روابط عمومي سازمانهاي نظام مهندسي معدن بايد ارتباط خود را با ساير نهادها گسترش دهند و در نشستهاي استاني حضور پيدا كنند و به معرفي بخش معدن بپردازند تا زمينه رشد و رسيدن بخش معدن به جايگاه واقعياش فراهم شود.
اسماعيليدهج افزود: بايد فعالان اين حوزه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين رسانههاي تخصصي همچون روزنامه صمت كه روزنامه تخصصي معدن و سازمان ما است ارتباط برقرار كنند. انعكاس اخبار در مطبوعات و رسانههاي تخصصي ميتواند به توسعه بخش معدن كمك كند.
رييس سازمان نظام مهندسي معدن كشور اهميت اطلاعرساني در حوزه معدن به ويژه درباره ايمني معادن را از موارد مهم دانست و افزود: در صورتي كه آگاهي لازم به معدنكاران و نيروي انساني فعال در معادن داده شود از وقوع حوادث تلخ جلوگيري خواهد شد. به طور نمونه در هفته گذشته يكي از نيروهاي انساني فعال در يكي از معادن زغالسنگ استان البرز به دليل نداشتن آگاهي لازم از وضعيت معدن دچار حادثه شد و جانش را از دست داد. در واقع اين رويداد به دليل سهلانگاري بهرهبردار و اطلاعرساني نشدن در زمينه شرايط معدن است.
به دنبال صنعتي شدن هستيم
مدير كل روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز كه مهمان اين جلسه بود درباره وظايف روابط عمومي بخش معدن گفت: آنچه در بخش صنعت، معدن و تجارت دنبال ميكنيم صنعتي شدن و رقابتپذير شدن ايران در جهان است تا با توليد محصولات با كيفيت عموم جامعه بتوانند از دستاوردهاي داخلي صنعتگران خود استفاده كنند و در نهايت به رفاه و تعالي جامعه ختم شود.
اين درحالي است كه با اين هدف فاصله داريم و اگر قرار است رشد شتابان داشته باشيم بايد زنجيره ارتباطي خوبي ايجاد كنيم.
فرزاد خلفي افزود: در حوزه معدن بيش از ۵۰ميليارد تن ذخيره معدني در كشور داريم كه بايد از آن استفاده بهينه كرد. در اين ميان مديران و افراد فعال در حوزه ارتباطات ميتوانند تجربههاي جهاني و موفق در بخش معدن را رصد كنند و به مديران راهكار مناسب ارائه دهند.
به عقيده وي، روابط عمومي سازمان نظام مهندسي معدن كشور بايد روابط بين اين سازمان را با مردم تسهيل كند. در اين ميان بسياري از افراد جامعه از قوانين معدني اطلاعي ندارند و نميدانند امكان در اختيار گرفتن يك محدوده معدني را دارند.
در واقع اگر اطلاعرساني مناسبي انجام شود زمينه براي حضور و جذب سرمايهگذاران در حوزه معدن فراهم ميشود. از طرفي بايد اطلاعات بخش معدن كه داراي ادبيات فني مهندسي است با زبان روان و ساده در اختيار افراد گذاشته شود تا آنها بتوانند براي حضور در بخش معدن و همچنين عمل كردن به اين قوانين تصميمگيري و اعلام حضور كنند.
ظرفيت معدن بالاست
خلفي افزود: يك معدن تنها نبايد به فروش محصولات خود به شكل خام بسنده كند و بايد سرمايهگذاراني را براي توليد محصولات معدني به اين بخش جذب كرده و به دنبال آن افزايش ارزش افزوده، بالارفتن توليد داخلي و اشتغالزايي ايجاد شود.
وي ادامه داد: ارتباطات و اطلاعرساني نبايد به يك گروه منفعل، محدود و تنها به پوشش اخبار و سخنان رييس سازمان مربوط بسنده شود بلكه بايد همواره يك قدم از رييس سازمان جلوتر باشد و نگاهي آينده نگر داشته باشد، اطلاعات جديد را به رييس خود ارائه كند و زواياي كاري و مشكلاتي كه ممكن است در مجموعه وجود داشته باشد اما از چشم مديران بالادستي به دليل مشغله كاري دور مانده است را به وي نشان دهد.
وي در ادامه صحبتهايش تجربه كاري و آشنايي با اصول روابط عمومي را يكي از نيازهاي مهم براي مسئولان روابط عمومي دانست و گفت: ممكن است شخصي كه در پست روابط عمومي مشغول به كار است دانش آكادميك در زمينه روابط عمومي نداشته باشد اما به دليل تجربه كاري و مطالعه در اين حوزه ميتواند به بهترين شكل كار خود را انجام دهد.
منبع: فرصت امروز