شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ورود اينترنت باعث از بين رفتن نگارش به شيوه قديمي شده است و خوانندگان نه تنها براي سرگرمي بلكه براي كسب دانش، سپس اخبار جديد و حال براي همه چيز به اينترنت روي آورده اند. بر اساس بررسي و مطالعه اي كه توسط American Press Institute انجام شده است، 69 درصد از آمريكايي ها اخبار روز را از طريق منابع آنلاين به دست مي آورند.
بيشتر اين منابع ترجيح مي دهند كه فردي را براي تحقيق و نوشتن يك داستان هر چقدر هم كه جالب باشد به كار نگيرند و به جاي اين كار يك قطعه هنري را منتشر كنند.
روش جديد اطلاع رساني
رسانه اجتماعي نشان داده است كه اطلاع رساني به دو روش و به صورت هم تراز صورت مي پذيرد. به اشتراك گذاري برداشت مردم از نشان تجاري شما بواسطه تجارب آنها در رابطه با شما و يا نشان تجاري تان تعيين مي گردد و نه به واسطه مطالب ترغيبي و تبليغات شما.
برنامه هاي كاربردي رسانه هاي اجتماعي اين امكان را به همه، از جمله افراد روابط عمومي مي دهد تا به طور مستقيم به مصرف كنندگان دسترسي داشته باشند. برنامه هاي كاربردي رسانه هاي اجتماعي، با پيوستن به استراتژي هاي بسياري در اينترنت، ارتباط و يا "گفتگو" ي قدرتمند و معني دار تري با مصرف كنندگاني كه خواستار اطلاعات و خواهان جمع آوري، سازماندهي، و به اشتراك گذاري محتوا با جوامع آنلاين خود مي باشند به ارمغان آورده است.
از آنجايي كه اينترنت از كاربران براي شخصي سازي و تعامل حمايت مي كند، به كاربران رسانه هاي اجتماعي در هر نقطه از جهان قدرت مي بخشد. هر فردي شخصاً قادر است بگويد كه در هر زمان و مكان معين چه مي خواهد. نقل قول، رسانه قدرتمند براي ترويج و يا از بين بردن يك نشان تجاري، در حال حاضر به دنياي گفتار و يا جهان جستجو تبديل شده است.
تعامل نيز اين قدرت را افزايش مي دهد، به طوري كه هر فردي در حال حاضر قادر به برقراري ارتباط با دوستان قديمي و جديد خود، حشر و نشر با افرادي كه طرفدار علتي مشابه علت مورد توجه آنان است، به اشتراك گذاري ايده هاي خود و تاثير بر يكديگر هست.
واقعيت آن است كه فعاليت هاي هاي مردان و زنان در شبكه هاي مختلف اجتماعي و پيام رسان هاي موبايلي كه واكنش دولت را هم به همراه داشت، بيانگر اين قدرت است: قدرت دموكراسي. قدرت مردم.
ايجاد سيستم اطلاعات
حجم اطلاعات از سويي به شكل بيسابقهاي افزايش يافته و از سوي ديگر هم سريعا منسوخ ميشوند، چگونه ميتوان به اطلاعات بهدست آمده اعتماد كرد و آنها را در تصميمگيريهاي سرنوشتساز بهكار گرفت. براي انجام درست اين مهم و كاهش خطاهاي ورودي، كمك گرفتن و بهكارگيري تكنولوژي اطلاعات همراه با مديريت صحيح فرآيند استفاده مناسب از اطلاعات، از قبيل گزينش، طبقهبندي و اولويتبندي و استفاده مناسب در اتخاذ تصميمهاي درست و البته سريع بايد بهكار گرفته شود. فرآيند فوق نياز به تكنولوژي اطلاعات نوظهوري دارد كه متناظر با سيستم اطلاعاتي بايد به كمك گرفته شود.
ايجاد وب سايت هاي خبري و سازماني
يكي ديگر از فنون رسانهاي كه به مدد بهرهگيري از تكنولوژيهاي ارتباطي به ويژه اينترنت در عصر حاضر سهولت و سرعت بالايي در اطلاع رساني فراهم كرده است سايتهاي خبري و سازماني است كه اين قابليت را ايجاد كرده كه در فضاي مجازي انبوهي از مخاطبان و كاربران را تحت پوشش رسانهاي قرار دهند. يكي از ويژگيهاي بارز در افزايش كاركرد و كارايي چنين سايتهايي امكان به روز و بهنگام نگه داشتن اطلاعات و اخبار است. در اين وب سايت ها از اخبار انتصابات سازماني گرفته تا آخرين اطلاعيهها و بخشنامهها و مصوبات و گزارشها و مراسم و برنامهها به همراه عكس و تصوير و تشريح و تفسيرها و همه يك ظرفيت مناسب اطلاع رساني را در فضاي مجازي فراهم ميسازد.
ايجاد كانال هاي خبري
براي دوري از متكي بودن به روزنامه نگاران، بيشتر شركت ها از رسانه هاي جديد از جمله پيام رسان هاي موبايلي و بلاگ ها استفاده مي كنند. نويسندگان مستقل و روزنامه نگاراني كه به نوشتن داستان جهت انتشار كمك مي كنند و باعث ايجاد تغييرات و دستاوردهاي شركت مي شوند، اين شبكه ها را زنده نگه مي دارند. در نتيجه شركت ها كمتر به شبكه اخبار براي كمك جهت ايجاد داستان يا انتشار اخبار متكي خواهند بود. با اين وجود هنگامي كه اخبار در منابع مهم تر و بزرگ تري عنوان مي شود، آن ها هم اين دستارودها را در كانال ها و بلاگ هاي خود عنوان مي كنند.