شارا، مهدي باقريان- سال 1391 در حالي به پايان رسيد كه من از آن به عنوان سال بحران آموزش در روابط عمومي ايران ياد ميكنم؛ سالي كه روابط عمومي ايران علاوه بر ركود حرفه اي، شاهد بحران آموزش نيز بود. البته روابط عمومي ايران در سال 1391 لحظات خوبي را هم تجربه كرده است، برخي اصلاحات ساختاري در تشكيلات وزارتخانه ها، برگزاري رويدادهاي علمي، راه اندازي شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران، انتشار منابع علمي معتبر، برگزاري جشواره هاي روابط عمومي برتر و غيره از جمله فعاليت هاي برجسته و تاثيرگذار موسسات و تشكل هاي روابط عمومي بوده است.
سال 1391 با تمام اتفاقات خوب و بدش تمام شد؛ سالي كه سرشار از اتفاقات مهم و اثربخش در اين حوزه بود. اما رويكرد ما در اين گزارش به اتفاقات مهمي باز ميگردد كه در روابط عمومي ايران رخ داده است.
قوانين و مقررات
در سال 1391، براساس تصويب معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري عنوان «اداره كل روابط عمومي» به «مركز روابط عمومي و اطلاع رساني» تغيير يافت. در ساختار سازماني مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت خانهها و معاونتهاي رئيس جمهور، اولين سطح پايينتر از رئيس مركز، مدير است و هر مركز هم حداكثر ميتواند سه اداره داشته باشد.
با توجه به اصلاح تبصره ۳ ماده ۲ آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابطعمومي دستگاه هاي اجرايي، مصوبات شوراي اطلاع رساني دولت براي مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني دستگاههاي اجرايي لازم الاجراء است.
در ماده ۴ اين مصوبه به دستگاههاي اجرايي ابلاغ شده است كه رئيس مركز روابطعمومي و اطلاع رساني وزارتخانهها و معاونتهاي رئيس جمهور پس از تاييد رئيس شوراي اطلاع رساني دولت، توسط وزير يا معاون رئيس جمهور منصوب و مستقيما زير نظر وي فعاليت خواهد كرد. بر اساس مصوبه دولت، روساي مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني مكلف به هماهنگي با دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت و ارائه گزارش عملكرد خود هستند.
با عنايت به اينكه مركز نوسازي، تحول اداري و فناوري اطلاعات وزارت كشور با ارتقاء عنوان سطح اداره روابط عمومي و امور بين الملل به اداره كل موافقت كرده است؛ لذا از تاريخ21/8/1391 پست رئيس به مدير كل ارتقا مي يابد.
براساس مصوبه جديد دولت، روابط عموميها حداكثر تا اول دي ماه هر سال مكلفند برنامههاي ارتباطي، اطلاعاتي و انتشاراتي سال بعد خود را بر اساس برنامه سالانه وزارتخانه يا سازمان متبوع و هماهنگي با دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت تنظيم كنند.
اميد است ساير نهادها و ادارات با بهره برداري مناسب از فرصت ايجاد شده كه منجر به ارتقاي جايگاه روابط عمومي در سطح كشور خواهد شد، زمينه رشد و اعتلاي روابط عمومي ها را در ساير نهادها و وزارتخانه ها به عمل آورند.
موسسات و تشكل هاي روابط عمومي
انجمن ها، نهادها و موسسات متفاوتي به منظور گسترش فرهنگ روابط عمومي و ارتقاء سطح فعاليت آن در سطح كشور با رويكردهاي متفاوت فعاليت مي كنند. انجمن متخصصان روابط عمومي يكي از تشكل هاي روابط عمومي است كه در سال گذشته در اين زمينه فعاليت هاي خوبي انجام داده است. برگزاري پنجمين دوره مجمع عمومي انجمن، تشكيل كميته ها و تدوين آيين نامه هاي تخصصي، الكتروني كردن كارت عضويت اعضا و چاپ كتاب سال انجمن، انتنشار چهار عنوان كتاب كاربردي با موضوعات پوستر، بروشور، فنون مطبوعاتي براي نشريه و برنامه ريزي نشر از جمله اقدامات انجمن در سال 91 است.
برگزاري اولين همايش تخصصي توليد محتوا و هفتمين دوره جشنواره انتشارات روابط عمومي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي علمي با مشاركت سازمان ها از جمله نشست نقش روابط عمومي در مسئوليت اجتماعي از ديگر اقدامات انجمن در سال گذشته است.
همچنين انجمن روابط عمومي ايران در سال 1391 با برگزاري جلسات و نشست هاي تخصصي ماهانه، كارگاه هاي آموزشي، انتشار ماهنامه و فعاليت هاي اينترنتي گام بزرگي در اعتلاي روابط عمومي برداشته است.
ضمنا موسسات روابط عمومي با برگزاري رويدادهاي مختلف و فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي در حوزه هاي ملي و بين المللي، گام هاي موثري جهت اعتلاي روابط عمومي در ايران برداشته است.
رويدادهاي مهم روابط عمومي ايران
1. دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي
با استعانت از خداوند متعال، دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي و نهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران با همكاري دانشگاه هاي تهران، علامه طباطبايي، امام صادق (ع)، آزاد اسلامي، سوره، الزهرا (س)، مذاهب اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، دارالحكمه، دانشكده صداوسيما، و نيز كميسيون ملي يونسكو، مجمع جهاني اهل بيت(ع)، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و هشت انجمن شاخص روابط عمومي ايران و با شركت حدود 1200 نفر از رهبران، انديشمندان، نخبگان، مديران و كارشناسان صاحب نام در حوزه ارتباطات و روابط عمومي كشورهاي اسلامي با شعار "روابط عمومي اسلامي، مسئوليت پذيري، كارآمدي و اخلاق مداري" در روزهاي 17، 18 و 19 آذرماه 1391 در تهران- ايران برگزار شد.
در اين كنگره كه با موضوع "روابط عمومي اسلامي" برگزار گرديد مسايل مختلف جهان اسلام از ديدگاه روابط عمومي و توقعات و انتظارات از كارگزاران مسلمان روابط عمومي در صحنه هاي مختلف منطقه اي و بين المللي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
2. هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك
هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك به عنوان يكي از بزرگترين گردهمايي هاي حرفه اي سالانه مديران و كارشناسان روابط عمومي كشور، با موضوع بررسي «روابط عمومي الكترونيك؛ تجارب و كاركردها» با حضور اساتيد، دانشجويان، مديران و كارشناسان روابط عمومي سازمان هاي دولتي و غير دولتي، بانك ها و موسسات مالي و اعتباري، شركت هاي صنعتي و نهادهاي بخش عمومي روز 25 ارديبهشت ماه 1391 در هتل الميك تهران برگزار شد.
3. هفتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
سالن اجتماعات شهيد قندي وزارت ارتباطات روز 25 تير ماه 1391 شاهد گردهمايي ديگري از اصحاب روابط عمومي و ارتباطات بود. جمعي از مديران و كارشناسان روابط عمومي در وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها و شركت هاي دولتي و خصوصي گردهم آمده بودند تا ضمن شركت در هفتمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي كه توسط انجمن متخصصان روابط عمومي برگزار مي شد، از مباحث و موضوعات طرح شده در نخستين همايش تخصصي توليد محتوا در روابط عمومي بهره گيرند.
اين جشنواره با هدف آشنايي با اصول و استانداردهاي نشر در روابط عمومي و ارايه آثار و تجارب موفق ادارات روابط عمومي، توسعه و ارتقا سطح توانمندي ها و مهارت هاي مورد نياز مديران و كارشناسان در حوزه انتشارات و انتخاب راهكارهاي مناسب براي حركت به سمت آموزش و نشر الكترونيك برگزار شد.
4. كنفرانس روابط عمومي، صنعت، توليد ملي
نخستين همايش روابط عمومي، صنعت، توليد ملي با حضور مديران روابط عمومي و صنايع، بيستم شهريور 1391 با حضور بيش از 300 نفر از استادان، مديران و كارشناسان روابط عمومي و با هدف بررسي نقش و تاثيرگذاري بيشتر روابط عمومي ها در فرايند افزايش كمي و كيفي توليدات صنعتي در هتل المپيك تهران برگزار شد.
بررسي «نقش روابط عمومي در ارتقاي كمي و كيفي توليد ملي»، «روابط عمومي و نقش آن در بازارسازي توليدات داخلي»، «روابط عمومي صنعت و فرهنگ سازي مصرف توليدات داخلي»، «روابط عمومي، صنعت و تعاملات حرفه اي با رسانه هاي عمومي»، «روابط عمومي، صنعت و تبليغات» و «روابط عمومي، صنعت و نظام دريافت و پرداخت» محور اصلي موضوعات اين كنفرانس بود.
5. هشتمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي هشتمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي صبح دوشنبه اول آبان 91 در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما آغاز به كار كرد. در مراسم افتتاحيه هشتمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي كه با حضور استادان، صاحبنظران و فعالان عرصه روابط عمومي و علوم ارتباطات در مركز همايشهاي صدا و سيما برگزار شد، روابط عموميهاي برتر كشور در بخشهاي مختلف مورد تقدير قرار گرفتند. مهارت افزايي و توانمندسازي دستاندركاران روابطعمومي در راستاي حرفهاي شدن و دستيابي به يك استاندارد واحد در حوزه روابطعمومي اهداف و محورهاي اصلي برگزاري اين سمپوزيوم بوده است.
6. اولين سمينار نقش رسانه و روابط عمومي در اقتصاد مقاومتي
برگزاري اولين سمينار نقش رسانه و روابط عمومي در اقتصاد مقاومتي و مقابله با تحريم هاي اقتصادي با حضور دبير تشخيص مصلحت نظام، اول و دوم بهمن 1391 در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد.
7. نخستين سمينار نقش زبان انگليسي در ارتباطات
نخستين سمينار نقش زبان انگليسي در ارتباطات توسط موسسه زبان انگليسي VKV با همكاري انجمن متخصصان روابط عمومي، موسسه كارگزار روابط عمومي، بنياد ملي رودكي و شركت پست بانك 15 بهمن ماه سال جاري در تالار وحدت تهران برگزار شد.
جشنواره هاي روابط عمومي برتر
يكي از به يادماندني ترين لحظات روابط عمومي ايران، اهداي جايزه روابط عمومي هاي برتر به برگزيدگان اين حوزه است. موسسات هر ساله اقدام به برگزاري جشنواره روابط عمومي هاي برتر اقدام مي نمايند كه مهم ترين آن در سال گذشته، اهداي جوايز ممتاز جهاني پيشگامان روابط عمومي كشورهاي اسلامي است.
برگزاري دومين جشنواره جوايز روابط عمومي الكترونيك و نهمين جشنواره روابط عمومي هاي برتر ايران كه توسط موسسه كارگزار روابط عمومي برگزار شد از جمله اين جشنواره هاست و اين موسسه در يك اقدام جالب، اقدام به ثبت افتخارات روابط عمومي ايران در سالنامه تخصصي روابط عمومي ايران(1392) نمود و مورد استقبال قرار گرفت.
اين اقدام در پي درخواست و پيشنهاد كارشناسان و مديران روابط عمومي كشور در نطرخواهي هاي دوره اي موسسه كارگزار روابط عمومي صورت گرفته است و اميد است پاسخ به اين درخواست صنفي و حرفه اي بتواند باعث تشويق و ترغيب مديران و كارشناسان اين حوزه در نقش آفريني بيشتر در ميدان رقابت در اين زمينه شده و به ثبت افتخارات نقش آفرينان موثر در اين حوزه كمك كند.
راه اندازي شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران
"نتيجه خوب از كار خوب" ضرب المثل معروفي است كه آنرا براي مسئوليت اجتماعي به كار مي برند. حالا و در زمانه هاي كه ارتباطات رويكرد جهاني نسبت به حقوق اجتماعي را تغييرداده ديگر كسي نمي تواند بگويد: " بگذاريد خريدار مراقب باشد".
سال گذشته و هم زمان با راه اندازي شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا) اعلام كرديم كه اين شبكه در پاسخ به مسئوليت هاي اجتماعي موسسه كارگزار روابط عمومي طراحي و راه اندازي شده است. اينك يك سالي از آن آغاز مي گذرد و فصل نگاهي دوباره براي تلاشي مضاعف در اين مسير فرا رسيده است.
احساس ما اين است كه تلاش و فعاليت در حوزه روابط عمومي، چيزي فراتر از مسئوليت هاي قراردادي است و تداوم آن يك نوع همدلي و همراهي مستمر و برنامه ريزي شده را مي طلبد.
انتشار بيش از 2500 خبر در قالب هاي گوناگون خبري از جمله: يادداشت، مقاله، گزارش، گفت و گو، تحليل وتفسير، اعلاميه هاي خبري و . . . نشانگر پويايي راهي است كه سال قبل آن را با شما آغاز كرده ايم.
ما تعهد به مسئوليت اجتماعي را در نهايت به معناي موفقيت بيشتر مي دانيم و اعتقاد داريم كسي كه منافع عمومي را بر منافع كوتاه مدت شخصي خود مقدم بداند، افراد و موسسات نيز نسبت به او تعهد و وفاداري بيشتري خواهند داشت.
وجود رسانه براي يك موسسه ارتباطي كه مبناي كار خود را بر تعامل با مشتريان و مخاطبان خود قرار داده است، يك ضرورت است. ما در كنار شما از سالهاي آغازين پايه گذاري موسسه كارگزار روابط عمومي به درك اين ضرورت مقيد بوده ايم و شايد نام نشريه كارگزار روابط عمومي به عنوان اولين رسانه ارتباطي موسسه و مخاطبان از نام موسسه كارگزار روابط عمومي هم شناخته تر باشد.
شارا به عنوان رسانه اي بدون قيد زمان و مكان توانسته است در طول سال گذشته ارتباط مخاطبان موسسه را با همتايان خود برقرار سازد و با پوشش دادن اهم اخبار اين حوزه، منبع خبري و اطلاع رساني مناسبي براي مخاطبان خود باشد.
البته كه ما در گام اول مدعي پوشش كامل اخبار اين حوزه نيستيم و براي شناخت كم و كاستي هاي آغاز يك كار بزرگ به ارزيابي فعاليت هاي خود نشسته ايم و يقينا از نتايج به دست آمده براي افزايش كيفيت و كميت اين شبكه بهره خواهيم برد.
شارا در حقيقت در يك سال عمر خود خط ارتباطي شما با موسسه كارگزار روابط عمومي بوده است.همگان به اهميت يك خط ارتباطي به عنوان ابزاري موثر در حوزه روابط عمومي اعتقاد دارند. نظريه شبكه توصيه مي كند كه هر چه اطلاعات آسانتر كسب شوند، اطمينان بيشتري بين اعضاي يك شبكه به وجود خواهد آمد و آنها احساس موفقيت بيشتري خواهند داشت. آنها همچنين احساس خواهند كرد كه مورد توجه بيشتري قرار گرفته اند و بيشتر از يك مشتري و يك مخاطب عادي مورد توجه هستند.به همين دليل ما در موسسه كارگزار روابط عمومي اعتقاد داريم رضايت مندي مشتري چيزي بيشتر از يك دستورالعمل است و در واقع تعهدي است كه خود را مقيد به انجام آن مي دانيم.
شارا مي تواند خبر خوب سال 1391 باشد، زيرا به نظر مي رسد اين شبكه اطلاع رساني توانسته است با برقراري يك خط ارتباطي دائم و پويا، ديدگاهي مثبت از روابط عمومي را در اذهان مخاطبان و مشتريان عام خود در سطح همه سازمانها و نهادها و گروه هاي هدف جايگزين نمايد.
اين تلاش همچنان ادامه خواهد يافت و ما مطمئن هستيم كه اين راه و مسير درسال هايي كه پيش روي جهان در حال نغيير است توسعه بيشتري خواهد يافت. (www.shara.ir)
انتشارات
كتاب هاي تخصصي روابط عمومي
1- نام كتاب: سالنامه تخصصي روابط عمومي ايران (1392)
مديريت: مهدي باقر يان
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين سالنامه در چهار رنگ در قطع خشتي، جلد گالينگور و با استفاده از كاغذ مناسب با مشخصات زير تهيه شده است:
در اين سالنامه مخاطب با كامل ترين روزنگار و وقايع، مناسبت ها و رويدادهاي حوزه روابط عمومي مواجه مي شود كه منطبق بر دانايي محوري بوده و با رويكردي آموزشي به ارايه نكات كاربردي و موردنياز اعضاي خانواده روابط عمومي كشور پرداخته شده است.
2- نام كتاب: سالنامه آموزشي ارتباطي انجمن روابط عمومي ايران
مديريت: ميرزا بابا مطهري نژاد
ناشر: انجمن روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: سالنامه تخصصي، آموزشي، ارتباطي انجمن روابط عمومي ايران كه در حقيقت يك كتاب آموزشي محسوب مي شود، بسياري از اساتيد و كارشناسان معتقدند مديران، كارشناسان و كارگزاران روابط عمومي يك جلد سالنامه با اين ويژگي را بايد همواره همراه داشته باشند.
3- نام كتاب: كتاب سال روابطعمومي ايران
نويسنده: گروهي از نويسندگان
ناشر: انجمن متخصصان روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: انجمن متخصصان روابط عمومي، كتاب سال 1391 روابطعمومي ايران را در 220 صفحه رنگي در قطع رحلي منتشر كرد. اين كتاب علاوه بر مرور رويدادهاي مهم روابطعمومي سال 1391، به معرفي رويدادهاي مذكور نيز پرداخته است. كتاب سال روابطعمومي همچنين حاوي مقالات برگزيدهاي از نويسندگان مختلف است. معرفي كتابهاي چاپ اول اين حوزه در طول سال 91 بخش ديگري از اين كتاب است.
ميزگرد آسيب شناسي آموزش و تدريس در روابط عمومي ايران، گفتگو با دكتر مهدي محسنيان راد و چالش هاي روابط عمومي آنلاين در ايران از ديگر بخش هاي جذاب اين كتاب است.
4- نام كتاب: اصول و آداب تشريفات
نويسنده: احمد يحيايي ايله اي- برات الله صمدي راد
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: چهارم/ 1391
مروري بر كتاب: اگر چه اين كتاب ميتواند مرجعي مفيد براي همه مردم در جهت بهبود روابط اجتماعي باشد اما لازم است با توجه به اينكه در اين زمينه فقر منبع وجود دارد به عنوان مخاطبان اصلي از مديران سازمان ها، روساي دفاتر، ميهمانداران هواپيما و هتل و قطار، كارشناسان تشريفات امور بينالملل و روابط عمومي، كارگزاران امور توريستي و گردشگري يادي كنيم و اميدواريم كه با مطالعه آن ضعفهاي علمي و كاربردي كتاب را به ما گوشزد نمايند.
5- نام كتاب: اصول و تكنيكهاي روابط عمومي
نويسنده: حسن اشلافي، محمد خداجوي
ناشر: همپا
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب شامل مطالب زير است: فصل نخست (شناخت، تعريف، اركان، اصول و نقشها و تاريخچه روابط عمومي)، فصل دوم (ويژگيهاي كارشناس و كارگزار روابط عمومي)، فصل سوم (اهميت، نقش و جايگاه روابط عمومي در سازمانهاي فرهنگي)، فصل چهارم (آشنايي با بخشهاي مختلف روابط عمومي)، فصل پنجم (تكنيكهاي روابط عمومي)، فصل ششم (تبليغ و روابط عمومي)، فصل هفتم (كاربرد وسايل ارتباط جمعي در روابط عمومي)، فصل هشتم (اخلاق در روابط عمومي)، فصل نهم (چهار الگوي ارتباطي در روابط عمومي).
6- نام كتاب: برنامهريزي انتشارات در روابط عمومي
نويسنده: علي فروزفر
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب در چهار فصل: زمينهها و ضرورتها، انتشارات ادواري در روابط عمومي، انتشارات موردي در روابط عمومي و انتشارات برنامهريزي شده تدوين شده است.
7- نام كتاب: برنامهريزي و مديريت كمپينهاي روابط عمومي
نويسنده: آن گرگوري
مترجم: مريم صالحي
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب برنامهريزي و مديريت كمپينهاي روابط عمومي بر اساس نياز به يك منبع جامع در حوزه صنعت روابط عمومي ترجمه شده و اين كتاب عاملي خواهد بود تا روابط عمومي به عنوان يك موضوع مهم و اصلي در برنامهريزيها و مديريت راهبردي مورد توجه قرار گيرد. كتاب ياد شده در نه فصل تدوين شده و خطوط كلي برنامهريزي و مديريت كمپينهاي روابط عمومي را بررسي كرده است.
فصل اول: برنامهريزي و مديريت: بافت
8- نام كتاب: جمعآوري و پردازش اطلاعات در روابط عمومي
نويسنده: عليرضا محمودي، حسين ياري فيروزآباد
ناشر: ساكو
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب شامل 9 فصل است كه به موضوعاتي نظير: روابط عمومي در اطلاعات، نيازهاي اطلاعاتي و مخاطبپژوهي، شناخت منابع اطلاعاتي، شيوههاي فنآوري اطلاعات، حفاظت و نگهداري اطلاعات و راهبردهاي جست و جو اشاره ميكند.
9- نام كتاب: روابط عمومي انساني
نويسندگان: هاشم عدنان، حسن بشير، علياكبر جلالي، محمد سلطانيفر، كريس گالووي، اميدعلي مسعودي، داود نعمني اناركي، زهرا بابازادگان
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: نخستين كتاب «روابط عمومي انساني» با مطالب زير همراه است:
- توسعه نيروي انساني و شيوههاي انساني ارتباط در روابط عمومي دذو و رسانههاي اجتماعي؛ (دكتر علياكبر جلالي)
- روابط عمومي توسعه: مناسبات ارتباطي با محيط پيراموني؛ (دكتر داود نعمتي اناركي)
- روابط عمومي و توسعه انساني: رويارويي با ريسكهاي انسان بودن، يا ريسكهاي پيش روي انسانها؟
- (پروفسور كريس گالووي)
- رفع تقابل فرهنگها از طريق ارتباطات انساني؛ (دكتر مهد عدنان هاشم)
- جهاني شدن ارتباطات در راستاي توسعه «انسان دانش محور»؛ (دكتر محمد سلطانيفر)
- نقش هنر خلاقيت و تصميمگيري در توسعه روابط عمومي انساني؛ (دكتر حسين بشير)
- جهان مجازي و توسعه ارتباطات انساني؛ (دكتر اميد علي مسعودي)
10- نام كتاب: روابط عمومي توانمند
نويسنده: زهرا بابازادگان، محمد بصيريان راد
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب شامل نه فصل ميباشد كه فصل اول و دوم به توضيح خاستگاه و تاريخچه روابط عمومي در ايران و جهان پرداخته و تعاريف گوناگون روابط عمومي را از زبان پيشگامان و انجمنها آورده و در فصل سوم اهم وظايف و فعاليتهاي درون سازماني و بروي سازماني روابط عمومي را بر شمرده است.
در فصل چهارم و پنجم، فنون و تكنيكها و اصول روابط عمومي ذكر شده و در فصل ششم، هفتم و هشتم به ارتباط روابط عمومي با موضوعات تبليغات، رسانهها، قانون و جامعه مدني ديني ميپردازد. در فصل نهم كه در واقع روابط عمومي مورد انتظار و برتر ناميده شده است به طبقهبندي فعاليتهاي يك روابط عمومي برتر و معرفي اطلاعات علمي و عملي مورد نياز يك مسئول و كارشناس روابط عمومي همت گماشته است.
11- نام كتاب: روابط عمومي همراه
نويسنده: داوود زارعيان
ناشر: سيماي شرق
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب روابط عمومي همراه در 4 فصل با موضوعات تعاريف، وظايف و كاركردهاي روابط عمومي، تاريخچه تلفن همراه در ايران و جهان- روابط عمومي همراه- خدمات ارزش افزوده تلفن همراه و روابط عمومي و كاركردهاي تلفن همراه در روابط عمومي منتشر شده است.
نقش پيامك، پيامهاي چند رسانهاي، بلوتوث و اينترنت در روابط عمومي از محورهاي اصلي اين كتاب است.
12- نام كتاب: روابط عمومي و سازمانهاي چابك
نوسنده: رفعت فرزادفر، عبدالرسول دشتي
ناشر: ارگ
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: برخي از موضوعات مطرح شده در كتاب به شرح زير است:
• تحولات شتابان در عرصه روابط عمومي
• افكار عمومي و ارتباط با رسانه
• هوش هيجاني و روابط عمومي
• روابط عمومي، استرس دائمي و برخي راهكارهاي مقابله با آن
• افسردگي سازماني
• شايعه و راهكارهاي مقابله با آن در سازمان
• روابط عمومي و لزوم حركت به سوي سازماني چابك
13- نام كتاب: شش گفتار روابط عمومي نوين
نويسنده: حسن بشير
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب، مجموعهاي از مقالات ارايه شده در همايشهاي بينالمللي روابط عمومي در ايران است كه در چند سال اخير توسط نگارنده نوشته و مطرح شده است.
دومين گفتار اين مجموعه تحت عنوان «روابط عمومي الكترونيك و نظامهاي اطلاعرساني» درباره نظامهاي اطلاعرساني در حوزه روابط عمومي الكترونيك است. روابط عموميها در حقيقت يك رسانه عمومي هستند كه نه تنها توليدكننده پيام، بلكه توزيعكننده آن نيز هستند. به عبارت ديگر، روابط عمومي نظامي از اطلاعرساني است كه همزمان نظام پيچيده توليد پيام با نظام توزيع آن را با استفاده از نظامهاي ديگر رسانهاي پيوند داده و ساختار كاملي از نظام اطلاعرساني را ايجاد كرده است كه ميتواند همه مراحل مربوط به «صنعت پيامسازي» از آغاز تا پايان را طي كند.
سومين گفتار اين مجموعه تحت عنوان «ارتباط تصويري: تحول پيامها و برداشتها در روابط عمومي 2» تحول پيامها در شيوههاي تصويري ارتباط را تشريح ميكند. در اين زمينه بايد تأكيد كرد كه روابط عمومي مدرن از مرزهاي سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبليغات به شيوه سنتي عبور كرده است. عامل اساسي اين تحول مهم، فضاي مجازي و ابزار عملياتي آن يعني اينترنت است كه فضاي ارتباطي در سطوح مختلف فردي، اجتماعي، محلي و جهاني را به شدت متحول ساخته است.
چهارمين گفتار تحت عنوان «ارتباطات عمومي همگرا: مدلي براي مديريت نوآورانه روابط عمومي الكترونيك سازمان، شهر و شهروندان» تلاش كرده است مدلي نو در روابط عمومي سازمان، شهر و شهروندان با استفاده از ارتباطات عمومي همگرا ارايه دهد.
عنوان پنجمين گفتار اين مجموعه، «نقش هنر خلاقيت و تصميمگيري در توسعه روابط عمومي انساني» است كه نقش هنر خلاقيت و تصميمگيري در توسعه روابط عمومي انساني را مورد بررسي و ارزيابي قرار ميدهد.
ششمين گفتار كه آخرين مقاله در اين مجموعه است، با عنوان «درآمدي بر كاربرد نشانهشناسي در تحليل پيامهاي تبليغاتي؛ مطالعه موردي: آگهيهاي مطبوعاتي» نمونهاي از مطالعات موردي در مورد آگهيهاي مطبوعاتي كه معمولاً توسط سازمانهاي روابط عمومي به رسانه داده ميشوند را مورد تحليل نشانهشناسي قرار داده است.
14- نام كتاب: مباني و اصول روابط عمومي
نويسنده: اصغر حصيي، حبيب رزميزاده
ناشر: موعود اسلام
سال انتشار: 1391
15- نام كتاب: نظريه و مفاهيم ارتباطات در روابط عمومي و روزنامهنگاري
نويسنده: بابك فربودنيا
ناشر: نويد مهر
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: در كتاب انواع مدلهاي ارتباطي تشريح و پس از آن به انواع ارتباطات اعم از گروهي، فردي، انساني و ... پرداخته شده است. همچنين نظريهپردازيهاي دانشمندان اين عرصه نيز در اين كتاب بررسي شده است.
16- نام كتاب: كتابشناسي ارتباطات و ساختار آن
نويسنده: منصور تاجداران، محمد سالميان
ناشر: باران انديشه ايرانيان
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتابشناسي مذكور زير مجموعه رشته ارتباطات (روزنامهنگاري، رسانهها، نظريههاي ارتباطات و خاطرات روزنامهنگاران، روابط عمومي، تبليغات و ...) در سالهاي 1380 تا 1390 است و متشكل از 380 عنوان كتاب چاپ شده (تأليف و ترجمه) در زمينه ارتباطات است كه به روش توصيفي تهيه شده و علاوه بر مشخصات و ساختار كتاب كه شامل نام كتاب، نويسنده و مترجم، ناشر، سال انتشار و تعداد صفحات و قطع كتاب ميباشد، چكيدهاي از اثر با عنوان مروري بر كتاب به همراه تصوير روي جلد نيز ارائه شده است.
17- نام كتاب: كاربرد فنون مطبوعاتي در نشريه
نويسنده: سيد شهاب سيد محسني
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب در پنج فصل: سرمقاله نويسي، مقاله نويسي، مصاحبه، تهيه و توليد خبر و گزارش نويسي تدوين شده است.
18- نام كتاب: پوستر
نويسنده: قربانعلي تنگ شير
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب پوستر، تأليف قربانعلي تنگ شير از سوي انتشارات كارگزار روابط عمومي به بازار كتاب عرضه شده است.
19- نام كتاب: مديريت توليد و انتشار بروشور
نويسنده: مهدي باقريان
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب در پنج فصل: كليات و مفاهيم، ساختار بروشور، صفحهآرايي بروشور، فرآيند توليد و انتشار بروشور و اقدامات بعد از انتشار بروشور تدوين شده است.
20- نام كتاب: استراتژي روابط عمومي
نويسنده: ساندرا اوليور
مترجم: سيد محمد اعرابي، مرجان فياضي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: در عصر امروز روز به روز شاهد توجه بيشتر مديران ارشد در سازمانهاي كوچك و بزرگ به روابط عمومي هستيم. مديريت روابط عمومي مانند ساير كاركردهاي سازماني در دو سطح استراتژيك و عملياتي قابل مطالعه است. كتاب استراتژي روابط عمومي با تمركز بر نگرش استراتژيك و ارائه مفاهيم، تئوري و مطالعات موردي بر اهميت استراتژيك روابط عمومي براي سازمانها تاكيد ميكند و قصد ندارد به مديريت عملياتي روابط عمومي وارد شود.
21- نام كتاب: هنر در روابط عمومي
نويسنده: خداداد رضايي
ناشر: انتشارات بقيه العتره
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب در هشت بخش توسط انتشارات بقيه العتره منتشر شد. نقش هنر در روابط عمومي و بخش اداري و پشتيباني از جمله بخش هاي اين كتاب مي باشد.
22- نام كتاب: مديريت علمي روابط عمومي
نويسنده: دكتر احمد يحيايي ايله اي
ناشر: دانشگاه آزاد اسلامي سيرجان
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب مديريت علمي روابط عمومي شايد به جرأت بتوان گفت از اولين تأليفاتي است كه به صورت همه جانبه به زواياي مختلف روابط عمومي توجه داشته است.
23- نام كتاب: كتاب خلاصه مقالات دومين كنگره كارگزاران مسلمان روابط عمومي
ناشر: كارگزار روابط عمومي
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب خلاصه مقالات دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شد. كتاب خلاصه مقالات دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي كه روزهاي 18 و 19 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شد. اين كتاب شامل چكيده مقالاتي است كه به دبيرخانه علمي كنگره ارسال شده و در داوري مورد پذيرش واقع شده است .
24- نام كتاب: روابط عمومي و مديريت شهري
نويسنده: دكتر احمد يحيايي ايله اي و مهران كفاش
ناشر: روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب «روابط عمومي و مديريت شهري» توسط روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در تيراژ 2000 نسخه منتشر شد.
25- نام كتاب: مباني كلي نظريههاي ارتباط جمعي
نويسنده: مهناز اميرپور و شفيع بهراميان
ناشر: جامعهشناسان
سال انتشار: 1391
مروري بر كتاب: كتاب مباني كلي نظريههاي ارتباط جمعي تاليف مهناز اميرپور و شفيع بهراميان در 418 صفحه توسط انتشارات جامعهشناسان منتشر شد. اين كتاب داراي شش فصل در حوزه جامعه شناسي و نظريه هاي ارتباطي است.
26- نام كتاب: كتاب بين المللي روابط عمومي 92-1391
ناشر: پويندگان توسعه پايدار ��" كاوشگران روابط عمومي
سال انتشار:اسفندماه 1391
مروري بر كتاب: اين كتاب با تاكيد بر بديع بودن، كاربردي بودن و درگير شدن با نيازهاي امروز جامعه روابط عمومي ايران از مهمترين شاخص هاي محتوايي براي انتخاب موضوعات استفاده كرده است.
علاوه بر خبرهايي بكر از گوشه و كنار دنياي روابط عمومي داراي گفت گو هايي اختصاصي با بزرگان اين عرصه در جهان همچون پروفسور كروكبرگ است. در ادامه با مقالات كاربردي چون روشهاي مدرن تبليغات و روابط عمومي در دنياي اينترنت برمي خوريم.
در پايان به معرفي جديدترين كتاب هاي خارجي و داخلي مي پردازد كه مرجع مناسبي براي جستجو و تحقيق است.
نشريات روابط عمومي
در سال گذشته به روال سابق انتشار نشريات تخصصي روابط عمومي زير استمرار داشت:
1- فصلنامه كارگزار روابط عمومي
صاحب امتياز و مديرمسوول: مهدي باقريان
ناشر: كارگزار روابط عمومي
در سال گذشته دو شماره از نشريه به همراه ويژه نامه هفتمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران در 120 صفحه با تحت پوشش قرار دادن خبرهاي نمايشگاه و مصاحبه با مسئولان اجرايي كنفرانس و مقالات تخصصي روابط عمومي به چاپ رسيد.
2- دوفصلنامه روابط عمومي الكترونيك
صاحب امتياز و مديرمسوول: مهدي باقريان
ناشر: كارگزار روابط عمومي
3- ماهنامه روابط عمومي
مديرمسوول: ميرزابابا مطهري نژاد
ناشر: انجمن روابط عمومي ايران
4- تحقيقات روابط عمومي
صاحب امتياز و مديرمسوول: هوشمند سفيدي
ناشر: آرمان روابط عمومي
لوح هاي فشرده در زمينه روابط عمومي
1- مديريت تشريفات كاربردي/ 4 لوح
استاد علي بيدارمغز
انتشارات كارگزار روابط عمومي
مروري بر لوح فشرده: در دنياي امروز برقراري ارتباط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و حتي خانوادگي، منوط به رعايت اصول و آيين تشريفات است.
تشريفات نه به معناي تجمل گرايي و تجملپرستي، بلكه به معناي نظمدهي و نظمبخشي در يك سازمان كه روند فعاليت هاي منسجمي را در پيش دارد، از اصول اوليه ارتباطات اجتماعي به شمار ميرود. تشريفات رعايت يك سري قوانين رفتاري است كه نه تنها توسط نمايندگان يك كشور بلكه توسط نمايندگان و كارگزاران اكثر نظام هاي سياسي و اجتماعي رعايت ميشود و متناسب با ساختار اجتماعي و فرهنگي، ويژگي هاي مذهبي و تاريخي و آداب و رسوم يك كشور تغييراتي در اجراي آن به عمل ميآيد. اما در برخي از موارد رفتاري، اصول مشابهي وجود دارد كه فراگيري و رعايت اين اصول، به طور فراگير و همگاني نظم را در قالب رفتاري منسجم در دستگاه ها و سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. اين مجموعه گامي كوچك در اين جهت است كه ميتواند در ابعاد گوناگون زندگي، محل كار، اماكن عمومي، گفتگوهاي رسمي، سفرها و... به كار آيد.
2- روش هاي تدوين كمپين هاي اطلاع رساني/ 3 لوح
احمد پاكزاد
انتشارات كارگزار روابط عمومي
روابطعمومي به عنوان يك بخش رسمي در هر سازمان براي آن كه مورد احترام باشد و فعاليتهاي آن در جهت حمايت و رشد سازمان مؤثر واقع شود، بايد از همان اصولي پيروي كند كه ديگر بخشهاي رسمي سازمان از جمله حقوقي، مالي و منابع انساني پيروي ميكنند. ويژگي كليدي نقش استراتژيك روابطعمومي اين است كه بر اساس درك روشني از سهم روابطعمومي و فلسفه زيربنايي و نحوه عملكرد پژوهشمدار آن استوار است. از سوي ديگر، روابطعمومي تاكتيكي بر ارائه خدمات ارتباطي كه توسط ديگران هدايت ميشود تمركز دارد.
برنامهريزي استراتژيك بدين معنا نيست كه همه چيز قابل كنترل است: اين غيرممكن است، اما برنامهريز را وارد فرايندي ميسازد كه به او در تعيين سهمي كه ميتواند انجام دهد، چگونگي انجام و ارزيابي آن در صورت موفقيت كمك ميكند. آنها بايد متوجه باشند كه در اين راه، سطحي از انعطاف و تعديل عملگرايانه مورد نياز است و البته رويدادهاي پيشبيني نشده سبب ميشود كه حتي مخالف بهترين برنامهها عمل كنند. برنامهريزي و مديريت برنامههاي استراتژيك، علمي و خلاق است. فرايندي است كه قوه ادراك را تحريك ميكند، احساسات را درگير ميسازد و قطعات سازنده را به گونهاي قرار ميدهد كه سبب اقدام كارا و اثربخش سازمان فرد برنامهريز شود.
3. روابط عمومي اسلامي و ارتباطات زمان بحران در جهان متغيير رسانه ها
دكتر علي اكبر جلالي
انتشارات كارگزار روابط عمومي
اين سخنراني در تاريخ 18 آذرماه 1391 در دومين كنگره جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي ارائه شد.