شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تفكر بسياري از كارشناسان بازاريابي و مديران ارشد شركت ها بر اين است كه سرمايه گذاري روي بهينه سازي سايت موجب هدر رفتن منابع مالي شركت شده و نمي تواند بازگشت سرمايه خوبي را به همراه داشته باشد!
اما در عصر كنوني كه شاهد حضور كاربران زيادي در اينترنت و رسانه هاي آنلاين هستيم و گرايشي كه حاكي از علاقه آنها به جست وجو و فعاليت در اين پلتفرم ها است، اين تفكر را نقض مي كند.
يكي از استراتژي هايي كه در رشد و توسعه برند و كسب و كار شما به صورت آنلاين نقش مهمي ايفا مي كند بهينه سازي و افزايش رتبه سايت است.
ممكن است اين سوال مطرح شود كه چرا بهينه سازي سايت تا اين اندازه براي كسب و كارتان حياتي است؟
در سال هاي اخير افزايش تعداد كاربران اينترنت، موجب شده تا صاحبان كسب و كار با نمايش كالا يا خدمات شان به صورت آنلاين مشتريان بالقوه زيادي را جذب و آنها را در چرخه فروش قرار دهند.
با بهينه سازي و افزايش رتبه سايت در كلمات كليدي مشخص به راحتي مي توان نام خود را در معرض ديد مخاطبين قرار داده و از آن به عنوان مزيت رقابتي استفاده كرد.
برخي بر اين عقيده هستند كه بهينه سازي سايت فعاليتي ساده و ابتدايي است كه تنها با قرار دادن متاتگ هاي كلمات كليدي و توضيحات انجام مي شود، اما با توجه به استانداردهاي جديد گوگل و الگوريتم هاي پيچيده اي كه براي امتيازدهي به سايت ها لحاظ شده، بهينه سازي سايت تبديل به حرفه اي پويا و به روز شده و ديگر نمي توان با استفاده از متدهاي قديمي و بارگذاري محتواي زياد در سايت به رتبه خوبي دست يافت.
در ليست زير به بيان مختصر مواردي كه توسط تيم هاي حرفه اي بهينه سازي سايت انجام مي شود پرداخته ايم:
يكي از اساسي ترين فاكتورهاي افزايش رتبه سايت در گوگل، ياهو و ديگر موتورهاي جست وجو تعداد ورودي هايي است كه سايت شما از ديگر سايت ها دريافت مي كند كه به اصطلاح به آن بك لينك گفته مي شود. شما مي توانيد به راحتي بك لينك هايي را از سايت هاي ديگر ايجاد كنيد اما كيفيت آن سايت ها براي گوگل حائز اهميت است.
اين يكي از خدماتي است كه تيم هاي حرفه اي بهينه سازي سايت انجام مي دهند كه با شناسايي سايت هاي مرتبط با زمينه فعاليت مشتري و ايجاد بك لينك هاي مناسب موجب افزايش رتبه سايت در گوگل مي شوند.
متخصصان بهينه سازي سايت با بازنگري و ارزيابي وب سايت شما اطمينان حاصل مي كنند تا تمامي نكات و استانداردهاي جديد در آن رعايت شده و مي تواند امتياز بهتري را از گوگل اخذ كند. اكثر افراد در حوزه بازاريابي اهميت تعيين كلمات كليدي در صفحات سايت را مي دانند اما متدهاي زيادي وجود دارد كه با رعايت آنها مي توان ميزان اثربخشي كلمات را افزايش داد.
همكاري با تيم هاي حرفه اي بهينه سازي سايت موجب كاهش هزينه ها مي شود. شركت هاي زيادي هستند كه پيشنهاد مبالغي پايين جهت افزايش رتبه سايت مشتريان و ترغيب به فعاليت با آنها مي كنند و پس از گذشت مدتي و عدم دستيابي به نتيجه مناسب موجب هدر رفتن هزينه، زمان و بي اعتمادي در مشتري مي شود.
در حال حاضر در بازار ايران بهينه سازي سايت به دو روش انجام مي شود:
۱. ايجاد ترافيك مجازي روي وب سايت از كانال هاي مختلف كه به آن black hat گفته مي شود. با اين روش سايت شما در مدت زمان كوتاهي موقعيت مناسبي را در گوگل به دست مي آورد اما پس از مدتي اين سايت ها توسط گوگل شناسايي و بلاك شده و جايگاه آنها تنزل مي يابد.
۲. با شناسايي و ارزيابي كلمات كليدي و استفاده از متدهاي استاندارد گوگل انجام مي شود. در اين روش سعي مي شود با تهيه محتواي مناسب و ايجاد ارتباط بين رسانه ها و سايت هاي مرتبط ميزان ترافيك آن افزايش يافته و موجب اخذ رتبه بهتري در گوگل شود. البته اين روش مستلزم صرف زمان بيشتري نسبت به حالت اول است.
در نهايت بهينه سازي سايت مي تواند در جذب مخاطبين بيشتر، توسعه برند و ايجاد مزيت رقابتي شود و كاهش هزينه هاي بازاريابي و تبليغات را در پي خواهد داشت.
منبع: فرصت امروز