شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پيامك‌هاي نوشتاري و تصويري
جمعه، 22 بهمن 1395 - 08:54 کد خبر:28056
پيامك يا اس‌ام‌اس (به انگليسي: Short Message Servic) (با نماد اختصاري SMS) (به معني سرويس پيام كوتاه) سرويسي براي تبادل پيام‌هاي متني از طريق تلفن‌هاي همراه (و برخي وسيله‌هاي همراه ديگر مانند رايانه جيبي) و گاه براي رايانه‌هاي شخصي) است. پيام كوتاه يكي از فعاليت‌هاي پرسود براي شركت‌هاي مخابراتي محسوب مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۱۲ درآمد حاصل از اين خدمات به ۶۷ ميليارد دلار در سال برسد.

يكي از ابزارهاي نوين و ساده اطلاع رساني در عصرها حاضر استفاده از تكنولوژي پيام كوتاه (SMS) و همراه تصوير (MMS) است كه به رسانه كوچك شخصي نيز تعبير مي‌شود. فراگيري اين روش تا بدان حد توسعه و گسترش يافته است كه روزانه ميليون‌ها پيام كوتاه از اين طريق از سوي سازمان‌ها، دستگاهها و موسسات براي مخاطبان ارسال مي‌شود. بهره‌مندي اكثريت قريب به اتفاق افراد جامعه به تلفن همراه اين قابليت را با روندي افزايشي چشمگيري همراه ساخته و اين فرصت مناسبي را در اختيار نيز قرار داده كه از اين ابزار رسانه‌اي موثر نيز استفاده را به عمل آمده و پيام‌ها و ديدگاه ها در اسرع وقت و با كمترين هزينه ممكن براي مخاطبان بي‌شمار ارسال گردد و از سوي ديگر با ارائه تنها يك شماره انبوهي از پيام‌هاي و بازخوردهاي مخاطبان را دريافت كنند، قابليت اطلاع رساني و اطلاع يابي ازمهمترين مزاياي اين رسانه كوچك شخصي است كه بدون فراهم آمدن لوازم و تجهيزات خاص مي‌تواند آن را عملياتي و به كار برد. ارسال خبرهاي كوتاه، تبريك و تسليت، دعوت به برنامه‌ها و مراسم‌هاي مختلف و اطلاع‌رساني عمومي از جمله رويكردهاي اطلاع رساني از طريق ابزار SMS مي‌باشد.

در عين حال مزاياي چون ارزان بودن آن در مقايسه با تعداد بازديد كنندگان پيام، سهل الوصل بودن و امكان توليد و ارسال پيام در هر وقت از شبانه روز ،ساده بودن آن از لحاظ آماده سازي محتوا، آماده سازي متن يك پيامك در يك دقيقه و قدرت بي نهايت در سرعت ارسال و پوشش دهي و از همه مهمتر داشتن صرفه اقتصادي بسيار بالا در مقايسه با ساير ابزارهاي اطلا‌ع رساني ارسال يك پيامك به هزاران نفر با حداقل هزينه و اطمينان خاطر از دريافت پيام مذكور از ديگر قابليت‌هاي موثرابزار پيامك يا SMS است.

قابليت خوب ديگر اين رسانه شخصي تعامل بودن آن است. شما مي‌توانيد نظر مخاطبان خود را پرسيدن و ظرف چند ساعت از صدها هزار نفر نظرسنجي دقيق به عمل آورد. همچنين به راحتي مي‌توان گروه هدف را انتخاب و فقط براي آن گروه خاص پيام فرستاد. آنچه بيش از همه در استفاده موثر از اين فن‌رسانه‌اي بايد در نظر مجريان آن قرار گيرد توليد پيام‌هاي كوتاه،‌ غني و اثربخش است به عبارتي ديگر به جهت محدوديت در استفاده از تعداد واحدهاي زياد در سيستم پيامك بايد تدابير انديشيده شود كه در پيامها با حداقل كلمات بيشترين مفهوم را دارا باشند، تا هم سرعت انتقال پيام افزايش يافته و هم مخاطبان به صورت سهل‌تري پيام را دريافت را درك كنند. همچنين قابليت MMS كه هنوز فراگيري لازم را در كشور پيدا نكرده، نسل پيشرفت‌تر سرويس SMS است كه همانطور كه عنوان شد امكان ارسال پيام‌هاي تصويري، فايل‌هاي گرافيكي، انيميشن‌ها، كليپ‌هاي ويدئويي، كارت ويزيت، كارت پستال و ... را براي مخاطبان ميسر و امكان‌پذير مي سازد كه در نوع خود يك اطلاع‌رساني آسان، سريع، جذاب و تاثير بسيار بالا بر گروههاي مختلف مخاطب قلمداد مي‌شود.


رسانه هاي نوشتاري و تصويري
يكي از ابزارهاي نوين و ساده اطلاع رساني در عصرها حاضر استفاده از تكنولوژي پيام كوتاه (SMS) و همراه تصوير (MMS) است كه به رسانه كوچك شخصي نيز تعبير مي‌شود. فراگيري اين روش تا بدان حد توسعه و گسترش يافته است كه روزانه ميليون‌ها پيام كوتاه از اين طريق از سوي سازمان‌ها، دستگاهها و موسسات براي مخاطبان ارسال مي‌شود. بهره‌مندي اكثريت قريب به اتفاق افراد جامعه به تلفن همراه اين قابليت را با روندي افزايشي چشمگيري همراه ساخته و اين فرصت مناسبي را در اختيار نيز قرار داده كه از اين ابزار رسانه‌اي موثر نيز استفاده را به عمل آمده و پيام‌ها و ديدگاهها در اسرع وقت و با كمترين هزينه ممكن براي مخاطبان بي‌شمار ارسال گردد و از سوي ديگر با ارائه تنها يك شماره انبوهي از پيام‌هاي و بازخوردهاي مخاطبان را دريافت كنند، قابليت اطلاع رساني و اطلاع يابي ازمهمترين مزاياي اين رسانه كوچك شخصي است كه بدون فراهم آمدن لوازم و تجهيزات خاص مي‌تواند آن را عملياتي و به كار برد. ارسال خبرهاي كوتاه، تبريك و تسليت، دعوت به برنامه‌ها و مراسم‌هاي مختلف و اطلاع‌رساني عمومي از جمله رويكردهاي اطلاع رساني از طريق ابزار SMS مي‌باشد.

در عين حال مزاياي چون ارزان بودن آن در مقايسه با تعداد بازديد كنندگان پيام، سهل الوصل بودن و امكان توليد و ارسال پيام در هر وقت از شبانه روز ،ساده بودن آن از لحاظ آماده سازي محتوا، آماده سازي متن يك پيامك در يك دقيقه و قدرت بي نهايت در سرعت ارسال و پوشش دهي و از همه مهمتر داشتن صرفه اقتصادي بسيار بالا در مقايسه با ساير ابزارهاي اطلا‌ع رساني ارسال يك پيامك به هزاران نفر با حداقل هزينه و اطمينان خاطر از دريافت پيام مذكور از ديگر قابليت‌هاي موثرابزار پيامك يا SMS است.

قابليت خوب ديگر اين رسانه شخصي تعامل بودن آن است. شما مي‌توانيد نظر مخاطبان خود را پرسيدن و ظرف چند ساعت از صدها هزار نفر نظرسنجي دقيق به عمل آورد. همچنين به راحتي مي‌توان گروه هدف را انتخاب و فقط براي آن گروه خاص پيام فرستاد. آنچه بيش از همه در استفاده موثر از اين فن‌رسانه‌اي بايد در نظر مجريان آن قرار گيرد توليد پيام‌هاي كوتاه،‌ غني و اثربخش است به عبارتي ديگر به جهت محدوديت در استفاده از تعداد واحدهاي زياد در سيستم پيامك بايد تدابير انديشيده شود كه در پيامها با حداقل كلمات بيشترين مفهوم را دارا باشند، تا هم سرعت انتقال پيام افزايش يافته و هم مخاطبان به صورت سهل‌تري پيام را دريافت را درك كنند. همچنين قابليت MMS كه هنوز فراگيري لازم را در كشور پيدا نكرده، نسل پيشرفت‌تر سرويس SMS است كه همانطور كه عنوان شد امكان ارسال پيام‌هاي تصويري، فايل‌هاي گرافيكي، انيميشن‌ها، كليپ‌هاي ويدئويي، كارت ويزيت، كارت پستال و ... را براي مخاطبان ميسر و امكان‌پذير مي سازد كه در نوع خود يك اطلاع‌رساني آسان، سريع، جذاب و تاثير بسيار بالا بر گروههاي مختلف مخاطب قلمداد مي‌شود.

 

تاريخچه

پيامك يا اس‌ام‌اس (به انگليسي: Short Message Servic) (با نماد اختصاري SMS) (به معني سرويس پيام كوتاه) سرويسي براي تبادل پيام‌هاي متني از طريق تلفن‌هاي همراه (و برخي وسيله‌هاي همراه ديگر مانند رايانه جيبي) و گاه براي رايانه‌هاي شخصي) است. پيام كوتاه يكي از فعاليت‌هاي پرسود براي شركت‌هاي مخابراتي محسوب مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۱۲ درآمد حاصل از اين خدمات به ۶۷ ميليارد دلار در سال برسد.

اين تكنولوژي در سال ۱۹۹۲ در گروه سما تلكام شركت مخابراتي ودافون در انگليس اختراع شد. نيل پاپ‌ورت يكي از مهندسين اين شركت كه در ساخت اين تكنولوژي مشاركت داشت در ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولين پيام كوتاه را فرستاد. در آن زمان تلفن‌هاي همراه صفحه كليد نداشتند و براي نوشتن پيام كوتاه از كامپيوتر استفاده شد. اين سيستم در واقع به عنوان يك پيجر اداري براي گزارش رفت‌وآمد مديران شركت‌ها به منشي و دبيرخانه طراحي شده بود اما به مرور زمان استفاده از آن گسترش يافت به طوري‌كه تا بيست سال بعد نقشي محوري در نحوه برقراري ارتباط ميان انسان‌ها پيدا كرد. در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵۰ ميليارد پيام كوتاه فقط در بريتانيا ارسال شده است.

پيامك از سال ۱۳۸۱ وارد ايران شد و تا پنج سال بعد فقط از نام اختصاري انگليسي اس‌ام‌اس براي آن استفاده مي‌شد. در سال ۸۶ فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي واژه‌هاي پيامك و پيام كوتاه را به عنوان برابرهاي فارسي اين واژه تصويب كرد.

 

مت مكونن خالق پيامك است. وي ايده ارسال پيام كوتاه از طريق شبكه‌هاي موبايل را مطرح كرد. «مكونن» همواره از اينكه به عنوان خالق پيامك ناميده شود سرباز مي‌زد و معتقد بود ارايه اين فناوري حاصل تلاش و خرد جمعي بوده است. وي در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۱۰ تير ۱۳۹۴) در ۶۳ سالگي و پس يك دوره مبارزه با بيماري درگذشت.